Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Terezínské deníky v projektové výuce
Jordánová, Helena ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím deníků z terezínského ghetta v projektové výuce. Jejich využití má být umožněno prostřednictvím série pracovních listů určených pro projektové vyučování. Přínos a úspěšnost vytvořených listů byly zjišťovány na několika skupinách žáků základních a středních škol. První kapitola práce je věnována teoretickému seznámení s problematikou projektů a projektového vyučování, následující kapitola pojednává o historii Terezína, třetí kapitola se zabývá terezínskými deníky a jejich autory, ve čtvrté kapitole jsou umístěny úryvky deníků, zařazené do příslušného historického kontextu. Do poslední kapitoly práce jsou zařazeny pracovní listy vytvořené na základě úryvků z výše uvedených deníků, jejich řešení a také hodnocení listů z hlediska jejich úspěšnosti u žáků. Poslední stránky práce jsou věnovány seznamu příloh a seznamu použité literatury a elektronických zdrojů. Práce na základě výkonů žáků při práci s listy dokazuje, že deníky jsou vhodným pramenem pro tvorbu pracovních listů o každodenním životě v Terezíně, do výuky přinášejí nové možnosti práce i širší pohled na probíranou problematiku.
The display of Ravensbrück and Neuengamme concentration camps (and their surroundings) in the documentary literature and the testimonies of eyewitnesses
Králová, Barbora ; Hadwiger, Julia Nina Vanessa (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
V mé bakalářské práci se věnuji tématu zobrazování koncentračních táborů Ravensbrück a Neuengamme a jejich okolí v dokumentární literatuře. Zabývám se tím, jak okolní městečka a vesnice spolupracovaly s koncentračními tábory a jak se vypořádaly s faktem, že v jejich blízkosti bylo něco takového jako koncentrační tábor. Toto téma zkoumám jak z pohledu obyvatel okolních vesnic a městeček, tak z pohledu vězňů. Zaměřuji se na výpovědi tehdejších obyvatel a zabývám se tím, jak omluvili fakt, že koncentrační tábor akceptovali. Z pohledu vězňů jsem soustředila informace o tom, jak se dostávali do kontaktu s civilním obyvatelstvem.
Concentration Camp as a Topic in German Literature
Vozárová, Jana ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Knoll, Ursula (oponent)
Tato práce se zabývá tématem nacistických koncentračních táborů v německé literatuře. Na začátku práce bude popsané historické pozadí a nejdůležitější data a události z historie koncentračních táborů. Následovat bude všeobecný popis tématu v německé literatuře a postoj společnosti v poválečném období. V poslední kapitole budou podrobně rozebraná tři díla s tématem koncentračních táborů a to z každého literárního žánru. Z dramy to bude Přeličeni od Petra Weissa dál báseň Fuga smrti od Paula Celana a nakonec román Nahy mezi vlky od Bruna Apitza. Kromě interpretace děl bude pro jejich lepší pochopení kladen důraz také na život autorů. Hlavním předmětem práce bude přiblížit téma koncentračních táborů v německé literatuře, historické souvislosti a postoj společnosti k tomuto tématu v poválečném období. Klíčová slova: koncentrační tábor, poválečné období, drama, epika, lyrika, vlastní zkušenosti autorů
Psychologie života v podmínkách koncentračního tábora
Kohoutová, Zuzana ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Luptáková, Marina (oponent)
Svou diplomovou práci jsem rozdělila na tři hlavní části: historickou část, skutečné příběhy přeživších a psychologickou část. Pořadí těchto tří částí není náhodné. Jedno navazuje na druhé a z každé části ta následující, dá se říct, vyplývá. Druhá část diplomové práce obsahuje Skutečné příběhy přeživších, a to dva příběhy přeživších z koncentračního tábora Osvětim a dva příběhy z Terezínského ghetta. Na příbězích bývalých vězňů se snažím ilustrovat, jak vypadal život lágrového vězně, co vše musel snést, čeho se musel vzdát, na co si musel přivyknout a jakou obrovskou vnitřní sílu musel použít, aby se mu podařilo přežít. V každém příběhu je nastíněna změna, která se v člověku během věznění odehrává. Hlavním úkolem druhé části, je nabídnout čtenáři možnost zkusit se vžít do postav a zkusit přiblížit své vnitřní pocity alespoň částečnému porozumění naléhavosti tématu. Třetí a zároveň poslední částí, je část psychologická. Její úkolem je shrnout, uchopit a pojmenovat fenomény, které se volně vyskytují v příbězích přeživších. Dalším cílem je poukázat na důsledky, které ze zkušeností koncentračního tábora vyplývají. Osvobozením vězňů u koncentračních táborů to nekončí. Naopak, přeživší si díky prožitým hrůzám sebou odnášejí své ,,strachy", se kterými se budou potýkat celý život. Ve své práci jsem použila...
