Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí7 - 16další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Popularita prvků přímé demokracie u občanů a politických stran v západní Evropě
Lanči, Pavel ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Stauber, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá poněkud přehlíženým poválečným vývojem západoevropských společností a stanovisky občanů a politických stran ohledně přímé demokracie. V západní Evropě (a nejen zde) pozorujeme vydatné zpochybňování principu delegace moci, načež výrazná část občanů žádá přisouzení většího množství rozhodovacích pravomocí, nejčastěji těch z kategorie přímé demokracie. Podporu pro implementaci mechanismů přímé demokracie můžeme hledat u vzdělaných a politicky aktivních (cognitive mobilization hypothesis), stejně jako u odcizených a politikou frustrovaných (political disaffection hypothesis) občanů. Diplomová práce vychází z předpokladu, že tuto občanskou poptávku reflektují především nově vzniknuvší strany, jež ve snaze otřást pozicemi stran tradičních nabízí mimo jiné právě tyto prostředky - čili že nové subjekty se pro zavádění nástrojů přímé demokracie vyslovují více než ty tradiční. Úspěch rozhodovacích technik z této kategorie v praxi by znamenal, že voliči by již nebyli pouhými soudci v Schumpeterově/Popperově pojetí demokracie, naopak jejich pozice vis-à-vis politickým stranám by byla značně posílena, což by znamenalo dalekosáhlé důsledky pro centrální oblasti výzkumu politické vědy, např. studium organizačního vývoje politických stran. V práci je adresováno, jací obyvatelé...
Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování
Duspívová Hlávková, Petra ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Bc. et Bc. Petra Duspívová Hlávková Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování Diplomová práce Abstrakt Diplomová práce se zabývá možným vlivem komunity v regionu Blovicko a Přešticko na rozvoj vzdělávání prostřednictvím akčního plánování. Popisuje možnosti občanů zapojit se do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, který realizuje Místní akční skupina Aktivios, a tím participovat na procesech směřujících ke zvyšování kvality vzdělávání. Východiskem práce jsou teoretické koncepty občanské participace a sociálního kapitálu, do jejichž kontextu je uváděn samotný projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Ve výzkumné části práce jsou pak díky analýze dat z hloubkových rozhovorů prezentovány odpovědi na otázky, jak vnímají možnosti občanské participace zapojení občané, co chtějí svým zapojením ovlivnit a zda jsou pro jejich práci v projektu důležité sociální vazby a sítě. Na závěr jsou představeny odpovědi na výzkumné otázky a je komparována teorie vzhledem k výstupům výzkumu.
Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování
Duspívová Hlávková, Petra ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Diplomová práce se zabývá možným vlivem občanů na rozvoj vzdělávání v regionu Blovicko a Přešticko prostřednictvím akčního plánování. Občané v území se mohou zapojovat do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, který realizuje Místní akční skupina Aktivios a tím participovat na procesech směřujících ke zvyšování kvality vzdělávání. Východiskem práce jsou teoretické koncepty občanské participace a sociálního kapitálu, do jejichž kontextu je uváděn samotný projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Ve výzkumné části práce jsou pak díky analýze dat z hloubkových rozhovorů diskutovány otázky, jak vnímají možnosti občanské participace zapojení občané, co chtějí svým zapojením ovlivnit a zda jsou pro jejich práci v projektu důležité sociální vazby a sítě. Na závěr jsou představeny odpovědi na výzkumné otázky a je diskutována teorie vzhledem k výstupům výzkumu.
Political Engagement and Identity Awareness among Czech-Vietnamese University Students
Lee, Shang-Yen ; Young, Mitchell (vedoucí práce) ; Augusteijn, Joost (oponent)
Cílem této diplomové práce je výzkum občanské a politické angažovanosti u vysokoškolských studentů hlásícím se k vietnamské národnosti, kteří jsou považováni za druhou generaci vietnamské komunity žijící v České republice. Odborná literatura počítá s plnou integrací druhé generace vietnamské menšiny žijící v České republice. Hypotéza této práce je postavena polemice s odbornou literaturou a předpokládá, že se většina vysokoškolských studentů vietnamské národnosti z druhé generace vietnamské komunity žijících v České republice stále setkává s různými společenskými překážkami, které ovlivňují jejich ochotu se politicky nebo občansky angažovat. Zvolenou metodou je kvalitativní sociologický výzkum, konkrétně polo- strukturovaný rozhovor s patnácti studenty vietnamské národnosti, kteří studují na vysokých školách v Praze. Výsledky výzkumu nejen potvrzují hypotézu a prokazují úzkou provázanost politické angažovanosti s občanskou angažovaností a identitou menšin, ale objevují, že u cílové skupiny existuje rozdíl v přístupu k politické a občanské angažovanosti. Tato práce v závěru poukazuje na potřebu přehodnotit tradiční typologie politické angažovanosti.
Programový vývoj České pirátské strany
Michalová, Ivana ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Mlejnek, Josef (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje vybrané programové dokumenty České pirátské strany za období 2009-2017, a to z hlediska obsahu jejich témat. Konkrétně se jedná o Stanovy a všechny v té době vytvořené volební programy. Cílem práce je zjištění, zda došlo během sledovaného období k programovému vývoji České pirátské strany. Z metodologického hlediska se jedná o obsahovou analýzu doplněnou o komparativní metodu. V práci vycházím z charakteristik teoretického konceptu niche party (strana mezery), který bude představen v rámci první, teoretické části práce. Druhá část práce se blíže věnuje metodologii. Třetí, a zároveň nejobsáhlejší část se zabývá představením pirátských stran a České pirátské strany, samotnou obsahovou analýzou vybraných programových dokumentů a následnou komparací.
