Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 265 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Dohledová činnost České národní banky
Skácelík, David ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent) ; Švarc, Zbyněk (oponent)
1 Abstrakt Tato práce se zabývá výkonem dohledu nad finančním trhem a nad osobami působícími na finančním trhu. Část práce je věnována i ochraně spotřebitele na finančním trhu a systémům odškodnění. S ohledem na skutečnost, že se Česká republika v r. 2004 stala členem Evropských společenství, je v této práci obsažena i právní úprava dohledu v předpisech unijních, neboť tato úprava významně předurčuje i úpravu českou. V souvislosti se zkoumáním ochrany zájmů klientů dohlížených osob bylo zkoumáno několik otázek: - zda jsou nějaké nástroje ochrany zájmů klienta již na úrovni dohlížených osob, - jakou úlohu v soukromoprávním vztahu dohlížená osoba - její klient má nebo může mít orgán dohledu, - jak jsou chráněny majetkové zájmy klienta v případě selhání dohlížené osoby a zda je tato ochrana de lege lata dostatečná. V úvodní teoretické části práce je stručně popsán institut dohledu, jeho třídění a formy. V návaznosti na institut dohledu je pojednáno i o orgánech vykonávajících dohled, a o předpisech, podle kterých je dohled vykonáván. Vzhledem k tomu, že dohledová působnost České národní banky je dosti rozsáhlá a cílem této práce není popsat tuto působnost v celé její šíři, soustředí se tento text jen na dohled nad sektorem bankovnictví, pojišťovnictví a na část kapitálového trhu. V další části práce je...
Kolektivní žaloby ve vybraných právních systémech z pohledu ochrany spotřebitele
Nováčková, Daniela ; Šmejkal, Václav (vedoucí práce) ; Svobodová, Magdaléna (oponent)
Kolektivní žaloby ve vybraných právních systémech z pohledu ochrany spotřebitele Práce je věnována tématu kolektivních žalob v nové právní úpravě na úrovni EU (obsažené ve Směrnici 2020/1828 o zástupných žalobách1 ) a ve vnitrostátních právních úpravách ve vybraných členských státech EU - těmi jsou Česká republika, Polsko a Portugalsko. Cílem práce je prověřit a zhodnotit, která právní úprava kolektivních žalob na náhradu škody je ve vybraných členských státech EU pro spotřebitele nejpříznivější a poskytuje tak spotřebitelům největší míru právní ochrany. Přičemž v případě České republiky je předmětem zkoumání právní úprava obsažená v Návrhu zákona o hromadném řízení,2 který doposud nebyl přijat v platnost. Současně práce zkoumá, zda Směrnice o zástupných žalobách vůbec poskytuje členským státům EU právní rámec umožňující nastavení vnitrostátní právní úpravy kolektivních žalob právě co nejvstřícněji vůči spotřebitelům. Struktura práce je členěna do 9 kapitol. Po Úvodu následuje kapitola 2, jež na začátek přibližuje některé základní pojmy, jako např. kolektivní žaloba, systém opt-in a opt-out atp., v oblasti kolektivních žalob, se kterými je dále pracováno v následujících kapitolách. Kapitola 3 přibližuje metodologii výzkumu právní úpravy kolektivních žalob na úrovni EU, jakož i ve vybraných...
Hromadné řízení v české právní úpravě
Vodička, Jakub ; Sedláček, Miroslav (vedoucí práce) ; Smolík, Petr (oponent)
Hromadné řízení v české právní úpravě Abstrakt Diplomová práce pojednává o hromadném řízení v české právní úpravě. Cílem diplomové práce je přispět k odborné debatě o vznikající právní úpravě hromadného řízení v českém civilním procesu. Z toho důvodu diplomová práce analyzuje téma hromadného řízení, českou odbornou veřejnosti dosud zpracované především teoreticky. Diplomová práce se soustředí na publikovaný návrh zákona o hromadném řízení a do roku 2021 projednávaný Poslaneckou sněmovnou. Kromě kritické analýzy legislativního textu diplomová práce porovnává s dalšími relevantními předpisy či zahraničními přístupy. Srovnání provádí diplomová práce dvojí, jednak s novou evropskou směrnicí o zástupných žalobách a jednak s rakouským právním přístupem k hromadné žalobě. Z metodologického hlediska diplomová práce užívá především metodu analytickou, srovnávací a syntetickou. V rámci analýzy platných právních úprav je užit pozitivistický přístup a při analýze navrhované právní úpravy přístup normativní. Diplomová práce v úvodu zkoumá institut hromadné žaloby z teoretického hlediska. Následně je analyzována současná česká právní úprava hromadné žaloby v občanském soudním řádu a souvisejících ustanovení. Těžiště diplomové práce spočívá v podrobné analýze posledně zveřejněného návrhu zákona o hromadném řízení a...
