Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 108 záznamů.  začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tělo a sexualita v románu San Camilo 1936
Šatopletová, Petra ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Holub, Jiří (oponent)
V baklářské práci Tělo a sexualita v románu San Camilo 1936 se budeme zabývat některými ze stěžejních motivů tohoto díla, těmi jsou právě různá zachycení lidského těla v jeho fyzické podobě, tedy onemocnění, zranění, smrt, zevnějšek postav, a rozličné aspekty sexuality. Abychom mohli přistoupit k analýze jednotlivých motivů, je třeba seznámit se nejprve s autorem. Tím je Camilo José Cela, který je označován za jednoho z největších autorů románů ve dvacátém století, je také držitelem Nobelovy ceny za literaturu z roku 1989 a jiných literárních ocenění. Kromě románů psal Cela i poezii, cestopisy, drama, eseje, povídky a novinové články. Camilo José Cela se proslavil románem La familia de Pascual Duarte (Rodina Pacuala Duarta), kterým uvedl do světa literatury tremendismus, nový literární směr. Výraz tremendismus odvozujeme ze španělského výrazu tremendo, tento výraz můžeme přeložit slovy hrozný, strašlivý, děsivý, vzbuzující bázeň aj. Už to samo o sobě nám dává představu o charakteristikách tohoto literárního stylu, který si v textu představíme podrobněji. Považujeme za nezbytné přiblížit i dobu, do které je román zasazen a ve které byl napsán. Odehrává se na samotném počátku španělské občanské války, konkrátně se jedná o týden kolem osmnáctého července roku 1936, tohoto dne vypuklo povstání v...
Informovanost dospívajících o problematice deprese
Langerová, Hana ; Pavlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Marková, Eva (oponent)
v ČJ: Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část je věnována charakteristice období dospívání, kde jsou zahrnuty vývojové aspekty, význam edukace u adolescentů, u duševně nemocných a oblasti intervence u rizikových adolescentů. Dále jsou uvedeny typy deprese u adolescentů, rizikové faktory, příznaky, diagnostika a léčba deprese. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na nebezpečí sebevražd u adolescentů, kde jsou zahrnuty varovné signály a preventivní opatření. Cílem empirické části je zjistit, zda jsou adolescenti informováni o problematice deprese v dospívajícím věku. Pro výzkumné šetření byla použita kvantitativní metoda pomocí dotazníku vlastní konstrukce. Šetření se zúčastnily tři střední odborné školy v Praze. Výzkumný vzorek tvořilo 214 respondentů, dívky v počtu 96 a chlapci v počtu 118. I když přes 79% dotazovaných odpovědělo, že o depresi v dospívajícím věku ví, z ostatních odpovědí vyplývá, že jejich informovanost je nedostatečná. V závěru empirické části je uvedena diskuze nad danou problematikou a doporučení pro praxi. Klíčová slova: adolescence, deprese, edukace, intervence, sebevražda, prevence
Krizová intervence u sebevražd
Legner, Lukáš ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
Tato diplomová práce je věnována tématu krizové intervence u sebevraždy. Cílem studie bylo popsat, co se odehrává v krizové intervenci se suicidální jedincem v terénu a jaké jsou zkušenosti interventů z řad příslušníků IZS s touto intervencí. Teoretická část práce je rozdělena na tři části. V první části je popsána krize a krizová pomoc, která zahrnuje zásady první psychické pomoci a krizovou intervenci. Ve druhé části je popsána sebevražednost v širším kontextu, jsou uvedeny vybrané teorie sebevraždy a popsáno riziko sebevraždy. Ve třetí části jsou uvedeny možnosti poskytování krizové intervence lidem ohroženým sebevraždou a doporučené postupy. V empirické části byla využita kvalitativní metodologie. Byly realizovány polostrukutrované rozhovory s 12 respondenty z řad IZS, v nichž tito respondenti popisovali své zkušenosti s vedením terénní krizové intervence u suicidantů. Rozhovory byly analyzovány metodou IPA. Zjištěné výsledky jsou podrobně popsány a diskutovány s dostupnou odbornou literaturou. V závěru práce jsou doporučeny další témata výzkumu krizové intervence u suicidantů. Klíčová slova: sebevražda, krizová intervence, krizová situace, psychologická pomoc, integrovaný záchranný systém, IZS
Význam smysluplnosti v životě dospělého jedince s hraniční poruchou osobnosti
