Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 48 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra
Říhová, Alena
DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení: Alena ŘÍHOVÁ Název práce: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U OSOB S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA Vedoucí práce: doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. Katedra: Ústav speciálněpedagogických studií Obor: speciální pedagogika Počet stran: 316 Počet příloh: 9 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: poruchy autistického spektra, komunikace, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, klinický logoped, speciální pedagog, rodič dítěte s poruchou autistického spektra Resumé: Disertační práce se věnuje problematice logopedické intervence u osob s poruchou autistického spektra v České republice a je členěna do dvou hlavních pasáží - na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části sumarizujeme aktuální informace týkající se terminologie, symptomatologie, etiologie, diagnostiky a speciálně-edukačních či terapeutických přístupů k jedincům s poruchou autistického spektra. Vzhledem k orientaci této práce se blíže zaměřujeme na specifika narušené komunikační schopnosti u vybrané klientely. Praktická část je cílená jak na analýzu stávající situace v poskytované logopedické intervence v České republice, tak na zprostředkování ucelených informací (doporučení) pro její realizaci u osob s poruchou autistického spektra. K analýze poskytované logopedické intervence byl za hlavní...
Rozvoj fonematické sluchu u dětí s NKS podle metodiky D.B.Elkonina
Hrabětová, Hana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce je speciálně pedagogického a logopedického zaměření. Tématem diplomové práce je Rozvoj fonematického sluchu u dětí s narušenou komunikační schopností podle metody Daniila Boršoviče Eľkonina. Zabývá se tréninkem jazykových schopností u vybraných dětí v mateřské škole speciální. Práce byla rozdělena do dvou částí na část teoretickou a část praktickou. Shrnuje teoretické vymezení základních pojmů jako je jazyk, řeč, komunikace. Popisuje narušené komunikační schopnosti a její dělení, více se zabývá charakteristikou vývojové dysfázie. Dále se zabývá pojmy fonetika a fonologie, popisuje fonematický sluch a fonematické uvědomování. V neposlední řadě charakterizuje osobnost D.B. Eľkonina a jeho metodiku. Praktická část je kvalitativního charakteru, který zpřístupní rozbor metodických postupů, které byly k analýze vybrány. Popisuje pět dětí s narušenou komunikační schopností po celou dobu tréninku. Analyzuje trénink u dětí s narušenou komunikační schopností. Do výzkumu bylo vybráno pět dětí, u kterých byl po dobu šesti měsíců cíleně a pravidelně rozvíjen fonematický sluch prostřednictvím Eľkoninovy metody. KLÍČOVÁ SLOVA vývoj řeči dítěte, narušená komunikační schopnost, sluchové vnímání, fonematické uvědomování, trénink jazykových schopností podle D.B.Eľkonina
Vzdělávání dítěte s narušenou komunikační schopností na základní škole běžného typu
Dudáčková, Gabriela ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dětí s komunikačními problémy na běžné základní škole. V teoretické části je popsán ontogenetický vývoj řeči, poruchy řeči a jazykové roviny. Druhá kapitola se zabývá komunikací a narušenou komunikační schopností. Je zde také zařazena podkapitola o autismu, Aspergerově syndromu, vývojové dysfázii a zásadách komunikace s dětmi s výše zmíněným znevýhodněním. Jsou zde také vysvětleny pojmy alternativní a augmentativní komunikace, pojem inkluze s jeho legislativním rámcem a vývojem po roce 1989, kde je zmíněn Rámcově vzdělávací plán a stručná charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a matematika. Praktická část popisuje zvládání první třídy u dětí s autismem, vývojovou dysfázii a Aspergerovým syndromem. Zvláště pak zvládání matematiky a Českého jazyka. Jsou zde zpracované případové studie a rozhovory s učitelkami, které tyto děti vedly v první třídě. V závěru je uvedeno několik doporučení pro pedagogickou praxi.
