Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  předchozí11 - 13  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Morální vývoj u dítěte s poruchou chování
Gargošová Smolíková, Věra ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Předkládaná rigorózní práce se zabývá problematikou morálního vývoje u dětí s diagnostikovanou poruchou chování především nespecifického charakteru. Cílem teoretické části práce je na podkladě literární rešerše zmapovat základní teoretická východiska zmíněné problematiky s návazností na samotný výzkumný projekt. Zpracovány jsou obecné aspekty procesu socializace, norem a základních konceptů morálního vývoje člověka. Svou pozornost jsme dále zaměřili na socializační odchylku, její etiologii a na instituce, které se zabývají se nápravnou péčí, a to i v historickém kontextu. Praktická část rigorózní práce mapuje aktuální stav morálního usuzování a odlišností v oblasti temperamentu u dětí s poruchou chování. Nasbíraná data jsou v obou výzkumných studiích za pomoci vhodných statistických metod porovnána s daty získanými z kontrolního výběrového souboru žáků základních a středních škol, kteří nemají diagnostikovanou poruchu chování. Výsledky sběru dat poukazují na skutečnost, že statisticky významná část oslovených klientů institucí náhradní výchovné péče typu výchovný ústav a dětský domov se školou se aktuálně nachází v prekonvenční úrovni morálního usuzování. Za pomoci korelační studie jsme dále zmapovali odlišnosti v oblasti temperamentu jako dílčí oblasti osobnosti. Je patrné, že mezi výběrovými...
Morální usuzování dětí mladšího školního věku
Šeráková, Barbora ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Každý, kdo má někdy možnost pozorovat malé děti, když si hrají nebo když něco nového poznávají, když něco vypráví, každý, kdo má možnost si s nimi povídat, si jistě někdy všiml, jak zvláštně někdy zacházejí s realitou kolem sebe. Jsou to ty úsměvné momenty, kdy vás překvapí, co si dítě myslí nebo jakým způsobem zachází s logikou. Jakoby malé děti žily v nějakém zvláštním světě, který má úplně jiná pravidla logiky. Slavný švýcarský psycholog si tohoto zvláštního dětského myšlení všímal a popsal tzv. intelektuální egocentrismus, který můžeme u dětí pozorovat v předškolním a raném školním věku. Egocentrismus nezasahuje jen do oblasti dět- ského logického myšlení, ale ovlivňuje i další aspekty dětského myšlení a prožívání. Toto zvláštní "nastavení" dětské mysli můžeme pozorovat při hře dětí, v komunikaci dětí mezi sebou, v kresbě dětí, anebo také v oblasti dětského morálního usuzování. V oblasti dětské morálky Piaget hovořil o tzv. morálním realismu. V morálním úsudku o prezentovaných morálních situacích se dítě, pod vlivem morálního realismu, nesoustředí na podstatné okolnosti příběhu, ale naopak na okol- nosti nepodstatné, jako je materiální výsledek akce a jiné vnější okolnosti. Zásadní pro dítě podle Piageta je, zda se chování v příběhu shoduje s pravidly, která stano- vuje autorita. Tato pravidla...
Rozvoj morálního usuzování v ekonomickém vzdělávání
Kučerová, Marie ; Dvořáček, Jiří (vedoucí práce) ; Helus, Zdeněk (oponent) ; Králíček, Vladimír (oponent)
Popsaný výzkum se zabývá rozvojem morálního usuzování studentů obchodních akademií a jeho korelací s věkem a studovaným ročníkem. Zároveň ověřuje hypotézu, že u studentů obchodních akademií se objevuje existence tzv. ?segmentované morálky?, tj. studenti uvažují o morálních dilematech profesního (ekonomického) prostředí na jiné úrovni morálního usuzování než je tomu u morálních dilemat rodinného prostředí. Provedený výzkum se opírá o Kohlbergovu teorii šesti stupňů morálního usuzování. Má přispět k rozboru problematiky morálního usuzování a více se zaměřit na rozvoj morálního usuzování prostřednictvím odborného vzdělávání. Na základě ověření stanovených hypotéz jsou vymezeny přínosy pro odbornou pedagogickou činnost a jsou definovány předpoklady vyučujícího k výchově morálního intelektu. Jejich vymezení vyplývá z Kohlbergovy teorie rozvoje morálního usuzování a odvozených stupňů. K vytvoření kompletních kompetencí vyučujícího je nutné zajistit kromě pedagogické a odborné způsobilosti také způsobilost etickou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   předchozí11 - 13  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.