Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 77 záznamů.  začátekpředchozí57 - 66dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vybrané rostliny z čeledi růžovitých (Rosaceae) a jejich využití ve výuce přírodopisu
Kučerová, Jana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Hlavním tématem bakalářské práce jsou rostliny z čeledi růžovitých (Rosaceae). Práce je rozdělena na několik částí. Nejdříve nás seznamuje s obecnou charakteristikou čeledi. Na tu navazuje analýza učebnic pro základní školy a gymnázia z hlediska zastoupení rostlin z čeledi růžovitých (Rosaceae), jejímž cílem bylo zjištění, jaké informace se dozvědí čtenáři v učebnicích o zmíněné čeledi a o jejích jednotlivých zástupcích. Rostliny, byliny i dřeviny, které se v učebnicích vyskytovaly nejvíce, jsou dále v práci podrobně charakterizovány. Nechybí jejich popis, rozšíření, léčitelství, zajímavosti z historie, ale také jejich didaktické využití ve výuce. Toto vše je ještě doplněno náměty na laboratorní cvičení s pracovními listy pro žáky základních škol a gymnázií. Klíčová slova: čeleď růžovité (Rosaceae), analýza učebnic, vybraní zástupci, didaktické náměty
Mluvnická kategorie času v učebnicích češtiny pro neslyšící žáky a pro cizince
Levorová, Eva ; Petráňová, Romana (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Práce se zaměřuje na způsob zpracování gramatické kategorie času ve vybraných učebnicích češtiny pro neslyšící a pro cizince. Její součástí je malý dotazníkový výzkum, který zjišťuje především, jaké učebnice aktuálně používají učitelé při výuce češtiny pro neslyšící, zda pracují i s učebnicemi češtiny pro cizince a případně které další materiály využívají. Všechny učebnice, jež se v dotaznících objevily, jsou potom analyzovány z hlediska jejich podání mluvnické kategorie času, odděleně ty pro neslyšící a ty pro cizince. Ve druhých jmenovaných se dále hledá možná inspirace pro výuku neslyšících žáků. Na závěr práce je zařazen návrh jedné kapitoly učebnice pro neslyšící, zpracovávající část problematiky spojené se slovesnými časy. Návrh obsahuje jak výklad, tak i cvičení a snaží se koncentrovat pozornost na problematické jevy.
K užití vybraných prepozic v současné češtině z perspektivy češtiny jako cizího jazyka
Hejlová, Tereza ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
česky: Diplomová práce se zabývá problematikou prezentace předložek ve výuce češtiny pro cizince. Toto téma nebylo doposud podrobně zpracováno, proto je jejím hlavním cílem především upozornit na některé problémové momenty ve zpracování předložek v učebních materiálech češtiny pro cizince. Práce stručně mapuje historii výukových metod z hlediska prezentace a významu gramatiky a zpracovává základní charakteristiku českých předložek na podkladě jejich výkladu ve vybraných příručkách a studiích. Na vzorku učebnic češtiny pro cizince dále zkoumá, jakou formou jsou předložky studentům prezentovány. Zároveň se také pokouší přiblížit význam vybraných předložek způsobu a na jejich příkladě formulovat některá obecně platná lingvodidaktická doporučení pro prezentaci předložek ve výuce češtiny pro cizince.
Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2012): Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce analyzuje mezioborový vztah kartografie a matematiky ve třech rovinách: v rovině zamýšleného kurikula, v rovině realizovaného kurikula a v rovině dosaženého kurikula. V rovině zamýšleného kurikula jsou studovány zejména projektové dokumenty Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy vybraných gymnázií. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu a kvality vysvětlení požadovaného učiva, množství příkladů, obrázků a tabulek. Dále jsou podrobně zpracovány vybrané kapitoly z kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. V rovině realizovaného kurikula je prostřednictvím dotazníků pro učitele zeměpisu a matematiky zhodnocen reálný stav výuky tohoto mezipředmětového vztahu ve vybraných gymnáziích. V rovině dosaženého kurikula je prostřednictvím didaktického testu ověřena schopnost žáků propojovat poznatky mezi kartografií a matematikou. Následně je specifikován vztah mezi výsledky žáků a přístupem vyučujících. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností....
Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Müllerová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová magisterská práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z...
Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Vejborová, Petra ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.
