|
Participace nájemníků a sociální aspekty regenerace panelových sídlišť
Sunega, Petr
Text vysvětluje pojem participace, jeho obsah a význam, různé formy participace. Popisovány jsou potenciální přínosy participace, důvody proč by měly obce/správní firmy angažovat nájemníky v procesu regenerace panelových sídlišť. Podle míry účasti nájemníků na rozhodování lze odlišit různé stupně participace, které jsou v textu rovněž popisovány. Zmíněny jsou nástroje participace a obecné fáze participace v rámci regeneračního projektu.
|
| |
|
Německé sousedství v hodnocení obyvatel pohraničí
Houžvička, Václav
Přípěvek prezentuje dlouhodobé trendy postojů obyvatel pohraničních oblastí ČR/SRN a srovnává je s výsledky celostátními. Identifikovat lze určité komplexnější propojení jednotlivých aspektů postojů, jejichž výsledná podoba vykazuje konzistenci představující průsečík minulých konfliktů i postupné aktuální akumulace potenciálu důvěry a kooperace.
|
|
Názory obyvatel česko-německého pohraničí na Evropskou unii
Houžvička, Václav
Příspěvek vycházel z výsledků celostátního výzkumu názorů na rozšíření Evropské unie, vstup České republiky do tohoto seskupení a obav y i očekávání spojené s tímto přelomovým krokem. Zvláštní pozornost byla věnována roli, kterou v rozšíření EU sehrálo Německo, jako klíčový aktér vztahů středoevropských zemí.
|
| |
| |
| |
|
Teoretická studie k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni
Červinková, Alice ; Kolářová, Marta ; Linková, Marcela ; Moravcová-Smetáčková, Irena
Publikace je teoretickou studií k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni, který je realizován v letech 2004-05. Studie je zaměřena na školství z hlediska genderu. Na úvod je předkládán koncept genderu a jeho pojetí v sociálních vědách. Genderové zatížení školství je chápáno v souvislosti se zatížením pracovní sféry. Blok zaměřený obecně na gender ve školství obsahuje analýzu zastoupení mužů a žen mezi vyučujícími a studujícími, dále pedagogickou komunikaci, osnovy, učebnice a vzdělávací výsledky z hlediska genderu. Zvláštní část tvoří analýza genderového zatížení v terciálním vzdělávání a vědě výzkumu. Dále jsou popsány všechny stupně českého školství z hlediska zastoupení mužů a žen mezi studujícími a vyučujícími. V závěrečné části je přiblížen cíl, předmět a metodologie realizovaného výzkumu.
|
|
Strategie inovace terciárního vzdělání: vytváření znalostí III. modu a osobní kapitál
Vitásková, Anna ; Harkins, A.
Cílem této studie je ukázat, jak je možné posílit osobní a společenský kapitál uznáním a rozvojem tvorby znalostí III. modu. Naše řešení je postaveno na devíti souborech utvářejících složek (‚framers') (technologie, kontext, proces, znalosti, kultura/hodnota, role, učení se, aplikace, politika/rozhodování) terciárních vzdělávacích služeb podporujících rutinní neustálou inovaci na úrovni jednotlivce. Předpokládá se, že jednoduché složky si mohou osvojit ‚obyčejní' jednotlivci, kteří uplatňují implicitní profesionalismus, a že jejich komunikaci a spolupráci s terciárním vzděláváním je proto možné rozšířit. Našimi základními předpoklady bylo, že postavení implicitních znalostí je v rámci jednotlivce a explicitní znalosti se objevují jako produkt jednotlivců, kteří se snaží selektivně uplatňovat své znalosti formou osobního a společenského kapitálu podporujícího neustálou inovaci.
|
| |