|
Studie ekologického dopadu výroby, provozu a likvidace různých typů automobilů
Kutnar, Václav ; Jandová, Kristýna (oponent) ; Jaššo, Kamil (vedoucí práce)
V zájmu snížení emisí skleníkových plynů se státy zaměřily (mimo jiné) na automobilovou dopravu. Existují však různé druhy pohonu automobilů a každý z nich produkuje v různých částech svého životního cyklu jiné množství emisí, které se navíc v jednotlivých státech liší. Znalost přesných a srovnatelných hodnot je nezbytná pro rozhodování o tom, jak tyto emise co nejefektivněji a nejekonomičtěji snížit. Existující studie se často zaměřují pouze na jednu část životního cyklu a/nebo nejsou lokalizovány na konkrétní stát. Tato studie analyzuje celý životní cyklus vozidla a jeho paliva nebo energie pro vozidlo vyrobené, provozované a recyklované v České republice. Vychází z existujících studií doplněných o údaje státních orgánů, výrobců vozidel a vlastní výpočty. Bylo zjištěno, že v České republice má v porovnání s vozidlem se spalovacím benzínovým motorem (ICEVg) elektromobil (BEV) o 33 % nižší celkové emise skleníkových plynů a vozidlo s vodíkovými palivovými články (FCEV) o 19 % nižší. Vozidlo se spalovacím motorem má však nižší emise již při výrobě, a proto jsou jeho kumulativní emise nižší než u elektromobilu do 70 000 ujetých km a u vozidla s vodíkovými palivovými články do 111 000 km.
|
|
Design dálkového autobusu
Semerák, Jan ; Pelikán, František (oponent) ; Zvonek, Miroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na design dálkového autobusu. Vytkl jsem si dva cíle: navrhnout z pohledu budoucnosti perspektivní a ekologický pohon; vytvořit nadčasový design autobusu, který by korespondoval s pohonem blízké budoucnosti. Byl vybrán nejekologičtější pohon pomocí vodíku a palivových článků. Tento pohon byl detailněji rozpracován. Jako zásobní a pomocné zdroje energie byly použity ultrakapacitory a fotovoltaické články. Design autobusu se snaží splnit budoucí nároky přepravců a s ohledem k jeho pendlování mezi velkými městy tak reprezentovat svým vzhledem použitou pohonnou jednotku. Vnitřní uspořádání interiéru se snaží splnit současné a budoucí požadavky na ergonomii sezení, uložení zavazadel, hygienické požadavky a dobrého výhledu cestujících. Název a logo dálkového autobusu vzešly ze vztahu k palivu, ekologii a palivovým článkům.
|
|
Moderní zážehové motory značky BMW
Šroba, Roman ; Prokop, Aleš (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Predložená bakalárska práca sa zaoberá modernými zážihovými motormi BMW. Vytvára prehľad o súčasných konštrukčných riešeniach automobilky vyskytujúcich sa v benzínových motoroch. Práca je zameraná na tri hlavné oblasti. Prvá časť popisuje najnovšie a netradičné technológie používané v súčasných zážihových motoroch BMW. Druhá časť je zameraná na konštrukčné riešenia v konkrétnych agregátoch, ich zhodnotenie a prípadné porovnanie so súdobou konkurenciou. V poslednej časti sú popísané hybridné vozidlá a reakcia automobilky na emisné normy s hlavným zameraním na využitie odpadného tepla automobilu.
|
|
Modelování dodávky vzduchu kompresorem pro palivový článek
Tkach, Svitlana ; Kudláček, Petr (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Rostoucí poptávka po nákladní dopravě a dlouhodobý trend nízkoemisních silničních nákladních vozidel přitahuje pozornost k technologii palivových článků. Pro analýzu komplexních procesů v palivovém článku se v dnešní době využívá počítačových simulací, které usnadňují časovou a finanční náročnost vývoje. V této práci je představen výpočtový model systému palivových článků se zaměřením na analýzu dodávky vzduchu. Zlepšení výkonových charakteristik systému dodávky vzduchu, a tedy i palivového článku, lze dosáhnout použitím kompresoru. Na základě prvotního návrhu je provedena analýza vlivu parametrů kompresoru v bodě návrhu na jeho příkon. Nárůst otáček kompresoru a izentropické účinnosti v bodě návrhu vedl k poklesu požadovaného příkonu, zatímco při zvyšování tlakového poměru v bodě návrhu docházelo k jeho nárůstu. Výsledkem diplomové práce je efektivní nástroj pro dosažení optimálních parametrů systému dodávky vzduchu pro palivový článek s minimalizací příkonu kompresoru.
