Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvalita života, životní spokojenost a sociální self-efficacy lidí se získaným poškozením mozku
Lišková, Kateřina ; Šivicová, Gabriela (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy, přičemž je kladen důraz na zasazení do kontextu získaného poškození mozku a jeho specifických následků. Práce využívá teoretických východisek všech zmíněných konceptů, ale především kvantitativně zpracovává skutečné výsledky kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy a other-efficacy v rámci výzkumného vzorku populace osob se získaným poškozením mozku v ČR. Kromě popisu subjektivního vnímání vlastní spokojenosti s různými oblastmi v životě osobami po poranění jsou v práci popsány potenciální vztahy mezi danou spokojeností a sociálním efficacy, respektive síla mezi nimi. Používány jsou standardizované i nové, především dotazníkové nástroje. Klíčová slova: získané poškození mozku, kvalita života, životní spokojenost, sociální self-efficacy, sociální other-efficacy
Terapie emocionálních a behaviorálních problémů po získaném poškození mozku
Piťhová, Zuzana ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Změny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...
Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku
Řápková, Veronika ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Frydrychová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Veronika Řápková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce je zaměřená na trénování paměťových strategií u pacientů po získaném poškození mozku. Následky získaného mozku mají vliv na všechny složky těla. V kognitivní oblasti se jsou časté poruchy paměti, které se významně ovlivňují kvalitu života člověka. Osvojení si některých paměťových strategií může osobám s poruchami paměti pomoct žít soběstačný a nezávislý život. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na získaná poškození mozku, paměť a na paměťové strategie. Cílem této bakalářské práce je zjistit nejčastěji využívané paměťové strategie u vybraných pacientů a popsat trénování v ergoterapii. Pracovní hypotézou je, že u pacientů nastane mírné zlepšení ve využívání vnějších paměťových strategií ve strukturovaném prostředí. Vedlejším cílem práce je jednosměrný překlad Multifaktoriálního paměťového dotazníku (MMQ) do českého jazyka. Praktická část je zpracována formou dvou terapeutických kazuistik, ve kterých je popisována anamnéza, výsledky vyšetření, průběh terapií a výstupní vyšetření s doporučením dalšího tréninku. Frekvence terapií byla...
Přístrojová stimulace povrchového a hlubokého čití v terapii horní končetiny u klientů po získaném poškození mozku
Strubinská, Šárka ; Slepičková, Veronika (vedoucí práce) ; Kuželková, Anna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Šárka Strubinská Vedoucí práce: Mgr. Veronika Slepičková Konzultant práce: Mgr. Kateřina Rybářová Název bakalářské práce: Přístrojová stimulace povrchového a hlubokého čití v terapii horní končetiny u klientů po získaném poškození mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá přístrojem SaeboStim Micro a jeho využitím v rámci terapie čití na horní končetině u osob se získaným poškozením mozku. Přístroj využívá tzv. smyslovou elektrickou stimulaci (tj. bez kontrakce svalu) k ovlivnění různých dysfunkcí, mj. i čití. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o získaném poškození mozku (traumatickém a netraumatickém) a jeho následcích, o problematice čití a jeho poruchách, zásadách a možnostech vyšetření čití. V této části lze také nalézt informace o rehabilitaci u získaného poškození mozku a o SaeboStim Micro. Hlavním cílem práce bylo zjistit účinnost přístroje SaeboStim Micro v terapii čití horní končetiny u tří osob se získaným poškozením mozku v chronickém stádiu. Dílčím cílem práce bylo prostřednictvím dotazníku určeného ergoterapeutům zmapovat jejich zkušenosti s používáním SaeboStim Micro a rozšířenost tohoto přístroje v České republice. V praktické části práce jsou tři kazuistiky klientů, jejichž čití bylo stimulováno jednotně podle předem...
