Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stejnosměrné elektromotory ve výuce fyziky
Fiala, David ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Lustig, František (oponent)
Předkládaná práce se zabývá stejnosměrnými elektromotory ve výuce fyziky. Její první část obsahuje teoretický základ, následuje přehled studijních materiálů, učebnic fyziky a výběr z odborné literatury, ve kterých je toto téma obsaženo. Praktická část se skládá ze čtyř sekcí. V první se věnuje jednoduchým elektromotorům, které jsou snadno uplatnitelné v hodinách fyziky jak na základních tak na středních školách. Druhá část porovnává dvě stavebnice komutátorového elektromotoru. Ve třetí části je představen vytvořený applet, který ilustruje princip činnosti stejnosměrného elektromotoru s kotvou tvořenou třemi cívkami. V závěru praktické části je popsáno a zpracováno školní měření na elektromotoru sestaveném z jedné z porovnávaných stavebnic. 1
Podpora využívání experimentálního systému Vernier na českých školách
Vogalová, Naděžda ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Žilavý, Peter (oponent)
Cílem práce bylo zmapovat již publikované návody na experimenty s měřicím systémem Vernier. A také tyto experimenty rozšířit o další návody použitelné v českém prostředí. V rámci diplomové práce vzniklo 6 podrobných návodů na experimenty, které jsou, nebo později budou, publikované na internetových stránkách rámcových vzdělávacích programů (www.rvp.cz). Jsou to návody na experimenty: Blikání žárovek, Nabíhání kompaktní zářivky, Závislost osvětlení na vzdálenosti od zdroje, Závislost osvětlení na počtu filtrů, Proč se v zimě solí silnice?, Zabarvování brýlí. U každé úlohy je dále pak rozepsaná možnost zařazení do výuky z hlediska rozvíjení rámcových vzdělávacích programů a požadavků ke státní maturitě.
Automatizace experimentu na prachových zrnech
Pechal, Radim ; Pavlů, Jiří (vedoucí práce) ; Žilavý, Peter (oponent)
Název práce: Automatizace experimentu na prachových zrnech Autor: Radim Pechal Katedra : Katedra fyziky povrchů a plazmatu Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Pavlů, Ph.D. e-mail vedoucího: Jiri.Pavlu@mff.cuni.cz Abstrakt: Rozvíjející se výzkum v oblasti tokamaků staví do oblasti zájmu také výzkum nabíjecích procesů na prachových zrnech, neboť se předpokládá, že prachová zrna budou způsobovat problémy při provozu těchto zařízení. A právě objasnění nabíjecích procesů na prachových zrnech může pomoci při jejich odstraňování. Tato práce se zabývá návrhem části nové aparatury pro výzkum prachových zrn, která je budována na KFPP MFF UK. Základem aparatury je originální lineární kvadrupólová past, jež umožňuje záchyt prachového zrna a jeho nabíjení pomocí elektronů, iontů či UV záření. V práci je popsán způsob stabilizace části detekce sloužící k měření frekvence kmitů zrna, přičemž se práce zaměřuje na řídící zdroj a vysokonapěťové zdroje pro obrazový zesilovač. Měření nabíjecích procesů bylo prováděno na wolframových zrnech, což je materiál, z něhož bude část tokamaku ITER. Byly naměřeny elektronové rovnovážné charakteristiky a další parametry použitých prachových zrn. K měření byly použity dva druhy vzorků wolframových zrn. Klíčová slova: prachová zrna, nabíjecí procesy, optická detekce, wolfram
Elektrická rozvodná soustava ve výuce fyziky
Vejmelka, Lukáš ; Žilavý, Peter (vedoucí práce)
Zkrat, přetížení, ztráty na vedení, či úraz elektrickým proudem, ale i pojistka, jistič, chránič, transformace a ochrana před úrazem elektrickým proudem. To vše souvisí s tajemstvím fungování elektrické sítě. Vydejme se po stopách elektřiny, od elektrické zásuvky třeba až k elektrárně -- co vše nás na této dobrodružné cestě potká? Uvidíme, že mnohdy půjde skutečně o život! Naštěstí se, díky důmyslné aplikaci fyzikálních principů z oblasti elektřiny a magnetismu, daří většině hrozeb zamezit. Podaří se nám odhalit roušku fyzikálních tajemství elektrické sítě, nebo nám zůstanou i nadále skryta?