|
|
Vodík jako palivo pro vozidlo nad 3,5 t
Alinče, Antonín ; Šebela, Kamil (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá vodíkovou infrastrukturou pro potřebu nákladní dopravy: metodami výroby, dopravy a uskladňováním vodíku. V práci je popsána cesta vodíku od výroby až po pohon vozidla, ať již ve spalovacím motoru či v palivovém článku. Tyto možnosti vodíkového pohonu jsou následně porovnány jak mezi sebou, tak vůči jiným palivům. Závěr práce je pak zaměřen na ideový návrh umístění vodíkových nádrží ve vozidle.
|
|
Spalování vodíku v pístových spalovacích motorech
Forbelský, Antonín ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
V bakalářské práci jsem se zaměřil na shrnutí dostupných faktů týkajících vodíkových spalovacích motorů. V práci je uvedena stručná historie vodíkových motorů. Hlavní část práce tvoří popis specifik konverze konvečního spalovacího motoru na vodíkový motor a stručný přehled vozidel poháněných vodíkovým spalovacím motorem. Závěr práce obsahuje zamyšlení nad budoucností této technologie.
|
|
Koncepce pohonů osobních automobilů
Pospíšil, Jan
Tato práce je zaměřena na koncepce pohonů osobních automobilů. Seznámíte se s průkopníky různých koncepcí v oboru osobních automobilů, s výhodami a nevýhodami každé koncepce a se současnou situací. Dále se zmíním o vývoji koncepcí u osobních automobilů a kam to bude směřovat v budoucnu. Kromě toho zde bude uvedeno i technické řešení konkrétního automobilu. Nejdříve se seznámíte s koncepcemi, které jsou 4, ale každá je svým způsobem unikátní. V historické části se zaměřím na průkopníky a zajímavě řešené osobní automobily. Vývoj koncepcí pohonů již pár let směřuje k použití alternativních paliv a hybridních technologií pohonu.
|
|
Modelování dodávky vzduchu kompresorem pro palivový článek
Tkach, Svitlana ; Kudláček, Petr (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Rostoucí poptávka po nákladní dopravě a dlouhodobý trend nízkoemisních silničních nákladních vozidel přitahuje pozornost k technologii palivových článků. Pro analýzu komplexních procesů v palivovém článku se v dnešní době využívá počítačových simulací, které usnadňují časovou a finanční náročnost vývoje. V této práci je představen výpočtový model systému palivových článků se zaměřením na analýzu dodávky vzduchu. Zlepšení výkonových charakteristik systému dodávky vzduchu, a tedy i palivového článku, lze dosáhnout použitím kompresoru. Na základě prvotního návrhu je provedena analýza vlivu parametrů kompresoru v bodě návrhu na jeho příkon. Nárůst otáček kompresoru a izentropické účinnosti v bodě návrhu vedl k poklesu požadovaného příkonu, zatímco při zvyšování tlakového poměru v bodě návrhu docházelo k jeho nárůstu. Výsledkem diplomové práce je efektivní nástroj pro dosažení optimálních parametrů systému dodávky vzduchu pro palivový článek s minimalizací příkonu kompresoru.
|
|
Vodík jako palivo pro vozidlo nad 3,5 t
Alinče, Antonín ; Šebela, Kamil (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá vodíkovou infrastrukturou pro potřebu nákladní dopravy: metodami výroby, dopravy a uskladňováním vodíku. V práci je popsána cesta vodíku od výroby až po pohon vozidla, ať již ve spalovacím motoru či v palivovém článku. Tyto možnosti vodíkového pohonu jsou následně porovnány jak mezi sebou, tak vůči jiným palivům. Závěr práce je pak zaměřen na ideový návrh umístění vodíkových nádrží ve vozidle.
|
|
Moderní trendy v oblasti spalovacích motorů
REJTHAR, Jakub
Tato bakalářská práce se zaměřuje na spalovací motory konkrétně na čtyřdobé zážehové spalovací motory a na jejich současné moderní trendy jako je downsizing, proměnné časování ventilů, systém start-stop, hybridní a vodíkový pohon v automobilovém průmyslu. V první části práce je krátce popsaná historie spalovacích motorů, jejich základní rozdělení a klíčové části, ze kterých je motor zkonstruován spolu s chladicí, elektrickou a sací soustavou. V druhé části jsou popsané moderní trendy, jejich využití a následná aplikace v osobních automobilech.
|