|
Pojetí výchovy podle sv. Augustina
Pecková, Alžběta ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Bakalářská práce na téma Pojetí výchovy podle sv. Augustina se zaměřuje na analýzu Augustinových myšlenek týkajících se vzdělávání a výchovy v metodickém rámci dějin filosofie. Práce se zabývá Augustinovým pohledem na to, jaký je smysl výchovy a vzdělání. Silný vliv na Augustinovo myšlení má v tomto kontextu především Platónova filosofie a ovšem též navazující filosofická a teologická tradice. Budeme sledovat tento kontext, v němž se Augustin pohybuje, a též způsob, jakým navazuje na předchozí zdroje, především na Platónovu ideu vzdělání jako přivádění k idejím a motivy anamnése. Toto srovnání využijeme pro obecnější charakteristiku Augustinova promýšlení problematiky výchovy, přičemž klíčovými tématy budou vztah mezi výchovou a náboženstvím, role učitele v procesu vzdělávání, význam lásky a pravdy, vzoru a individuálního přístupu k výchově. Základními textovými zdroji budou Augustinovy spisy O učiteli, Křesťanská vzdělanost a Vyznání.
|
|
Kutnohorský Antifonář z pražské dílny Valentina Noha z Jindřichova Hradce
Kořenková, Nikola ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent)
Cílem této bakalářské práce je monografické zpracování Kutnohorského antifonáře (Praha, NK XXIII A 2) z let 1470-1471 v kontextu tvorby pražské dílny Valentina Noha z Jindřichova Hradce. Jeho tvůrce patří ke generaci malířů, která pomohla integrovat, transformovat a překonat dědictví krásnoslohé tradice. Nově vznikající stylový systém významně ovlivnil knižní malbu 2. poloviny 15. století a počátku 16. století. Práce je postavena převážně na kombinaci formální a ikonografické analýzy. Výsledkem této práce by mělo být upřesnění informací o výzdobě a shrnutí hodnocení významu Kutnohorského antifonáře pro vývoj knižního malířství na našem území ve 2. polovině 15. století a v počátcích 16. století.
|
| |
|
Německobrodský graduál Pavla Mělnického z roku 1506
Blechová, Světlana ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Zapletalová, Jana (oponent)
Předkládaná práce s názvem "Německobrodský graduál Pavla Mělnického z roku 1506" navazuje na mou bakalářskou práci, která se rovněž zabývala rukopisem vzešlým z dílny iluminátora Pavla Mělnického. Úvod práce nejprve shrnuje dosavadní odbornou literaturu k tématu (kap. 1). Následující kapitoly pojednávají o iluminátorovi studovaného graduálu (kap. 2.1) a věnují se taktéž provenienci a problematické dataci graduálu, který je sice datován rokem 1506, avšak iluminace v něm obsažené se analogicky odkazují na grafiky A. Dürera vydané až v roce 1511 (kap. 2.2). Práce obsahuje rovněž kapitolu zabývající se donátorem rukopisu (kap. 3.1) a zahrnuta je i problematika literátských bratrstev a umění utrakvismu v Čechách (kap. 3.3). Kapitola 3.2 se snaží shrnout tvorbu iluminátora Pavla Mělnického a přiblížit iluminátorovu uměleckou povahu. Poslední kapitoly se již věnují výzdobě graduálu a možným analogiím v rámci iluminací (kap. 4).
|
|
Litoměřický graduál z roku 1517
Kabourková, Jana ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Litoměřický graduál z roku 1517 Předmětem bakalářské práce je detailní monografická analýza utrakvistického graduálu z Litoměřic, datovaného do roku 1517 (Lovosice, SOA, IV C 1). Studie zahrnuje zhodnocení doposud vydané literatury k tématu a důslednou formální a ikonografickou analýzu výzdoby. V úvodu je rukopis dílčím způsobem studován z hlediska kulturně- historického kontextu jeho vzniku a datace. Objednavatelé, Jakub Ronovský a Václav Řepnický, jsou představeni v rámci dochovaných pramenů a v souvislosti s významným utrakvistickým bratrstvem při kostele Všech svatých v Litoměřicích. Kapitola 2. 2. obsáhle rozpracovává problematiku datace rukopisu. Osobnost anonyma, jenž rukopis výtvarně zpracovala, zhodnotila kapitola 2.3. Neznámý původ malířů vynahradila v práci obsáhlá studie výtvarného projevu iluminátorů a jejich možných inspirací. Do popředí jsou vyzdvižena zejména srovnání s druhou generací podunajské školy a grafickými vzory z konce 15. století. Druhá část studie podrobně rozpracovává formální podobu graduálu, přičemž jednotlivá iluminovaná folia orientačně zasazuje do souvislostí dobového vývoje umění na základě konkretizovaných analogií. Vedle již publikovaných srovnání s chorálními rukopisy Janíčka Zmilelého z Písku jsou miniatury nově blíže konfrontovány s dřevořezy Bible pauperum...