Cinerová, Barbora ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Význam smysluplnosti v životě dospělého jedince s hraniční poruchou osobnosti Každý člověk ke svému plnohodnotnému životu potřebuje nějaké směřování a motivaci. Můžeme to nazvat smyslem pro život, který je naplňován v mnoha oblastech. Pokud však dojede k absenci jednoho či více životních smyslů člověk je konfrontován se svými hodnotami a postoji. Schopnost nalézat životní smysl není samozřejmostí. U jedinců s hraniční poruchou osobnosti je právě tato schopnost výrazně narušena, ale potřeba naplnění jejich života smyslem je o to naléhavější. Tato práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je představeno vymezení hraniční poruchy osobnosti z klinického hlediska. Dle literatury je popsán vnitřní a vnější obraz této osobnostní poruchy. Dále je pozornost věnována problematice sebevražd a parasuicidálního jednání. Problematika smysluplnosti života je představena na podkladě teorie Viktora Emila Frankla - logoterapie. Empirická část práce je zaměřena na oblast prožívání smysluplnosti života jedinců s hraniční poruchou osobnosti. Konkrétně na to, jakým způsobem se liší pojetí smyslu života a životních hodnot u hraničních jedinců po cíleném suicidálním pokusu a jedinců s hraniční poruchou osobnosti bez této zkušenosti. Cílem výzkumu bude zjistit, zda zkušenost sebevražedného...
Rizikové faktory suicidálního chování v české adolescentní populaci
Nekolná, Hana ; Kebza, Vladimír (oponent) ; Loneková, Katarína (oponent)
Rigorózní práce "Rizikové faktory suicidálního chování u české adolescentní populace" pojednává o suicidalitě a suicidálním chování adolescentů v České republice. Teoretická část práce se zabývá vymezením základních pojmů tohoto tématu a dále formami, metodami i motivy suicidálního chování. Věnuje se také různým přístupům a chápání této problematiky v minulosti i současnosti. Dále uvádí popis adolescence jako samostatného vývojového období v životě jedince a rozbor rizik této životní fáze. Teoretická část obsahuje taktéž charakteristiku epidemiologie jevu a možné diagnostické, terapeutické a preventivní přístupy k suicidálnímu chování. Empirická část rigorózní práce popisuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit souvislosti zvýšené míry sebevražedného rizika ve vztahu k základním dimenzím osobnosti (za použití Freiburského osobnostního dotazníku), sociální opoře (prostřednictvím Dotazníku vnímané sociální opory) a životní angažovanosti (skrze Test životní angažovanosti). Výzkumný vzorek obsahoval 192 respondentů z posledních ročníků gymnázií a středních odborných učilišť v Praze a na Vysočině. Výsledky výzkumu potvrdily souvislost mezi sníženým suicidálním rizikem a zvýšenou mírou životní angažovanosti a sociální opory, dále taktéž mezi zvýšeným suicidálním rizikem a zvýšenou mírou depresivity a...
Sdělování "nevyslovitelného". Poselství skrytá v tvorbě a životě Mišimy Jukia
Nymburská, Dita ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
1 Abstrakt Předkládaná disertační práce se věnuje Mišimovi Jukiovi a způsobu, jakým tento autor, jehož mysl především v posledním desetiletí života zaměstnávaly úvahy o nedokonalosti lidského jazyka, vyjadřoval to, co nedokázal nebo nechtěl sdělit explicitně. V práci vycházím z metafory čtyř řek vlévajících se do Moře hojnosti, jednoho z aridních měsíčních moří, kterou spisovatel krátce před svou smrtí použil pro svůj ‚rozporuplný' život. Čtyři řeky, jejichž vody splynuly v Mišimově závěrečném díle, grandiózní tetralogii Moře hojnosti, představovaly čtyři oblasti autorova života, z nichž mu každá umožňovala vyjadřovat své ideje a pocity poněkud odlišným způsobem. Řeka Psaní zastupovala jeho beletrii, řeka Scéna odkazovala k dramatické tvorbě a hereckým aktivitám, řeka Tělo zdůrazňovala roli kulturistiky a dalších sportovních aktivit v jeho životě a řeka Činy dokumentovala to, jak se ze změkčilého spisovatele stal ‚muž činu'. První část práce je věnována Mišimovu pohledu na verbální komunikaci. Mišima, uznávaný dramatik a spisovatel, věnoval větší část svého života usilovné práci na svých románech, povídkách, hrách a esejích, přesto byl ale jeho vztah ke slovům značně ambivalentní. Na jedné straně si spisovatel rád se slovy pohrával a jeho styl byl oceňován pro svou jasnost, jemnost, bohatou slovní zásobu a...
