Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 224 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Křest jako přechodový rituál spojený s narozením dítěte
MAYEROVÁ, Waltraud
Bakalářská práce je zaměřena na rituály, zejména na křest jako přechodový rituál. První kapitola se zabývá rituály obecně, jejich významem a dělením. Druhá část práce je zaměřena na křest. V této kapitole je uvedeno, jak křest dítěte probíhá, dále historie a význam křtu. V této části práce je také zmíněna historie zvyků a tradic, které jsou spojené se křtem v naší kultuře. Cílem této práce je podat přehled o křtu jako přechodovém rituálu narozeného dítěte. Křest dítěte je jedním z nejdůležitějších rituálů, které se konají v rámci mnoha křesťanských církví po celém světě. Tento rituál značí přechod a vstup nově narozeného dítěte do křesťanského společenství. Znamená závazek rodiny vychovávat jej ve víře.
Křest jako přechodový rituál spojený s narozením dítěte
HOCHHOLZER, Sára
Bakalářská práce se zaměřuje na rituály, a to zejména na křest jako přechodový rituál. První kapitola se zabývá rituály obecně, jejich významem a dělení. Dále jsou zde popsány iniciační rituály. V další časti jsou uvedeny mezní situace člověka od narození, dospívání až po smrt. Podstatná část práce je věnována křtu. Zde se práce zabývá. Hlavním cílem této práce je poskytnout přehled o křtu jako přechodovém rituálu při narození dítěte. Křest je jedním z nejdůležitějších rituálů, které se konají v rámci mnoha křesťanských církví po celém světě. Tento rituál symbolizuje přechod a vstup nově narozeného dítěte do křesťanského společenství. Křest symbolizuje očištění od hříchů a vstup do křesťanského společenství. Rituál zahrnuje obřady, jako je polévání nebo ponoření do vody, modlitby, požehnání a přijetí dítěte do církve. Kromě náboženského významu má křest také sociální dimenzi, protože spojuje rodinu, přátele a společenství dohromady. Křest jako přechodový rituál při narození dítěte má jak náboženský, tak společenský význam. Tento rituál symbolizuje přijetí dítěte do křesťanského společenství a závazek rodiny vychovávat ho ve víře. Zároveň je křest slavnostní událostí, která přináší radost a spojuje lidi v rámci komunity.
Rhythms of restlessness
Hudecová, Stanislava ; Kadlčák, Šimon (oponent) ; Mikyta, Svätopluk (vedoucí práce)
V bakalárskej práci Rhythms of restlessness spracovávam prostredníctvom osobných asociácií a spomienok, témy pracovnej etiky a kapitalisticky orientovanej kultúry dnešnej spoločnosti. V inštalácii tvorenej sériou objektov a v nich zakomponovanými kresbami, zhmotňujem svoje intímne postoje či pocity pomocou kombinovania momentov zo spomienok s momentami z každodenných rutinných činností, ktoré sú upozadenou a prehliadanou súčasťou nášho každodenného „autopilotného“ fungovania. Kancelárska stolička tu vystupuje ako spomienka, metafora či symbol pracovania a jej rôzne spracovania naprieč inštaláciou sú nositeľmi odkazov k mojim asociáciám spojeným s týmto fenoménom. Pomocou tejto práce skúmam vzťahy môjho blízkeho okolia k tomu, čo znamená fungovať v dnešnej dobe orientovanej na úspech namiesto spokojnosti, a tiež pre mňa osobne slúži ako cesta k uvedomeniu si vlastného miesta v kontexte mojej umeleckej praxe. Práca vychádza z mojich predošlých projektov, v ktorých som sa často zaoberala témami vlastnej intimity a psychológie v kontexte fungovania v dnešnej dobe. Úzko súvisí s poslednou prácou s názvom Bedroom routines, ktorá metaforicky spracovávala domáce rutiny a momenty, nasledovaním štylizovanej postavy, ktorá je v tvorbe mojim „avatarom“.
Metamorfosis of vax flowers
Kopúnková, Alexandra ; Sabik, Ester (oponent) ; Klodová, Lenka (vedoucí práce)
The diploma thesis Metamorphosis of a wax flower deals with the searching for identity in the layers of folklore from the point of view of a contemporary being. For this project, a floral crown was created (a head decoration in the form of a wreath or "crown", most often made of textile or wax flowers or possibly beaded ornaments or just rosemary and ribbons) as the main artifact of the concept of a transitional ritual to adulthood. The flower crown is part of a performance adapted to a traditional wedding ceremony, when the bride's crown is removed after the ceremony and is replaced by a hat covering brides hair. This work recreates this historical ritual, which had acquired an archaic meaning, and shows a possible alternative, when the key moment of rebirth is applied to the leaving from the academic land and the entry into the business market.
