|
Letecké pohonné jednotky
Koutník, Tomáš ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Šošovička, Róbert (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce obsahuje přehled v současné době nejběžněji používaných pohonných jednotek letadel. Stručně vysvětluje jejich účel a princip činnosti. Uvádí také nejpodstatnější vlivy na jejich práci a v závislosti na nich i oblasti vhodného použití jejich jednotlivých kategorií. Nejobsáhlejší část práce je věnována popisu hlavních částí pohonných jednotek a jejich funkce. V závěru jsou v krátkosti naznačeny některé možné směry jejich vývoje.
|
|
Hluk leteckých proudových motorů
Szelke, Ludvík ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se snažím prezentovat zdroje hluku leteckých proudových motorů. Nejprve čtenáře seznámím s krátkou historii vývoje proudových motorů a principu funkce proudového motoru. Dále pokračuji všeobecnými znalostmi o hluku jako takovém, čím se měří a jaké má dopady na náš život. Následuje analýza zdrojů hluku proudového motoru jak teoretická, tak i pomocí počítačového modelu. Na konci své práce se věnuji především možnostem redukce hluku u zdrojů, a i možnému budoucímu vývoji.
|
|
Návrh malého proudového motoru do 1kN tahu
Gongol, Jakub ; Fiedler, Jan (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na téma malých proudových motorů. Práce je rozdělena na rešeršní a výpočtovou část. V rešeršní části se zabývá jak různými konfiguracemi proudových motorů, tak i oblastmi jejich použití. Hlavní část práce je výpočtová, kde bude navržen kompresor, turbína a výstupní tryska v takové konfiguraci, ve které bude motor při návrhovém režimu dávat tah 1kN. Dále bude vypočtena charakteristika motoru v mimonávrhových režimech, která dá představu o tom jak se motor bude chovat za provozu.
|
|
Návrh proudového motoru do 1 kN tahu s vodíkem jako palivem
Mikulenka, Karel ; Šnajdárek, Ladislav (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
V této práci je čtenář obeznámen s historickým vývojem leteckých turbínových motorů využívajících vodík jako palivo. Je proveden výpočet tepelného oběhu malého motoru s tahem do 1 kN, jenž je v dnešní době využívaný pro balistické střely nebo cvičné drony. Na základě zadaných parametrů je vybrán typ kompresoru, a sice radiální. Výpočet parametrů radiálního kompresoru a jeho kontrola v software EES. Uvedení problematiky spalovacích komor pro letecké motory a výpočet bilance spalovací komory. Výpočet turbínové části motoru a návrh jejího lopatkování. Výpočet trysky pro expanzi do atmosféry a příslušný tah motoru. Porovnání dosavadních projektů zabývajících se vodíkovým pohonem v letectví s jejich konvenčním protějškem a porovnání jejich proveditelnosti vůči projektům, využívajícím jiných obnovitelných paliv.
|
|
Hluk leteckých proudových motorů
Szelke, Ludvík ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se snažím prezentovat zdroje hluku leteckých proudových motorů. Nejprve čtenáře seznámím s krátkou historii vývoje proudových motorů a principu funkce proudového motoru. Dále pokračuji všeobecnými znalostmi o hluku jako takovém, čím se měří a jaké má dopady na náš život. Následuje analýza zdrojů hluku proudového motoru jak teoretická, tak i pomocí počítačového modelu. Na konci své práce se věnuji především možnostem redukce hluku u zdrojů, a i možnému budoucímu vývoji.
|
| |
|
Spalovací komory lopatkových motorů s nízkými emisemi NOx
Šafránek, Martin ; Mašek, Jakub (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá souhrnným popisem spalovacích komor lopatkových motorů s nízkými emisemi NOX. Popisuje především děje, které se odehrávají ve spalovacích komorách a mechanismy vzniku všech sledovaných emisí. Zaměřuje se také na popis nejdůležitějších konstrukčních parametrů, jejich odhadovaný vývoj, zhodnocení a použití v civilní letecké dopravě. Dále se tato práce zabývá legislativou různých organizací, které vytváří certifikační standardy k regulaci množství vypouštěných emisí.
|
| |
|
Návrh sacího kanálu turbínového motoru v provedení NACA vstup
Babinec, Viktor ; Navrátil, Jan (oponent) ; Doupník, Petr (vedoucí práce)
Táto diplomová práca sa zaoberá návrhom a aerodynamickou analýzou subsonického vstupného ústrojenstva v prevedení NACA vstup pre prúdový motor osadený v bezpilotnom prostriedku. Súčasťou práce je teoretický rozbor NACA vstupu, na ktorého základe je vytvorená metodika návrhu sacieho kanálu s týmto vstupom. Získané znalosti sú použité pri vytvorení sacieho kanálu pre zadaný bezpilotný prostriedok, ktorý je podrobený CFD analýze. Pri vyhodnotení je braný do úvahy vplyv deflektorov a výsledky sú porovnané so sacím kanálom typu S-duct. Navrhnuté vstupné ústrojenstvo pri použití deflektorov spĺňa kritérium distorzie DC60 pre všetky zadané prípady a podmienku tlakových strát pre prípady pri nižších rýchlostiach. Na základe zistených výsledkov, odporúčaná aplikácia je pre lietadlo vystavené optimálnym návrhovým podmienkam po väčšinu charakteristickej misie.
|
|
Palivo-regulační soustavy leteckých lopatkových motorů
Mašková, Šárka ; Bencalík, Karol (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá palivo-regulačními soustavami leteckých lopatkových motorů, konkrétně historickým vývojem těchto soustav včetně přiblížení současných trendů v této oblasti, popisem funkce různých typů palivo-regulačních jednotek a důležitých regulačních veličin. Poslední částí práce je popis konkrétní palivo-regulační jednotky pro motor M601 vyráběné firmou Jihostroj a.s.
|