|
|
Fabián Puléř - pražský iluminátor
Svitáková, Kristina ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Zapletalová, Jana (oponent)
Bakalářská práce "Fabián Puléř - pražský iluminátor", činného v letech 1550 - 1562 na Starém městě pražském, se zaměřuje na jednoho z nejvýznamnějších iluminátorů 16. století v Čechách. Nejprve sleduje jeho osobní a profesní život, poté se přehledně zaměřuje na prameny a literaturu týkající se osoby Fabiána Puléře či kancionálů a graduálů 16. století. Pokračuje výkladem nejdůležitějších zpěvních knih, ve kterých se nacházejí Puléřovy iluminace a to: Graduálem metropolitního chrámu sv. Víta, Žlutickým kancionálem, Kaňkovským graduálem a Kancionálem města Loun. Je zde také vyložena doba a kultura 16. století v Českých zemích. Zejména měšťanské prostředí cechů a literátských bratrstev z hlediska objednavatelů, ale také z hlediska jejich sociologického chování v této době.
|
|
"Člověk" u Ibn Rušda a Maimonida
Kopecká, Pavlína ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce interpretuje pojetí člověka v díle ibn Rušda a Maimonida, dvou významných představitelů vrcholné arabské a židovské středověké filozofie. Ta v sobě slučuje filozofickou tradici antického Řecka, zejm. Aristotela, s náboženským viděním světa. Ibn Rušd i Maimonides se snažili tyto tradice harmonizovat, přičemž se museli vypořádat s mnohými protikladnými názory, které pramenily z rozdílu mezi náboženským a antickým světem. V tomto intelektuálním prostředí se tak vytvářejí originální teze a přístupy k uchopování skutečnosti, světa a člověka v něm. Problematika člověka je v práci zkoumána ve třech rovinách. První rovinu tvoří vztah člověka a stvoření, který se dotýká otázky původu světa, lidské duše a zmrtvýchvstání. Na druhé rovině, člověk a svět, se práce věnuje popisu světa, lidskému poznání a teorii proroctví. Etické a politické názory jsou analyzovány na třetí rovině, jež představuje pozici člověka ve vztahu k obci. Klíčová slova Ibn Rušd, Maimonides, Aristotelés, Platón, novoplatonismus, filozofie, náboženství, Korán, Tóra, člověk, svět, stvoření, věčnost, duše, zmrtvýchvstání, emanace, poznání, iluminace, aktivní intelekt, proroctví, politika, etika, ctnost, blaženost.
|
|
Ikonografie českých zemských patronů v knižní malbě 16. století
Duchoslavová, Markéta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Ikonografie českých zemských patronů v knižní malbě 16. století Předmětem zkoumání, kterému se věnuje tato bakalářská práce, je vývoj a způsob zobrazování českých zemských patronů v knižní malbě v období od 2. poloviny 15. do konce 16. století. Hlavním pramenem jsou především hudební rukopisy městských literátských bratrstev - kancionály a graduály. Tyto prameny přitom vznikaly v různých náboženských, resp. konfesijních skupinách - jak u katolíků i nekatolíků. Hlavním cílem této bakalářské práce je sledování vztahu k českým zemským patronům a ikonografická analýza způsobu jejich zobrazování v tom kterém konfesijním prostředí.
|
|
Graduály z dílny Jana Táborského z Klokotské Hory
Součková, Ema ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Brodský, Pavel (oponent) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Anotace: Disertační práce je zaměřena na výzdobu chorálních rukopisů 16. století. První část se věnuje osobnosti písaře Jana Táborského, jenž žil v letech 1499-1572, a nejvýraznějším iluminátorům, kteří se v průběhu 16. století podíleli na výzdobě zpěvníků české provenience. Pozornost je směřována nejenom na často zmiňovaného Fabiána Puléře, ale také na Matouše Ornyse z Lindperka, Matyáše Hutského z Křivoklátu, Ambrože Ledeckého a další iluminátory. V této souvislosti nelze opominout grafické předlohy Martina Schongauera, Albrechta Dürera, Bernarda Salomona nebo domácí "melantrišské tisky", podle kterých umělci tvořili. Náměty vyskytující se v tomto typu rukopisu jsou převážně biblické, korespondující se svátky liturgického roku. Kromě těchto motivů se však v graduálech setkáme v hojné míře i s různými formami prezentace donátorů či demonstrativním zobrazením konfese objednavatelů. Nedílnou součástí dekorací kodexů je též bohatá ornamentální složka, která v sobě zahrnuje jak groteskní motivy, tak rozviliny z druhově určitelných rostlin. Druhá část disertace se skládá z katalogu hudebních rukopisů, které můžeme z nějakého důvodu spojit s osobností písařského podnikatele Jana Táborského z Klokotské Hory. Vzhledem k dlouhému životu Jana Táborského vykazují jednotlivé exempláře odlišný styl výzdoby, což je...
|
|
Iluminátorská tvorba Cristofora Oriminy
Pavlova, Anna Amedea ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Cílem této bakalářské práce je shrnutí a revize iluminátorské tvorby Cristofora Oriminy. Jde především o přehled jeho tvorby v kontextu knižní malby 14. století v jižní Itálii, a to hlavně v Neapolsku. Zároveň se práce snaží shrnout literaturu k tomuto tématu. Kromě tvorby Cristofora Oriminy je též věnována pozornost knižní malbě v Badii di Cava dei Tirreni; historickému kontextu (iluminátorské tvorbě v době Roberta I. Moudrého a Johany Anjouovské); stylovým východiskům C. Oriminy a paralelám jeho tvorby (především shrnutí iluminátorské tvorby Oriminových spolupracovníků či iluminátorů jeho doby).
|