Zdroje a formování duchovní identity v rámci waldorfského vzdělávání
HOLUBOVÁ, Helena
Práce se zaměřuje na religiózní projevy waldorfské školy relevantní z religionistického hlediska. Text ve stručném rozsahu nabízí výchozí paradigmata anthroposofie, ze které waldorfská pedagogika vyvěrá a předkládá pohledy tohoto holistického uvažovaní světa jako kontrast k tzv. fragmentárnosti postmoderní kultury. Práce poukazuje na formování identity a enkulturaci žáka skrze kolektivní prožívání cyklických slavností, rituálů, dramatizace a zakoušení mýtů. Jevy jsou popsány v obecném porozumění, upozorněno na jejich sociální či náboženskou funkci a koncem dané kapitoly je vždy poskytnut vhled do uchopení fenoménu waldorfskou praxí.
Rituál - mezi výtvarným a divadelním
Janda, Jakub ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Tsikoliya, Lenka (oponent)
Diplomová práce pojednává o rituálu, jakožto pojítku mezi výtvarným a divadelním světem. V teoretické části je prozkoumáno široké pole rituálů, které poslouží jako východisko pro pedagogický úkol. V didaktické části je kladen důraz na nahlížení na umění jako na jeden celek z pohledu teorie "Gesamtkunstwerku", kdy je možné žáky pomocí výtvarných aktivit seznamovat s dalšími tématy z oblasti kultury, umění a historie. Na základě průzkumu problematiky oblasti rituálů byla vybrána opera Rosenkavalier jako vhodné téma pro didaktickou transformaci. Díky ní je nejen možné se zaměřit na problematiku rituálů, ale prozkoumat i období baroka a rokoka, vládu Marie Terezie, případně zajít do oblasti literatury skrze dílo Huga von Hofmannsthala, autora libreta, seznámením se s operou, jako dramaticko-hudební divadelní formou a dílem Richarda Strausse, autora hudby k této opeře. Autorská část práce se zaměřuje na formy kresby a její použití v souvislosti s dramatickým uměním. KLÍČOVÁ SLOVA rituál, drama, opera, baroko, rokoko, výtvarná řada, kresba, performance, prostor, čas
Noc
Dušek, Filip ; Moravanský, Tomáš (oponent) ; Javůrek, Tomáš (vedoucí práce)
Bakalářská práce NOC se zabývá vnímáním světa dospívajícím jedincem. Zobrazuje konkrétní období ze života autora a jím prožité události odpovídající skutečným reáliím. Za tímto účelem byla zvolena forma hraného dokumentu. Na začátku bylo důležité pokusit se porozumět, pojmenovat a pochopit své tehdejší myšlenkové pochody. Ve výsledné fázi se pak dostáváme k setrvávání v pouhém pozorování bez vyřčení verdiktu. Dokument je krátkometrážního formátu. Hlavní roli hraje blízká osoba (bratr), která se rovněž nachází v podobném životním období. Prostor vyprávění a lokace filmu jsou také věrné reálným místům, kde se události původně odehrávaly. Ve filmu bude figurovat ve vizuální složce převážně jedna osoba - coby autorovo mladší já. Celý film je provázen hlasem neurčité rozpolcené entity (vnitřní hlas herce/svědomí/bůh/zkušenosti/...), která ve formě monologu bude odkrývat co se odehrávalo. Tyto hlasy budou zhmotněny ve 3D objektu, který je nenásilně implementován do scén. Skrze intimitu odkrývající autorovo soukromí divákovi nastává smíření se s minulostí. Sebeironizující reflexe, odlehčující pseudoproblémy dospívání, které mohou zpětně působit až malicherně, přesto může přinést zásadní poznání a novou hodnotu.
Annahof
Matoušek, Jaroslav ; Hradecká, Irena (oponent) ; Ponešová, Barbora (vedoucí práce)
Anenský dvůr býval zemědělský statek uprostřed polí pouze několik desítek metrů od hranic s Rakouskem. Fungoval ještě v době padesátých let před vznikem železné opony. Zemědělská činnost pomalu utichla, lidé zmizeli. Příroda začala nenápadně, ale bez přestání, po malých částech přibírat na svou stranu dílek po dílku. Budovy a jejich blízké okolí se začaly měnit. Příroda za padesát let změnila místo k nepoznání. Jasně definované hranice jsou smazány, náletová zeleň se rozšířila do okolí a vytvořila specifický jednolitý celek vymezující se okolnímu chaosu. Takovýto stav je východiskem pro uspořádání hřbitova. Současné rozšířené obvodové hranice jsou posilněny výsadbou dubů, naopak vnitřní prostor je upraven. Většina náletových akátů a dalších keřů je odstraněna. Původní charakter místa, nivní louka, je posílen výsadbou nových listnatých stromů, jakými jsou například břízy nebo třešně. Nový hřbitov tvoří dva základní prostory - vnitřní upravovaná louka za jasně definovanou čtvercovou zdí, kde dochází k ukládání popela a naopak ve vnějším neformálním pásu vyrostlé louky se nacházejí jednotlivé pavilony hřbitova.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 224 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.