Praktická cvičení s využitím tématiky plodů tropických a subtropických rostlin ve výuce přírodopisu a biologie
Dvořáková, Šárka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Již název diplomové práce: Praktická cvičení s využitím tématiky plodů tropických a subtropických rostlin ve výuce přírodopisu a biologie vystihuje, jaké základní otázce se následující text věnuje. Tato práce navazuje na mou bakalářskou práci obhájenou v roce 2010 ,,Tropické plody v učebnicích přírodopisu a biologie". Hlavními cíly práce bylo dokončení obsahové analýzy učebnic přírodopisu a biologie pro 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky víceletých gymnázií a gymnázia. Zaměřila jsem se na problematiku nesprávného zařazení konkrétních zástupců rostlin do kapitol pro tropické a subtropické plody. Na základě celkové obsahové analýzy učebnic, jako jedné z metod práce, jsem si jako hlavní cíl zvolila zpracování praktických cvičení s tématikou tropických a subtropických plodů. Na základě vyhodnocení dotazníkové šetření, jež sloužilo jako podklad pro tvorbu námětů praktických cvičení a v němž byli osloveny učitelky/učitelé přírodopisu a biologie, jsem se při tvorbě praktických cvičení věnovala především laboratorním cvičením, pracovním listům, návrhům na projektové dny, didaktickým hrám a pracovním listům pro exkurze. Následným cílem bylo ověření jednoho laboratorního cvičení ve výuce. Výsledkem práce je nejen stručné zhodnocení učebnic přírodopisu a biologie pro 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky gymnázia a gymnázia z...
Matematické dovednosti aplikované ve výuce geografie na SŠ napříkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso
Matýsková, Pavla ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Matýsková, P. (2010): Matematické dovednosti aplikované na výuce geografie na středních školách. Na příkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy mezi matematikou a geografií na gymnáziu v tematickém celku Země jako vesmírné těleso. Vztahy jsou obecně sledovány z pohledu tří forem kurikula (zamýšleného, realizovaného a dosaženého). V oblasti zamýšleného kurikula je provedena analýza kurikulárních dokumentů zejména Rámcového vzdělávacího programu a vybraných školních vzdělávacích programů. Následně jsou v obsahové analýze vybraných středoškolských učebnic hodnoceny vazby geografie a matematiky na základě požadovaného učiva, jeho kvality, srozumitelnosti a výskytu příkladů z praxe. Na základě provedené analýzy jsou podrobně definovány a specifikovány dílčí kapitoly zvoleného celku, ve kterých lze nalézt aplikaci matematických dovedností. Pro účely studia realizovaného kurikula byly provedeny hloubkové polostrukturované rozhovory s učiteli na vybraných gymnáziích, dosažené kurikulum bylo zjištěno na základě dotazníkového šetření na žácích - testování žáků proběhlo formou připravených příkladů, ve kterých žáci aplikují vazby matematiky a geografie. Závěry...
Výuka zoologie na gymnáziu a její vliv na formování evolučního myšlení studentů
Kuchová-Breburdová, Hana ; Růžková, Ivana (oponent) ; Roček, Zbyněk (vedoucí práce)
Moje bakalářská práce se zabývá studiem podmínek, které by měly formovat evoluční myšlení budoucích vysokoškolských studentů. Cílem bakalářské práce je jistit, zda zoologické poznatky získané studiem na středních školách (zejména s přihlédnutím k jejich výběru a způsobu výuky) jsou dostatečným základem pro osvojení evolučního způsobu myšlení. Klíčový je v bakalářské práci dotazník (test) pro studenty dvou vybraných státních gymnázií. Otázky v dotazníku jsem se snažila formulovat tak, aby byl student nucen projevit vlastní názor i znalosti, nikoliv jen objem naučené látky. Otázky byly uvedeny ve speciálním pořadí, některé byly "skrytě" zaměřeny na příčiny a principy evoluce, jiné lehce odváděly studentovu pozornost především z didaktického hlediska tak, aby student nepochopil přesný záměr tohoto dotazníku. Cílem bylo zjistit, do jaké míry se představy studentů přibližují obecně přijímané definici evoluce. Výsledky byly porovnány s podobnými výzkumy. Klíčová slova: evoluce, definice evoluce, obecně akceptovaná evoluce, analýza učebnic, dotazník, gymnázium U Libeňského zámku, gymnázium Litoměřická, studenti 4. ročníků
Sbírka problémových úloh z matematiky
JORDÁNOVÁ, Dagmar
Hlavní náplní této bakalářské práce je rešerše internetových portálů a učebnic nabízejících problémové úlohy z matematiky a vytvoření vlastní sbírky problémových úloh pro 2. stupeň základní školy. Příklady ve sbírce úloh z matematiky jsou utříděny do čtyř kapitol podle ročníku, pro který jsou určeny. Každý příklad obsahuje jedno nebo více řešení a je doprovázen obrázkem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 77 záznamů.   začátekpředchozí57 - 66dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.