Pilotní testování využitelnosti "Action Research Arm Test (ARAT)" u osob po získaném poškození mozku
Hysková, Ludmila ; Nováková, Olga (vedoucí práce) ; Rybářová, Kateřina (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Ludmila Hysková Vedoucí práce: Bc. Olga Nováková M.Sc. Název bakalářské práce: Pilotní testování využitelnosti "Action Research Arm Test (ARAT)" u osob po získaném poškození mozku Abstrakt: Bakalářská práce se zabývá použitím nástroje Action Research Arm Test (ARAT) u osob po získaném poškození mozku. U této populace může být častým problémem snížená nebo narušená funkce horních končetin, kterými se právě ARAT zabývá. Cílem práce je popis vlastností nástroje a zhodnocení faktorů využití. Teoretická část popisuje různé typy poškození mozku, především cévní mozkové příhody a jejich následky. Následuje kapitola věnovaná úchopům a jejich patologiím. Právě úchopy jsou dominantní částí testování ARAT. V druhé polovině teoretické části je popsáno testování v ergoterapii a důležitost standardizovaných nástrojů. Dále je podrobně popsán nástroj ARAT. V závěru jsou stručně popsány další testy pro hodnocení funkce horních končetin. Praktická část se zabývá samotným pilotním testováním ARAT u 8 pacientů. Jsou zde uvedeny zkrácené kazuistiky všech pacientů, dále výsledky jednotlivých subtestů i výsledné skóre. Tyto výsledky jsou porovnány vzájemně mezi pacienty. V závěru praktické části je uveden popis vlastností nástroje a jeho zhodnocení v předem stanovených oblastech. Závěr...
Zahrada jako prostředek k terapii
Posová, Karolína
Bakalářské práce se zabývá problematikou zahradní terapie a terapeutických zahrad. V literární části přibližuje u nás oproti jiným zemím méně využívanou zahradní terapii, popisuje základní principy tvorby terapeutických zahrad, včetně bezbariérovosti a seznamuje s diagnózou získaného poškození mozku. Cílem praktické části je na základě prostudované literatury a analýzy modelového území vytvořit ideální zahradní prostor pro terapie pacientů. K tomu byl zvolen modelový objekt Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze s ohledem na nejčastější diagnózu pacientů tohoto zařízení, tedy získané poškození mozku. V rámci návrhu terapeutické zahrady došlo také k vytvoření speciálních terapeutických prvků pro zahradní terapii, nácvik chůze naboso, nácvik jízdy na invalidním vozíku i chůze v běžném prostředí a vytvoření speciálně upravené lavičky pro handicapované. Tento návrh je dokumentován pomocí architektonické studie
Návrh a realizace kompenzačních pomůcek pro pacienty se získaným poškozením mozku pomocí 3D tiskárny
Gazdová, Klára ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Sýkorová, Jitka (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Klára Gazdová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Název bakalářské práce: Návrh a realizace kompenzačních pomůcek pro pacienty se získaným poškozením mozku pomocí 3D tiskárny Abstrakt bakalářské práce: Východiska: Získané poškození mozku způsobuje disabilitu, která ovlivňuje soběstačnost. Pro zvýšení soběstačnosti lze použít kompenzační pomůcky. Technologie 3D tisku se zdá být vhodnou alternativou pro vytváření pomůcek na míru. Tento trend se již v zahraničí formuje. Formulace cíle: Hlavním cílem je vytvoření kompenzačních pomůcek na míru pro pacienty se získaným poškozením mozku pomocí 3D tiskárny. Dílčí cíl je zhodnocení finanční a technické náročnosti technologie pro běžnou ergoterapeutickou praxi. Metodika: Pěti pacientům se získaným poškozením mozku, byla v rámci bakalářské práce vytvořena kompenzační pomůcka na míru a vytištěna pomocí 3D tisku. Pomůcky byly zaměřené na všední denní činnosti, které pacienti nebyli schopni bez pomůcky provádět. Výsledky: Bylo vytvořeno šest pomůcek pro sebesycení. Jedné pacientce musela být po testování pomůcky vytvořena nová. Jeden pacient potřeboval měkkou pomůcku, kterou 3D tisk neumožňuje. Vytvořené pomůcky umožnily čtyřem pacientům zapojení paretické horní končetiny do sebesycení. Závěr: 3D tisk je velmi perspektivní...
