Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti prezentace základů speciální teorie relativity
Soukup, Marek ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Gottwald, Stanislav (oponent)
Jádrem práce jsou vytvořené elektronické nástroje, konkrétně interaktivní animace, použitelné při výuce speciální teorie relativity na vyšší středoškolské a vysokoškolské úrovni. S využitím technologie HTML5 byly vytvořeny čtyři interaktivní animace a kalkulátor relativistických jevů. Pro interaktivní animace vytvořeny v rámci této vytvořeny listy otázek a úkolů s vypracovanými správnými odpověďmi. Jsou předpokládány tři možnosti využití nástrojů: učitelem při frontální výuce, studenty při samostatné práci a laickou veřejností zajímající se o teorii relativity. Celá sada nástrojů je dostupná online. Součástí práce je také rešerše související literatury, miskoncepcí a dostupných elektronických pomůcek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Fyzikální vzdělávání žáků a učitelů v projektu Heuréka
Dvořáková, Irena ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Trna, Josef (oponent) ; Lapitková, Viera (oponent)
Název práce: Fyzikální vzdělávání žáků a učitelů v projektu Heuréka Autor: RNDr. Irena Dvořáková Katedra: Katedra didaktiky fyziky MFF UK Vedoucí disertační práce: doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., Katedra didaktiky fyziky MFF UK Abstrakt: Disertační práce je věnována vzdělávání žáků a učitelů v projektu heuristické výuky fyziky Heuréka. Po úvodní části týkající se přehledu současného stavu problematiky u nás i ve světě je popsán vznik projektu, charakterizovány jeho základní zásady a uvedeny konkrétní příklady několika témat, na kterých je aplikace zásad do výuky fyziky ukázána. Na základě písemných prací, Lawsonova testu a dalších výsledků práce žáků je uveden vliv výuky fyziky podle tohoto projektu na žáky. Významná část práce je věnována vzdělávání učitelů v projektu Heuréka. Jsou zde popsány metody i formy používané v tomto vzdělávání a charakterizován dopad vzdělávání na zúčastněné učitele. V poslední kapitole práce jsou popsány mezinárodní kontakty již navázané a uvedeny možnosti jejich dalšího rozvoje. K disertační práci jsou připojeny přílohy obsahující další ukázky metodických materiálů a materiálů týkajících se seminářů pro učitele. Na přiloženém DVD je uvedena ukázka vyučovací hodiny fyziky v 6. třídě. Klíčová slova: projekt Heuréka, konstruktivismus ve výuce fyziky, vzdělávání učitelů fyziky.
Pokusy z mechaniky pro budoucí učitele fyziky
Urban, Martin ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem práce bylo vytipovat a ověřit pokusy s jednoduchými pomůckami využitelné v přednášce Mechanika případně Teoretická mechanika pro budoucí učitele fyziky. Práce se věnuje vytipované oblasti pokusů, kterou je valení těles. Konkrétně jde o valení kuliček v nakloněné liště profilu L a v drážce mezi kolejničkami, jejichž vzdálenost lze nastavovat. Pro tyto případy jsou několika způsoby odvozeny vztahy pro zrychlení kuličky jak se zanedbáním valivého odporu, tak se započtením valivého odporu. V experimentech byl pohyb kuliček nahráván na video a záznamy byly analyzovány pomocí programu Tracker. Zrychlení kuličky získaná ze zpracovaných měření jsou porovnána s teoretickými vztahy. Výsledky ukazují, že při malých sklonech nakloněné roviny (vhodných pro to, aby pohyb kuliček šel dobře demonstrovat) je nezbytné započítat vliv valivého odporu.
Kyvadlo nejen z pohledu střední školy
Chamrová, Martina ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola je věnována historii a vy- užití kyvadel se zaměřením na vývoj měření času a tíhového zrychlení. Druhá kapitola se zabývá pojetím tématu kyvadlo z teoretického hlediska na všech úrovních českého vzdě- lávacího systému, včetně rešerše učebnic, sbírek úloh a vědeckých článků. Ve třetí kapitole jsou prezentovány výsledky rešerše zdrojů inspirace jednoduchých reálných pokusů, ap- pletů, simulací i laboratorních prací. Čtvrtá kapitola je zaměřena na teoretické pozadí čtyř vybraných modelů kyvadel a poslední kapitola je věnována jednoduchým experimen- tům s těmito vybranými modely. Ke každému z pokusů je na přiloženém DVD dostupný videozáznam. Práce je vhodná pro všechny vyučující fyziky, stejně jako pro vysokoškol- ské studenty učitelství fyziky. Může však sloužit i jako motivace pro žáky výběrových seminářů fyziky na středních školách. 1
Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou
Koudelková, Věra ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce)
Název práce: Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou Autor: Věra Koudelková Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., KDF Abstrakt: Disertační práce je zaměřena na porozumění středoškolských studentů elektřině a magnetismu a na pokusy použitelné ve výuce, které mohou pomoci toto porozumění rozvíjet. Celou práci lze rozdělit na dvě části: V první části, která má výzkumný charakter, jsou popsány vybrané miskoncepce studentů. Jsou zde komentovány miskoncepce známé ze zahraniční literatury a výsledky výzkumu pomocí nově připraveného Konceptuálního testu z elektřiny a magnetismu. Tento test vychází ze známého testu Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, na rozdíl od něj a většiny dalších zahraničních konceptuálních testů, které se týkají elektřiny a magnetismu, je však určen primárně pro studenty středních škol. Druhá část disertační práce má spíše vývojový charakter. V rámci ní byly připraveny metodické materiály, náměty na laboratorní práce i samostatné experimenty, které volně navazují na zjištěné miskoncepce. Vznikly tak čtyři scénáře výukových celků (vybrána byla převážně témata, která byla identifikována jako problematická a pro studenty špatně srozumitelná), čtyři laboratorní práce a 13 samostatných experimentů. Připravené materiály byly...
Praktická elektroakustika ve výuce fyziky
Matouš, Otakar ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Dvořák, Leoš (oponent)
v českém jazyce Předkládaná práce se zabývá elektroakustickými měniči ve výuce fyziky. Její první část obsahuje přehled studijních materiálů, učebnic fyziky a výběr z odborné literatury, ve kte- rých je toto téma obsaženo. Těžištěm práce jsou tři experimentální aktivity využívající elektroakustické měniče, které lze uplatnit při domácích či laboratorních pracích studentů nebo v zájmových kroužcích. První z nich je aktivita zkoumající princip činnosti běžných sluchátek do uší. Druhá aktivita obsahuje návod na výrobu jednoduchého telefonu a třetí, nejrozsáhlejší aktivita se zabývá měřením elektrických vlastností různých elektroakustic- kých měničů a zjištěné výsledky jsou dále využity k podrobnější diskuzi jejich principů činnosti. Poslední část práce popisuje využití a ověření jedné z těchto navržených aktivit v praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 DVOŘÁK, Ladislav
19 DVOŘÁK, Lukáš
6 Dvořák, Ladislav
4 Dvořák, Libor
2 Dvořák, Lubomír
4 Dvořák, Lubor
11 Dvořák, Luboš
4 Dvořák, Luděk
19 Dvořák, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.