Rigorous theses

Rigorous theses 15,389 records found  beginprevious14948 - 14957nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Music visualisation in the Czech interwar visual arts
Pastýříková, Lenka ; Lahoda, Vojtěch (advisor) ; Bydžovská, Lenka (referee)
Rozsahhi problematika vztahu vJt:vameho umem a hudby umoZlluje rozmanite teoreticke pIistupy, neprebeme mnozstvi pohledu a interpretad, aniz by bylo mOZne dospet k jednoznacnemu a konecnemu, obecne platnemu v)rsledku. Ackoliv o existenci tohoto vztahu a vzajemnych vlivit a jejich odveke tradici nepanuje mnoho pochyb, nelze jej exaktne definovat. A tak se oteviraji stale nove mOZnosti pojednani. Tato prace by mela bjrt jednim z pIispevkU do jejich mozaiky, jakymsi pokusem o doplnek velkych prad, podavajidch prehled 0 souvislostech vJt:vame a hudebni kultury ve 20. stoleti, ve kterych je ceske umeni (s v)rjimkou Frantiska Kupky) zastoupeno pouze sporadicky, ac rna take co nabidnout. Tato prace by meIa sv)rm uzce vymezenjrm tematem poskytnout sondu do casti ceske mezivalecne kultury zabjrvajid se syntezou umeni, pricernZ hlavni duraz bude kladen na vJt:vame umeni. To take poslouZi za v)rchodisko nastineni sirsmo kontextu. Ukolu se lze tedy zhostit roznjrmi zpusoby. I v ceskem umeni je mOZne hledat ve vymezenem obdobi paralelni stylove projevy u casove pIibuznych vjrtvamych a hudebnich del, napr. neoklasicistni ci konstruktivisticke, nebo analogicke tendence, jako inspirace folklorem, zaujeti projevy modemmo zivotnmo stylu nebo socialni tendence. Souvislosti muzeme nalezat tez v nametove IOvine, vyhledavanim...
The culture of Nazca in the miror of hypothesis an interpretations
Ledvinka, Robert ; Soukup, Václav (advisor) ; Matějů, Martin (referee)
předmětem zpracované rigorózní práce byla kompletní teoretická analýza kultury Nazca v kontextu vývoje předkolumbovských peruánských kul tur až do éry Inků obsahuj ící všechny dosud zveřejněné teorie vysvětluj ící příčiny a důvody vzniku obrazové galerie na území dnešního Peru. Cílem práce bylo prezentovat nazcanskou kulturu jako součást vývoje amerických nativních kultur v čase a prostoru. Podle mého názoru není možné interpretovat a pochopit kulturu Nazca izolovaně t nebot je součástí širšího kulturního okruhu t který jako celek vykazuje řadu kulturních univerzálií ~ socio-kulturních specifik. Zvláštní pozornost jsem věnoval unikátní obrazové galerii geoglyfů a petroglyfů t které se nacházej í na planině Nazca. Tyto tajemstvím obestřené linie a obrazce vedly vědce t cestovatele i fantasty k formulování celé řady různých hypotéz a teorií na téma jejich funkce a smyslu. Vzhledem k tomu t že výklad nazcanské kul tury má mnohdy velmi spekulativní charakter, rozhodl jsem se seznámit s dostupnou literaturou a zaujmout vlastní stanovisko k existujícím teoriím. Po dokončení rigorózní práce jsem nucen konstatovat, že ani po prostudování celé řady fotografií, studií a knih se mi nepodařilo shromáždit dostatek důkazů, které by jednoznačně podpořily pravdivost pouze jedné z teorií. Dospěl jsem totiž k závěru, že k...
The Seljuk state as reflected in Nezamolmolk's Siyasetname
Cvrkal, Zdeněk ; Gombár, Eduard (advisor) ; Veselý, Rudolf (referee)
V 11. století zasáhli do dějin Íránu rozhodným způsobem Turci. Turci stejně jako do jisté míry i předislámští Arabové žili jako kočovníci v kmenech. Kočovali ve středoasijských a mongolských stepích a obývali pomezí islámského chalífátu. S islámem přicházeli do styku již za vlády Umajjovců (661-750) a mnozí z nich k němu konvertovali. Islámští vladaři si tvořili turecké vojenské gardy, neboť Turci byli proslulí jako velmi dobří bojovníci, jezdci a lukostřelci. Na přelomu 9. a 1 O. století získali turečtí generálové takovou moc, že se chalífové stali loutkami v jejich rukou. V 11. století byla již podruhé íránská usedlá společnost konfrontována s kmenovou kočovnou společností. Turecká mocenská koncepce se zcela lišila od íránské a měla za následek postupný rozpad říše. O tom svědčí například vznik dynastie kermánských Seldžuků, kteří začali vládnout samostatně hned po seldžuckém vpádu do Íránu. Nezámolmolk patří mezi nejvýznamnější historické osobnosti íránských dějin, které si zasluhují hlubší prostudování. Je považován za nejslavnějšího vezíra seldžucké doby, působícího na dvoře sultánů Alparslána a Malekšáha. Byl to především schopný politik, který věnoval své rady a ponaučení o správném vládnutí sultánu Malekšáhovi, na jehož popud prý napsal Sijásatnáme. Ve skutečnosti se ale odvolává pouze na vznešený...
The 20th century muralism in Mexico
Binková, Petra ; Opatrný, Josef (advisor) ; Štěpánek, Pavel (referee)
As I was trying to suggest in this text, the cultural value of mural production is political in the sense that it responds to interests and motives of the social world and intends to transform the space which it occupies. When doing so, such visual works orient itself toward the construction of its own public. The mural process that aspires to create mural art must therefore be multiple and combined. A similar thought has been pointed out by Bruce Campbell his book Mexican Murals in Times of Crisis: [Mural practice must be] making its commitments and negotiating compromises within the balance of social forces; attempting to fix in some manner the social context in which it takes place; hailing a more or less broad sector of the social milieu; and seeking out some meaningful figure with an eye toward symbolic consensus, or "no man's land" capable of negotiating through perspectival conflicts over the space of the work.,,161 Only by attention to the practical components of muralism does it become possible to recognize a contextual variety of mural work. In fact, these are nothing more than distinct modes of formal compromise between the production of the mural image and its public. An alternative delineation of contemporary muralism is thus at the same time a delineation of practical accomplishments...

Rigorous theses : 15,389 records found   beginprevious14948 - 14957nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.