Srovnání nástrojů pro stanovení individuálních cílů v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku
Česáková, Kamila ; Slepičková, Veronika (vedoucí práce) ; Vavříková, Marianna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Kamila Česáková Vedoucí práce: Mgr. Veronika Slepičková Oponent práce: Název bakalářské práce: Srovnání nástrojů pro stanovení individuálních cílů v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá využitím tří vybraných nástrojů pro stanovení individuálních cílů u pacientů se získaným poškozením mozku. Cílem této práce je zmapovat průběh aplikace jednotlivých nástrojů a jejich srovnání ve vybraných oblastech. Dále je v práci věnována pozornost využití nástroje u pacientů v závislosti na různých následcích získaného poškození mozku. V teoretické části práce jsou popsány různé druhy získaných poškození mozku, jejich následky a možnosti rehabilitace. Dále je zde popsán doporučený průběh aplikace jednotlivých nástrojů. V praktické části je popsán průběh aplikace jednotlivých nástrojů u konkrétních klientů. U každého nástroje je vždy jeden klient s afázií a jeden klient bez afázie. Tato část rovněž obsahuje následné zhodnocení a srovnání vybraných nástrojů v různých oblastech, ale také různá doporučení ohledně jejich aplikace. Klíčová slova: stanovení individuálních cílů, získané poškození mozku, ergoterapie, Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Kawa model, Plánování zaměřené na člověka
Využití systému CogniPlus pro trénink kognitivních funkcí v ergoterapii u osob se získaným poškozením mozku
Pilzová, Martina ; Zemánková, Zuzana (vedoucí práce) ; Nováková, Olga (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno: Bc. Martina Pilzová Vedoucí práce: Mgr. Zuzana Zemánková Oponent práce: Název diplomové práce: Využití systému CogniPlus pro trénink kognitivních funkcí v ergoterapii u osob se získaným poškozením mozku Abstrakt diplomové práce: Získané poškození mozku je v dnešní době stále aktuální téma a závažný problém. Po léčbě se objevuje velký počet následků, které způsobují dlouhodobou pracovní neschopnost a invalidizaci mnoha osob. Jedním ze závažných následků jsou poruchy kognitivních funkcí, které znemožňují a znesnadňují návrat osob do běžného života. Jedním ze způsobů, jak je možné ovlivnit poruchy kognitivních funkcí, je systém CogniPlus. Teoretická část práce představuje získané poškození mozku, jeho rozdělení, základní klasifikaci a následky. Dále se věnuje kognitivní rehabilitaci, jednak za využití počítačů, tak i konvenční metodou, a v neposlední řadě představuje práci ergoterapeuta a možnost testování kognitivních funkcí. Cílem výzkumné části bylo zjistit, zda je trénink kognitivních funkcí pomocí systému CogniPlus efektivnější oproti tréninku kognitivních funkcí konvenční metodou tužka-papír. Do studie bylo zařazeno 20 osob, jeden účastník musel studii opustit ze zdravotních důvodů. Experimentální i kontrolní skupina měla terapii 1-2x týdně, dle možností, celkově byla...
Využití systému CogniPlus pro trénink kognitivních funkcí v ergoterapii u osob se získaným poškozením mozku
Pilzová, Martina ; Zemánková, Zuzana (vedoucí práce) ; Hoidekrová, Kristýna (oponent)
Získané poškození mozku je v dnešní době stále aktuální téma a závažný problém. Po léčbě se objevuje velký počet následků, které způsobují dlouhodobou pracovní neschopnost a invalidizaci mnoha osob. Jedním ze závažných následků jsou poruchy kognitivních funkcí, které znemožňují a znesnadňují návrat osob do běžného života. Jedním ze způsobů, jak je možné ovlivnit poruchy kognitivních funkcí, je systém CogniPlus. Teoretická část práce představuje získané poškození mozku, jeho rozdělení, základní klasifikaci a následky. Dále se věnuje kognitivní rehabilitaci, jednak za využití počítačů, tak i konvenční metodou, a v neposlední řadě představuje práci ergoterapeuta a možnost testování kognitivních funkcí. Cílem výzkumné části bylo zjistit, zda je trénink kognitivních funkcí pomocí systému CogniPlus efektivnější oproti tréninku kognitivních funkcí konvenční metodou tužka-papír. Do studie bylo zařazeno 20 osob, jeden účastník musel studii opustit ze zdravotních důvodů. Experimentální i kontrolní skupina měla terapii 1-2x týdně, dle možností, celkově byla terapie provedena 10x. Všichni účastníci byli hodnoceni vstupním a výstupním Addenbrookským kognitivním testem a dotazníkem kognitivních chyb. Experimentální skupina prokazovala signifikantní zlepšení u celkového skóre ACE a u podskoré paměti, v dotazníku...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.