Komunikační schopnosti osob se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči
Šafářová, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komunikačními schopnostmi osob se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na dospělé osoby se středně těžkým mentálním postižením. Nejprve definuje a charakterizuje dospělost, dále vymezuje a klasifikuje mentální postižení a v poslední řadě charakterizuje dospělého jedince s mentálním postižením. Další kapitola je věnována komunikaci, která je zde vymezena společně s komunikační schopností. V rámci této kapitoly jsou také podrobněji popsány symptomatické poruchy řeči u mentálního postižení, jednotlivé jazykové roviny a vliv mentálního postižení na ně. Poslední kapitola teoretické části přibližuje podporu mentálně postižených osob v rámci sociálních služeb. Nejdříve se zaměřuje na historii sociálních služeb pro osoby s mentálním postižením, poté na legislativní upevnění sociálních služeb. V závěru pak kapitola popisuje některé druhy a formy sociálních služeb. Praktická část obsahuje zpracování kvalitativního výzkumného šetření, které bylo provedeno s osobami se středně těžkým mentálním postižením v institucionální péči. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat komunikační schopnosti osob se středně těžkým mentálním postižením. Na základě stanoveného hlavního cíle...
Logopedická intervence v mateřských školách v podhůří Orlických hor
Urbanová, Marcela ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena speciálně pedagogicky. Cílem je zjistit a popsat, zda a jaké je zajištění logopedické intervence v běžných mateřských školách v podhůří Orlických hor. Práce je členěna na pět kapitol, čtyři kapitoly jsou teoretické a kapitola pátá praktická. V první kapitole je přiblíženo, jakým způsobem předškolní vzdělávání funguje v České republice. Jak je zajištěno po stránce legislativní, kapitola objasňuje systém kurikulárních dokumentů, který je v naší republice stanoven, a zejména pak rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Druhá kapitola popisuje vývoj dítěte předškolního věku po všech stránkách jeho osobnosti a také objasňuje vývoj dětské řeči. Ve třetí kapitole jsou přiblíženy nejčastější typy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Ve čtvrté kapitole je přiblížena logopedická intervence, kterou je možné poskytovat v České republice. Pátá kapitola představuje výzkum smíšeného charakteru, při kterém byla použita kvalitativní metoda rozhovoru, kvantitativní metoda dotazníku, dále nestrukturované pozorování a srovnávací analýza mezi mateřskými školami. V kapitole jsou vymezeny cíle a metody práce, stanoveny hypotézy a výzkumný vzorek. Výzkumné šetření je závěrečně shrnuto a doplněno návrhy pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA logopedická intervence, logoped,...
Logopedická intervence poskytovaná dětem v mateřských školách pro děti se sluchovým postižením
Dvořáková, Lucie ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou logopedické intervence poskytované v mateřských školách pro děti se sluchovým postižením. Teoretická část seznamuje čtenáře s problematikou sluchového postižení, možnostmi kompenzace sluchu a nejčastěji využívanými komunikačními přístupy ve výchovně-vzdělávacím procesu dětí se sluchovým postižením. Dále popisuje ontogenetický vývoj řeči u dětí se sluchovým postižením s jeho specifiky v jednotlivých jazykových rovinách, seznamuje s logopedickou intervencí, její strukturou a organizací v České republice a popisuje často se vyskytující druhy narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. Závěr teoretické části popisuje trendy předškolního vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Hlavním cílem praktické části práce bylo zmapovat a popsat současnou situaci v poskytování logopedické intervence dětem v mateřských školách pro děti se sluchovým postižením. Konkrétnějším zaměřením práce bylo v rámci dotazníkového šetření zjistit, kdo je zde v současné době objektem logopedické intervence, kým je tato péče zajišťována a jakým způsobem spolupracují logopedi, učitelky a rodiče, kteří o tyto děti pečují. Na základě analýzy školních dokumentů a přímého pozorování chodu konkrétní mateřské školy pro děti se sluchovým postižením, bylo cílem popsat, jakým způsobem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 48 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.