Zákaz diskriminace spotřebitele
DANIEL, Adam
Tato bakalářská práce se zabývá zákazem diskriminace spotřebitele, jež je součástí právní ochrany spotřebitele. Popisuje postavení a práva spotřebitele vyplývající z českého právního řádu a také z nařízeních a směrnic Evropské unie. Zaměřuje se na konkrétní formy porušování zákazu diskriminace spotřebitele, jako je například zeměpisné blokování a jiné znevýhodňující praktiky vedoucí k nerovnému a diskriminačnímu jednání prodejce vůči spotřebiteli na základě země jeho původu, pohlaví a věku. Práce se dále zaměřuje na zjištění a interpretaci souvisejících judikátů Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu a na jejich dopady pro spotřebitele a podnikatele. Výstupem této práce je průzkum zkušeností spotřebitele týkající se zmíněného zákazu diskriminace, znalostí jeho spotřebitelských práv a způsobů dostupné obrany pomocí dotazníkového šetření. Výstupem práce je také spotřebitelův názor na přijatá opatření související s právě probíhající pandemií nemoci COVID-19 jako na možnou diskriminaci spotřebitele.
Smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé pro podnikání a ochrana spotřebitele
JANČUROVÁ, Aneta
Ochrana spotřebitele je zajímavým tématem už jen z toho důvodu, že se do role spotřebitele dostane úplně každý z nás. Vlastně se jím stáváme prakticky denně. Proto by mělo být v zájmu každého z nás se o právech spotřebitele dozvědět více, tak abychom zapříčinili, že se zrovna my staneme obětí nekalých praktik ze strany obchodníka. Právě určitá neznalost spotřebitele se stala základem pro domněnku, že je spotřebitel slabší stranou pří uzavírání smluv. Je proto povinností státu mu poskytnout dostatečnou právní ochranu. Účelem této práce bylo poskytnout čtenáři přehled o různých možnostech ochrany spotřebitel pří uzavírání smluv mimo prostory obvyklé pro podnikání tak, aby získal přehled hlavně o svých právech a právních předpisech. Cílem práce bylo zjistit zkušenosti a názory spotřebitelů v souvislosti se smlouvami uzavřenými mimo prostory obvyklé pro podnikání a činnosti příslušného dozorového orgánu v této oblasti a uvedení návrhu na zlepšení. Pro seznámení s problematikou ohledně ochrany spotřebitele a smluv uzavřených mimo prostory obvyklé pro podnikání byla na začátku připravena teoretická základna pro dané téma. Následně byla v praktické části shromážděna data z uskutečněného dotazníkového šetření spolu s rozhovorem s agentem Zbyňkem Prouskem. Na závěr byly zhodnoceny hypotézy a byly uvedeny konkrétní návrhy na zlepšení.
Ochrana spotřebitele v oblasti potravin
VĚŽENSKÁ, Edita
Bakalářská práce popisuje práva a povinnosti spotřebitelů, kteří jsou součástí mezinárodního obchodu. Práce se zaměřuje zejména na ochranu spotřebitele v České republice, ale také Evropské unie. Právní předpisy dané země by měly být schopné zajistit bezpečnost potravin. V České republice ochranu spotřebitele zajišťuje zákon o ochraně spotřebitele, který poskytuje ochranu například proti nekalým obchodním praktikám. V práci jsou také zahrnuty dozorové orgány například Česká zemědělská a potravinářská inspekce či Státní veterinární správa. Tyto dozorové orgány dohlížejí mimo jiné na bezpečnost potravin. Ve 21. století stále více lidí obchoduje online a dochází tak k méně osobnímu kontaktu. Kvalita informací a jejich znalost se tak stává pro spotřebitele více důležitá. Cílem této práce je analyzovat ochranu spotřebitele v oblasti potravin a v rámci marketingového výzkumu zjistit u českých spotřebitelů úroveň znalosti potravinového práva. Pro výzkum byla použita metoda dotazníkového šetření. Práce obsahuje shrnutí výsledků práce.
Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou
SULEKOVÁ, Klára
Předmětem bakalářské práce je analýza trhu z hlediska možnosti výběru cartridgí do inkoustových tiskáren z pohledu spotřebitele. Z tohoto důvodu jsem použila získaná data z výzkumu pro Sdružení obrany spotřebitelů a informace z mého výzkumu. Pro ohodnocení konkurenčního prostředí jsem použila Porterův model pěti sil a nakonec jsem analyzovala trh z hlediska ochrany spotřebitele. Při vyhodnocování získaných informací jsem zjistila, že trh s cartridgemi je ovládán cenovou konkurencí. Respondenti často uváděli, že si kupují renovované kazety, protože jsou levnější. Také se ukázalo, že barevné kazety se kupují méně často než černé právě proto, že jsou mnohem dražší. Jiná konkurence se objevila mezi firmami s originálními a alternativními kazetami, kdy firmy prodávající originální cartridge využívají čipy, aby tak zabránili renovaci kazet. V analýze trhu z pohledu spotřebitele byly nalezeny problémy. Zde se projevil dopad boje mezi alternativními a originálními kazetami a to v podobě čipů (v originálních cartridgí), které zatěžují konečného spotřebitele tím, že zvyšují cenu kazet a tak i náklady na tisk. Přitom hlavním úkolem těchto čipů je zamezit renovaci náplní. Další zajímavostí je, že ceny tiskáren jsou většinou jen dvakrát dražší jak kazety. Tento jev se projevil v důsledku snižování cen za tiskárny s cílem udržet se tak na trhu, ale na druhé straně zdražováním služeb a spotřebního materiálu potřebného k tiskárnám. Nemalou překážkou pro spotřebitele je špatné značení obalů od cartridgí. Je zde nedostatečná informovanost hlavně o objemu kazet. A posledním problémem je ztráta záruky při použití alternativní kazety. Výrobci tiskáren totiž nechtějí nést odpovědnost za produkty, které nejsou jimi doporučovány.
