|
Možnosti využití prvků waldorfské a montessori pedagogiky ve výuce zeměpisu na běžných školách
Frančíková, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Jelen, Jakub (oponent)
Bakalářská práce zkoumá, které prvky waldorfské a montessori pedagogiky využívají učitelé zeměpisu při výuce na běžných školách, a dále identifikuje případné bariéry pro využívání těchto prvků. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve věnuje definici alternativní školy. Stručně se zabývá vznikem a vývojem alternativních škol, jejich vlastnostmi, funkcemi a typologií. Tato část obsahuje také především informace o dvou vybraných typech alternativních škol - waldorfské a montessori. Pozornost je věnována charakteristice hlavních znaků těchto škol, jejich vývoji, rozšíření a organizaci výuky. Jsou vylíčeny hlavní prvky a principy, které by mohly přinést obohacení do tradiční výuky zeměpisu. V praktické části je provedeno šetření pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru s vybranými učiteli. Získané informace jsou analyzovány s cílem identifikovat bariéry, které brání začleňování waldorfských a montessori prvků do výuky zeměpisu na běžných školách, a zároveň je zjištěno, které prvky učitelé používají. Klíčová slova: Waldorf, montessori, alternativní škola, tradiční škola, geografické vzdělávání, integrace alternativních prvků
|
|
Adaptace žáků z Waldorfské základní školy na tradiční střední školy
Vácziová, Zuzana
Bakalářská práce je zaměřena na téma alternativního školství a věnuje se adaptaci absolventů Waldorfské základní školy při přechodu na tradiční střední školy. Práce popisuje vznik, vývoj a dělení alternativních škol. Přibližuje jejich základní znaky, specifika v přístupu k žákům ve vyučování a rozdíly oproti tradičnímu školství. V hlavní části je práce zaměřena na popis jevů vyskytujících se při přechodu žáků ze základních na střední školy a možných problémů při jejich adaptaci k tradičnímu způsobu výuky.
|
| |
|
Inkluzivní vzdělávání na alternativních základních školách typu Montessori a Waldorf
Petřík, Hynek ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání na alternativních základních školách Montessori a Waldorf typu. Alternativní školství zažívá značný rozvoj, postupně vzrůstá počet škol a žáků vzdělávaných v netradičních směrech a formách. Zároveň bylo v roce 2016 nově institucionalizováno inkluzivní vzdělávání, které si klade za cíl zahrnout děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do běžného vzdělávacího procesu. Cílem této práce je zjistit, zda montessoriovská a waldorfská pedagogika nepředstavují vhodné učební prostředí pro děti se SVP. Dále práce identifikuje, jaké jsou vztahy mezi alternativními základními školami a státním sektorem, respektive jak jsou reflektovány v očích tvůrců vzdělávacích politik. Dalším cílem práce je popsat a vysvětlit vztahy mezi školskými vzdělávacími zařízeními, které mají důležitou roli v inkluzivním vzdělávání a základními školami. Metodologickým přístupem je kvantitativní výzkum a výzkumný design práce je případová studie. Sběr dat je postaven na třech expertních polostrukturovaných rozhovorech s řediteli škol a sekundárních datech získaných skrze různé dokumenty, studie či zprávy. Zjištěná data byla analyzována technikou tematického kódování. Alternativní, a především Montessori školy se ukázaly jako velmi vhodné prostředí pro inkluzi většiny dětí se SVP....
|
|
Výuka zeměpisu v alternativních školách
Mandová, Simona ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Práce je zaměřena na výuku zeměpisu v alternativních školách. Této problematice se věnuje ve dvou částech. První část práce obsahuje teoretická východiska, seznamuje s cílem práce, zvolenou metodikou, vysvětluje pojem alternativní škola a představuje konkrétní školy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jsou jimi školy Montessori, Waldorfské školy a Začít spolu. Druhá část práce se zabývá praktickou kvalitativní výzkumnou činností, která byla na školách provedena. Jedná se o metodu zúčastněného pozorování na hodinách zeměpisu a o metodu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli zeměpisu a ohniskovými skupinami žáků. Klíčová slova: alternativní škola, učitel, Montessori, škola, výuka zeměpisu, vzdělávací programy, Waldorf, Začít spolu, žák
|
|
English language teaching in Waldorf schools
Kellerová, Alena ; Hofmannová, Marie (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá didaktikou výuky angličtiny na 2. stupni waldorfských základních škol. Teoretická část nastiňuje historické okolnosti a filosofické základy, jakož i základní myšlenky waldorfského školství. Další kapitoly jsou věnovány antroposofickému pojetí jazyka a waldorfské metodologii výuky jazyka mateřského i jazyků cizích. Cílem praktické části je popsat specifické rysy výuky angličtiny na tomto typu škol. Základem výzkumné studie je vyhodnocení dat získaných metodami pozorování výuky, konkrétně v 6. a 8. třídě, a prostřednictvím rozhovorů s učiteli. Diplomová práce obsahuje i dotazníkové šetření zaměřené na postoje žáků waldorfské školy k výuce anglického jazyka a na zdroje jejich motivace.
|
| |
|
POROVNÁNÍ VÝCHOVNÝCH SYSTÉMŮ VYBRANÝCH ALTERNATIVNÍCH ŠKOL S PREVENTIVNÍM SYSTÉMEM DONA BOSKA
LAŇKA, Jiří Ignác
Práce pojednává o výchově jako systému, zvláště pak o výchovném systému svatého Jana Boska. Ten je pak porovnáván s výchovnými systémy vybraných alternativních škol, které svou podstatou velmi lidsky přistupují k duši dítěte. Cílem bakalářské práce je porovnání vybraných problematik, které se autorovi jeví jako významné. Jedná se o určení cílové skupiny, vůči které je výchovný systém zaměřený, výchovné metody, sledované cíle výchovného působení a edukační prostředí. Rovněž bude sledován vztah systému ke křesťanské víře.
|
|
Waldorfská mateřská škola
JEKOSCHOVÁ, Miluše
Bakalářská práce se zabývá alternativní mateřskou školou waldorfského typu. Teoretická část je zaměřena na popsání této alternativy z pohledu rytmu MŠ.Druhá část práce je dotazníkové šetření ve kterém rodiče uvádějí důvody, které je vedly ke zvolení této alternativy a jejich spokojenost v konkrétní waldorfské mateřské škole.
|