Didaktické zpracování tématu: Občanská a politická participace
Matějíček, Lukáš ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje pojetí tématu občanská a politická participace na základní a střední škole. V úvodní části práce jsou pojmy občanská a politická participace vymezeny, jsou zde také prezentována zjištění o občanských postojích mladých Čechů na základě mezinárodních srovnávacích šetření. Těžištěm práce je analýza zastoupení tématu participace na různých úrovních kurikula českého vzdělávacího systému a srovnání pojetí tématu v kurikulárních dokumentech vybraných států. Následně je analyzován přístup k tématu participace u autorů schválených českých učebnic. Z analýz vyplývá, že téma participace je v českém národním kurikulu nedostatečně zakotveno a tyto nedostatky se odráží v přístupu k tématu ve školních vzdělávacích programech i učebnicích. V návaznosti na tato zjištění je provedena didaktická analýza tématu participace. Práce ke stanovenému obsahu učiva nabízí teoretické minimum. V poslední části jsou prezentovány návrhy didaktických postupů ve výuce zaměřené na témata občanské a politické participace. Práce navíc učitelům doporučuje projekty neziskových organizací a další iniciativy, které se vybraným aspektům tématu participace věnují do hloubky.
Narativní konstrukce identity aktérů přecházejících z občanské sféry do politické sféry
Skokanová, Michaela ; Šťovíčková Jantulová, Magdaléna (vedoucí práce) ; Benyovszky, Selma (oponent)
Cílem diplomové práce je zkoumání vývoje osobní identity aktérů , kteří přechází z aktivní obč anské participace v rámci obč anské společ nosti do aktivní politické participace v rámci sféry politické na regionální úrovni. Práce se tematicky zamě řuje na osobní identitu a na způ sob jejího utváření skrze životní příbě hy. První teoretická č ást se vě nuje pojmů m obč anské participace, politické participace a konceptu narativní identity. Ve druhé č ásti je popsána metodologie výzkumu. Konkrétně je představen narativní přístup a dále pak narativní rozhovor jakožto použitá výzkumná metoda. Třetí č ást se vě nuje samotnému výzkumu. Výzkum byl provádě n v krajském mě stě Ústí nad Labem. Jedná se o specifický případ, který vychází z politického a sociálně historického kontextu mě sta Ústí nad Labem. Výzkumná data jsou získána formou narativních vyprávě ní s regionálními politiky. Výsledky výzkumu ukázaly, že existují tři rů zné způ soby, jak ve vztahu k prostředí aktéři sebe-prezentují svou identitu. Jednalo se o identitu politika, identitu aktivisty/aktivního obč ana a identitu politika spojenou s identitou aktivisty. Osobní identita se u jednoho aktéra promě nila zcela, u jednoho aktéra se promě nila č ásteč ně a u další tří se jejich osobní identita potvrdila...
Občanská participace v MČ Praha 10 - pohledem klíčových aktérů
Ferjenčíková, Kristýna ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Pospíšilová, Tereza (oponent)
Občanská participace má vzestupnou tendenci. Také na Praze 10 dochází k jejímu jednoznačnému rozšiřování - a to minimálně v oblasti úpravy veřejných prostor. V této městské části dochází díky participaci ke střetávání odlišných skupin klíčových aktérů (úředníci, aktivní občané, politici…). Stěžejní částí práce je proto kvalitativní výzkum založený na hloubkových rozhovorech s těmito aktéry. Autorka se tak snaží dobrat odpovědí na otázky, jak tito aktéři občanskou participaci vnímají, jaké role přisuzují jednotlivým skupinám a jakou úlohu v procesu participace sehrává (ne) důvěra. Jak se ukazuje, proces participace naráží v případě této městské části na nejrůznější potíže, skrývá v sobě ale také velký potenciál a náznaky pozitivních vyhlídek do budoucna. V závěrečné části jsou představeny návrhy na oblasti dalšího zkoumání a výsledky jsou zasazeny do kontextu současné teoretické literatury. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Občanská participace v kontextu profesionalizovaných OOS z pohledu jejich představitelů
Andruchová, Monika ; Šťovíčková Jantulová, Magdaléna (vedoucí práce) ; Deverová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá zapojováním veřejnosti a občanskou participací v kontextu činností profesionalizovaných organizací občanské společnosti. Práce vychází zejména z teoretických konceptů politické a občanské participace. Na občanskou participaci a zapojování veřejnosti je v práci následně nahlíženo ve smyslu občanských aktivit, které jsou realizovány v nebo prostřednictvím organizací občanské společnosti a zahrnují rozmanité formy, kterými se občané účastní veřejného života, zpravidla bez finanční odměny. V práci jsou dále představeny koncepty profesionalizace, které rámují následnou reflexi o potenciálu a povaze občanské participace a zapojování veřejnosti do činností profesionalizovaných organizací občanské společnosti. Stěžejní částí práce je kvalitativní výzkum, jehož cílem je z pozice představitelů profesionalizovaných organizací popsat a pochopit, jak a proč dochází k zapojování veřejnosti do činností organizací a jaké jsou preferované podoby a bariéry tohoto zapojování a participace. Analýzy dat, získané prostřednictvím hloubkových rozhovorů s představiteli profesionalizovaných organizací občanské společnosti, jsou v závěru diskutovány ve vztahu k výzkumným otázkám a teorietickým východiskům. Klíčová slova Občanská participace, profesionalizace, organizace občanské společnosti, elitismus

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí7 - 16další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.