Praktická elektroakustika ve výuce fyziky
Matouš, Otakar ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Dvořák, Leoš (oponent)
v českém jazyce Předkládaná práce se zabývá elektroakustickými měniči ve výuce fyziky. Její první část obsahuje přehled studijních materiálů, učebnic fyziky a výběr z odborné literatury, ve kte- rých je toto téma obsaženo. Těžištěm práce jsou tři experimentální aktivity využívající elektroakustické měniče, které lze uplatnit při domácích či laboratorních pracích studentů nebo v zájmových kroužcích. První z nich je aktivita zkoumající princip činnosti běžných sluchátek do uší. Druhá aktivita obsahuje návod na výrobu jednoduchého telefonu a třetí, nejrozsáhlejší aktivita se zabývá měřením elektrických vlastností různých elektroakustic- kých měničů a zjištěné výsledky jsou dále využity k podrobnější diskuzi jejich principů činnosti. Poslední část práce popisuje využití a ověření jedné z těchto navržených aktivit v praxi.
Elektrické obvody se zdroji harmonického napětí ve výuce fyziky
Cinkraut, Kamil ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato práce má za cíl definovat pojmy fázor a fázorový diagram pro žáky na úrovni střední školy. Zároveň propojuje tyto pojmy s dostupnými matematickými učebnicemi na teoretické úrovni a motivuje jejich zavedení. Pojmy fázor a fázorový diagram jsou aplikovány v elektrických obvodech se zdrojem harmonického napětí, ve kterém se nachází některý z lineárních prvků (rezistor, cívka, kondenzátor). Následně je na stejnou problematiku použito symboliky komplexních čísel, abychom čtenáři ukázali jedno z jejich konkrétních využití. Čtenář zde také nalezne řešení sériového a paralelního RLC obvodu právě za pomoci fázorového diagramu a také za pomoci komplexních čísel. Na konci je i několik početně řešených úloh. Přínosem této práce je především ucelené shrnutí poznatků ohledně fázorů a fázorových diagramů a jejich aplikace a dále propojení těchto pojmů s komplexní symbolikou a teoretickým podkladem.
Obnovitelné zdroje energie jako námět pro fyzikální experimenty
Kopřiva, Tomáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Žilavý, Peter (oponent)
Název práce: Obnovitelné zdroje energie jako námět pro fyzikální experimenty Autor: Bc. Tomáš Kopřiva Katedra (Ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá stále aktuálnější problematikou obnovitelných zdrojů energie. Pozornost je v ní zaměřena na Slunce, vítr a vodík jako zdroje energie. K těmto obnovitelným zdrojům energie poskytuje práce ve své první části teoretický výklad, na který následně navazuje praktická část, jejímž cílem je za pomoci experimentů zachycených v pracovních listech přiblížit danou problematiku studentům. Teoretická část je zaměřena na teoretické minimum potřebné k vypracování pracovních listů. Dále je v této části popsána vhodnost jednotlivých zdrojů energie v podmínkách České Republiky. Druhá část práce je ryze experimentální. Popisuje výukové sady, které je možné použít k demonstraci obnovitelných zdrojů energie. V této části jsou také zařazeny návody pro vypracování pracovních listů. Součástí práce je i příloha, která obsahuje sadu pracovních listů a CD, které mimo jiné obsahuje pracovní listy vypracované studenty. Klíčová slova: obnovitelné zdroje, pracovní list, experiment, fotovoltaický panel, palivový článek, větrná turbína, účinnost
Metody řešení elektrických obvodů ve výuce fyziky
Matouš, Otakar ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Lustig, František (oponent)
Bakalářská práce Metody řešení elektrických obvodů ve výuce fyziky obsahuje osm hlavních částí. V první části je provedena stručná rešerše, která zjišťuje jaké fyzikální znalosti může získat žák na základní a střední škole. Druhá část obsahuje zavedení fyzikálních pojmů a shrnutí potřebné látky z matematiky. Další část je věnována Kirchhoffovým zákonům a jejich aplikaci při řešení elektrických obvodů. Následující kapitoly představují jednotlivé metody a jejich využití. Poslední kapitolou je Praktická část, poskytující ověření teoretických výpočtů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.