Historie terezínských transportů Dl a Dm do Osvětimi
Strmisková, Sabina ; Míšková, Alena (vedoucí práce) ; Václavů, Lubor (oponent)
Tématem této diplomové práce je příběh dvou transportů, transportů Dl a Dm, vypravených 6. září 1943 z terezínského ghetta, jejichž cílovou stanicí byla Osvětim. O této problematice bychom sice našli mnoho zmínek v řadě publikací, avšak tato diplomová práce si klade za cíl toto téma podrobněji zmapovat a oživit cennými svědectvími přímých pamětníků. Pro tuto práci bylo velmi důležité obeznámit se s rodinnými poměry těchto pamětníků, deportovaných do terezínského ghetta, kde se jejich osudy jednoho zářijového dne při odjezdu transportů Dl a Dm protnuly . Co se týká samotného transportu do Osvětimi, byly v této diplomové práci zpracovány jeho charakteristiky z hlediska věku a pohlaví deportovaných vězňů. Z výpovědí přeživších vězňů z těchto transportů jsme se snažili přiblížit průběh dvoudenní cesty do největšího koncentračního a vyhlazovacího tábora za druhé světové války. Výpovědi očitých svědků nám také nastínily obraz celé "uvítací" procedury po příjezdu do Osvětimi, ať už to byly popisy dezinfekce, tetování vězňů, či přidělení ubikací. V této práci je přiblížen půlroční pobyt terezínských vězňů v rodinném táboře B IIb v Osvětimi - Birkenau, tragická smrt 3 792 jeho vězňů v noci z 8. na 9. března 1944, včetně snahy rekonstruovat seznam zdravotníků a dvojčat, vyreklamovaných Dr. Josefem Mengelem. Na závěr...
Strategie přežití v denících dětí a mládeže vězněných v terezínském ghettu v letech 1942-45
Berčíková, Nikola ; Arava-Novotná, Lena (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Deníky lze považovat za důležitou součást lidského života. Zejména v dětství jsou oblíbeným prostředkem pro vyjádření pocitů a myšlenek. Pokud si dítě píše deník, je také zpravidla jeho jediným čtenářem, někdy se může po uplynutí dlouhé doby stát majetkem rodiny. Široká veřejnost se mohla setkat s vydanými deníky umělců či cestovatelů, avšak dětské deníky byly až donedávna věcí veskrze soukromou. V Evropě se začaly zveřejňovat materiály, které znali krátce po druhé světové válce pouze svědci a bývalí vězňové koncentračních táborů a také malá část historiků a badatelů. S těmito materiály se objevily deníky dětí a dospívající mládeže, jež obsahovaly svědectví o jejich útlaku, pronásledování a věznění. Že je tento pramen fascinující i pro veřejnost dosvědčuje rozruch, který nastal po vydání deníku dospívající dívky Anny Frankové.1 V Čechách, už v roce 1967, vydalo nakladatelství Naše vojsko knihu Deníky dětí,2 kde jsou publikovány deníky českých a polských dětí, vězněných v ghettech a táborech středo-východní Evropy. Po roce 2000 vychází deník Petra Ginze,3 Otty Wolfa4 či Věry Kohnové.5 Pro badatele byly publikovány úryvky deníků v některých sbornících.6 Lze se domnívat, že tento pramen, odkazující k jednomu z nejhrůznějších období lidských dějin, je laickou veřejností přitahován jak svou formou denních...
