Název:
Rituál - mezi výtvarným a divadelním
Překlad názvu:
Ritual -between visual Art and Theatrical drama
Autoři:
Janda, Jakub ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Tsikoliya, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o rituálu, jakožto pojítku mezi výtvarným a divadelním světem. V teoretické části je prozkoumáno široké pole rituálů, které poslouží jako východisko pro pedagogický úkol. V didaktické části je kladen důraz na nahlížení na umění jako na jeden celek z pohledu teorie "Gesamtkunstwerku", kdy je možné žáky pomocí výtvarných aktivit seznamovat s dalšími tématy z oblasti kultury, umění a historie. Na základě průzkumu problematiky oblasti rituálů byla vybrána opera Rosenkavalier jako vhodné téma pro didaktickou transformaci. Díky ní je nejen možné se zaměřit na problematiku rituálů, ale prozkoumat i období baroka a rokoka, vládu Marie Terezie, případně zajít do oblasti literatury skrze dílo Huga von Hofmannsthala, autora libreta, seznámením se s operou, jako dramaticko-hudební divadelní formou a dílem Richarda Strausse, autora hudby k této opeře. Autorská část práce se zaměřuje na formy kresby a její použití v souvislosti s dramatickým uměním. KLÍČOVÁ SLOVA rituál, drama, opera, baroko, rokoko, výtvarná řada, kresba, performance, prostor, časThe diploma thesis deals with ritual as a link between the artistic and theatrical worlds. The theoretical part explores the broad field of rituals, which serves as a starting point for the pedagogical task. In the didactic part, the emphasis is on viewing art from the perspective of the theory of the "Gesamtkunstwerk", whereby pupils can be introduced to other topics in culture, art and history through art activities. Based on research into the field of ritual, the opera Rosenkavalier was selected as a suitable topic for didactic transformation. It is not only possible to focus on the issue of rituals, but also to explore the Baroque and Rococo periods, the reign of Maria Theresa, or to go into the field of literature through the work of Hugo von Hofmannsthal, the author of the libretto, by learning about opera as a dramatic and musical theatre form and the work of Richard Strauss, the author of the music for this opera. The author's part of the thesis focuses on the forms of drawing and its use in relation to dramatic art. KEYWORDS ritual, drama, opera, baroque, rococo, art series, drawing, performance, space, time
Klíčová slova:
baroko; drama; kresba; opera; performance; prostor; rituál; rokoko; výtvarná řada; čas; art series; baroque; drama; drawing; opera; performance; ritual; rococo; space; time