Nepřiměřená ujednání ve spotřebitelských smlouvách
Pružinská, Lucia ; Čech, Petr (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Nepřiměřená ujednání ve spotřebitelských smlouvách Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou nepřiměřených ujednání ve smlouvách uzavíraných se spotřebiteli. Nejdříve jsou popsány základní pojmy, a to především pojem spotřebitel jako ústřední pojem této práce, a pojmy s ním související, tedy především podnikatel, neboli prodejce zboží a poskytovatel služeb, a spotřebitelská smlouva. Dále se zabývá stěžejní unijní úpravou v oblasti nepřiměřených ujednání, kterou představuje hlavně směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách. Je vyložen také princip minimální harmonizace, na kterém je tato směrnice založena. Důraz je kladen především na judikaturu Soudního dvora Evropské unie, která je za dobu účinnosti směrnice vskutku bohatá a prošla mnohdy zásadním vývojem. Ve světle této judikatury se zaměřuji na vysvětlení toho, jaká ujednání jsou pokládána za nepřiměřená, zneužívající, a jaké aspekty jsou pro toto posouzení zásadní. Jedná se například o samotný pojem nepřiměřenost a s ním související transparentnost, významná nerovnováha práv a povinností či poctivost. Je přiblíženo, jak jsou tyto pojmy vykládány a jaké důsledky z takových nepřiměřených ujednání plynou, především tedy jejich nezávaznost pro spotřebitele. V neposlední řade se práce...
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem
Svoboda, Radek ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Patěk, Daniel (oponent)
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku dvou institutů kontroly obsahu smlouvy, jež chrání spotřebitele před zneužitím autonomie vůle podnikatelem. Na ochranu proti zneužívajícím klauzulím a ochranu proti překvapivým ustanovením ve spotřebitelských obchodních podmínkách. První část práce se věnuje problematice ochrany spotřebitele proti zneužívajícím klauzulím, jež je provedením směrnice 93/13 EHS. V této části je diskutována podoba transpozice do občanského zákoníku, analyzovány jsou i její nedokonalosti a je provedeno srovnání české úpravy se směrnicí. Pozornost je věnována i připravované novele občanského zákoníku, která má za cíl nedostatky odstranit. Nejprve je rozebrán účel ochrany, základní principy, z nichž právní úprava vychází, a její působnost. Dále je analyzována otázka výjimek z přezkumu zneužívajících klauzulí, které představují záruku zachování principu autonomie vůle. V návaznosti na to jsou vyložena kritéria testu přiměřenosti, tedy postupu, na jehož základě soudy hodnotí zneužívající charakter smluvních ujednání. Následuje analýza problematiky seznamů zneužívajících ujednání. V závěru této části je zkoumáno pojetí následku zneužívajících klauzulí, na jehož povaze není v doktríně shody a také judikatura Nejvyššího soudu k tomuto...
Ochrana spotřebitele v pojišťovnictví
Bezoušková, Tereza ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Tomášek, Petr (oponent)
1 Ochrana spotřebitele v pojišťovnictví Abstrakt Diplomová práce zpracovává problematiku ochrany spotřebitelů na pojistném trhu, kteří mají zájem o sjednání neživotního pojištění. Úroveň jejich ochrany je analyzována do okamžiku uzavření pojistné smlouvy, tj. v textu práce jsou rozebrány zejména povinnosti stanovené povinným subjektům při jednání se zákazníky, které je vedeno za účelem sjednání pojištění, a to včetně povinností stanovených k předkládání návrhů a k provádění přípravných prací předcházejících uzavření pojistné smlouvy. S problematikou úzce souvisí činnost distribuce pojištění především pak povinnosti, které jsou povinným subjektům stanoveny k jejímu výkonu. Tyto povinnosti zahrnují požadavky na povinné subjekty (personální předpoklady a požadavky na zajištění řádného provozování činnosti), současně jsou právní úpravou stanovena tzv. pravidla jednání, která musí být v průběhu sjednávání pojištění ze strany povinných subjektů dodržena. Středem pozornosti diplomové práce jsou primárně ty povinnosti, které jsou řazeny mezi tato pravidla jednání. V detailu jsou následně rozebrány povinnosti související s poskytováním poradenství a předsmluvní informační povinnosti. Cílem diplomové práce je analýza těchto povinností z hlediska jejich přínosu pro zákazníka, tedy zda je zákazník následně, zejména na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 265 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.