Holokaust- příčiny, důsledky, jak zabránit opakování ( Poselství lidí, kteří přežili holokaust novým generacím)
Weisskopf, Zuzana ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
Diplomová práce "Poselství lidí, co přežili Holokaust, svědectví a varování, aby se nic podobného neopakovalo". Svědectví účastníků holokaustu z druhé světové války, těch co mají židovský původ a byli transportem posláni do koncentračních táborů. Jejich život před válkou a po II. světové válce. Srovnání s názory historiků a specialistů na Blízký východ Holokaust: Příčiny Důsledky Jak zabránit opakování Poselství lidí, kteří přežili. Diplomová práce "Poselství lidí, co přežili Holokaust, svědectví a varování, aby se nic podobného neopakovalo". Svědectví účastníků holokaustu z druhé světové války, těch co mají židovský původ a byli transportem posláni do koncentračních táborů. Jejich život před válkou a po II. světové válce. Srovnání s názory historiků a specialistů na Blízký východ Holokaust: Příčiny Důsledky Jak zabránit opakování Poselství lidí, kteří přežili.
Deníky z terezínského ghetta ve výuce
Jordánová, Helena ; Míšková, Alena (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá využitím deníků z terezínského ghetta ve výuce. Zaměřuje se na jejich propojení s odbornými publikacemi o daném tématu a jejich praktické využití ve výuce. Dokazuje, že deníky jsou vhodným pramenem pro poznání každodenního života v Terezíně, pro výuku přinášejí nové možnosti práce v hodině i širší pohled na probíranou problematiku.
Relationship between "Ich" and "Der andere" in Améry's "Hand an sich legen"
Straková, Zuzana ; Kouba, Petr (vedoucí práce) ; Švec, Ondřej (oponent)
Témou práce je vzťah medzi ja a tým druhým v dielach Jeana Améryho, predovšetkým v jeho knihe zaoberajúcej sa sebevraždou. Premýšľanie o vzťahu medzi týmito dvoma členmi je zároveň uvažovaním o slobode, humanite, o práve na život a tiež o práve na slobodnú smrť. V prvej časti práce sa venujem definícii základných pojmov a v ďalšej časti rozoberám podrobnejšie pojem "dobrovoľná smrť". Práve dobrovoľná smrť môže byť najradikálnejším vyústením rozporu medzi ja a tým druhým, pretože nie je len rozhodnutím nebyť už ďalej v tomto čase a na tomto mieste, ale tiež rozhodnutím opustiť túto spoločnosť, druhých ľudí. Rozhodnutie vzdať sa života charakterizuje Améry ako slobodné, prirodzené a humánne. Prehlásením o slobode tohto rozhodnutia sa Améry stavia proti deterministickým učeniam psychológov. Dobrovoľná smrť je podľa Améryho prirodzená, je totiž prirodzenou odpoveďou na neľudské, ponižujúce alebo z akýchkoľvek dôvodov neprijateľné podmienky. A do tretice je dobrovoľná smrť humánna, pretože umožňuje človeku prestať existovať úplne, ak je tu hrozba, že by ďalej existoval nie ako človek, ale ako odľudštená forma bytia, akou je napríklad muselman v koncentračnom tábore. Améryho myšlienky o humanite prepájam v poslednej podkapitole práce s Agambenovými myšlienkami o biopolike, ktoré ponúkajú zaujímavý výklad...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.