Sebevražda - Masarykův životní problém
Kotek, Martin ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent)
Práce je zaměřena na téma sebevraždy v podání T. G. Masaryka. Autorovou snahou je zmapovat Masarykův život takovým způsobem, aby postihl to, jak téma sebevražednosti prochází Masarykovým životem a jak se odráží do jeho práce a názorů na moderní společnost. Poukázáno je také na to, jak se toto téma na pozadí Masarykovy filosofie, sociologie a teologie prolíná do všech těchto oblastí a propojuje je. První část práce je věnována dětství mladého Masaryka a jeho počínání v počátcích jeho akademické dráhy. Je zde nastíněno, jak se Masaryk s tématem setkal a jak jej pojal za své. Další část je věnována jeho osobnosti a názorům na svět. Podstatnou část pak tvoří výklad náboženství a moderního vývoje společnosti v podání Masaryka a jeho teorie sebevražednosti. V návaznosti na to se pak autor věnuje nejen samotné práci předestírající morální rozklad společnosti, ale také dalším Masarykovým pracím, do které problém sebevraždy promítl. Poslední část je pak věnována kritice Masarykova pojetí z úst minulých i současných autorů a vyjádření o platnosti Masarykovy teorie pro společnost dnešní. Autor tak krom prezentace toho, jak téma sebevraždy provázelo celý Masarykův život a většinu jeho názorů na společnost, nastiňuje také hodnocení této teorie s ohledem na současnou podobu moderní společnosti.
Josef Šusta - prezident České akademie věd a umění (1939 - 1945)
Formánek, Martin ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Středová, Veronika (oponent) ; Svatoš, Martin (oponent)
Cílem disertační práce je analýza životních osudů českého historika Josefa Šusty v letech 1939-1945. Práce seznamuje s důvody volby nového presidenta České akademie věd a umění v roce 1939. Text analyzuje činnost Josefa Šusty v čele nejvýznamnější vědecké instituce za Protektorátu Čechy a Morava a vlastní činnost Akademie. Podává na rozboru Šustových textů doklady k hodnocení jeho činnosti v době nacistické okupace. Práce zkoumá rizika postavení elit v rovině společenské a kulturní v letech 1939-1945. S výkladem o vědecké činnosti Josefa Šusty podává ucelený obraz jeho osobnosti. Závěrem se věnuje důvodům dobrovolného odchodu Šusty ze světa a hodnotí, zda zvážil všechna rizika, která tato exponovaná funkce přinášela.
Extrémní formy násilí na školách Fenomén střelby na školách
Vimmerová, Kateřina ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Cimrmannová, Tereza (oponent)
Tato práce nabízí náhled do problematiky extrémní formy násilí, která se může udát v prostorách školy: situace, kdy student zaútočí střelnou zbraní a ohrožuje své spolužáky, přátele i učitele. Počty případů střelby na škole se během posledních deseti let rapidně zvyšují. Kromě Spojených států amerických dochází k útoku studentů i v Evropě. V této práci je popsáno šest případů, kdy ke střelbě na škole došlo, nebo bylo neštěstí zamezeno díky zásahu třetí strany. Případy střelby na škole vyvolávají masivní pozornost a spekulace médií nedává prostor pro objektivní zvážení možných příčin jednání pachatelů a jejich motivace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 108 záznamů.   začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.