|
Zvýšení pružnosti zážehového přeplňovaného motoru na CNG
Janoušek, Michal ; Beran, Martin (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na konstrukční řešení palivového systému dvanáctiválcového přeplňovaného zážehového motoru Caterpillar. Palivový systém je navržen pro sekvenční elektronicky řízené vstřikování plynu do sacího potrubí. Výpočtový model motoru byl proveden v Lotus Engine Simulation. CFD analýza mísení CNG se vzduchem byla provedena v softwaru Star CCM+.
|
| |
|
Environmentální aspekty provozu vozů na CNG
Raiskup, Martin ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřená na téma environmentální aspekty provozu vozů na CNG. Nejprve je představen zemní plyn jako palivo pro spalovací motory. Jsou zhodnoceny jeho výhody a nevýhody. Dále jsou popsány jednotlivé spalovací systémy a komponenty motoru na stlačený zemní plyn. Hlavní část práce je zaměřená na ekologii. Je popsán vliv na životní prostředí u spalování stlačeného zemního plynu v porovnání s konvenčními palivy. Toto porovnání je provedeno také podle objektivnější Well to Wheels analýzy.
|
|
Motory Dieselgas
Březina, Tomáš ; Böhm, Michael (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem motory Dieselgas. První část práce je zaměřena na historii a vývoj motorů a motorových paliv. Druhá část práce se zabývá vznětovými motory, popisem pracovního cyklu motoru, systémem vstřikování paliva, typy motorových naft, účinností motoru a jeho emisemi. V následující kapitole je zpracován přehled plynných paliv vhodných pro osobní a hromadnou dopravu. Z těchto paliv jsou dále rozvedené dvě nejčastěji využívané. Čtvrtá kapitola pojednává o využití plynných paliv ve vznětových motorech, možnosti přestavby těchto motorů, a to jak přestavbou na zážehový, tak i bez této změny. V poslední kapitole je zpracován vliv na spotřebu a vznik emisí u motorů s duálním pohonem.
|
|
Vodíková paliva
Umlauf, Martin ; Bébar, Ladislav (oponent) ; Jícha, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je vytvoření základní rešerše k problematice konzervace energie z obnovitelných zdrojů. Hlavním cílem práce je posouzení vodíkových paliv získaných pomocí elektrické energie elektrolýzou vody. V úvodní části je práce zaměřena na výrobu energie z obnovitelných zdrojů a možnosti její akumulace. V další části jsou popsány způsoby výroby vodíku a využití vodíku jako paliva pro spalovací motory. Pozornost je věnována jednotlivým konstrukčním uspořádáním spalovacích motorů na vodík. V závěrečné části práce jsou porovnány spalovací motory, spalující různá paliva z hlediska emisí. Taktéž jsou porovnány náklady na ujetý kilometr osobního automobilu při použití různých paliv. V poslední kapitole je proveden orientační výpočet výroby vodíku elektrolýzou vody z energie získané z fotovoltaické elektrárny.
|
| |
|
Zvýšení plnicí účinnosti zážehového motoru na CNG o výkonu 140 kW
Hadrava, Martin ; Vančura, Jan (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na analýzu proudění pracovní náplně v přeplňovaném motoru na CNG. Metodou výzkumu je reverzní inženýrství. Sací kanál je odlit a poté naskenován 3D skenerem ATOS. CAD model je vytvořen v programu Creo Parametric 2.0. Vytvořeným interaktivním modelem je simulováno proudění v CFD programu Star CCM+. Sací systém je modifikován pro zvýšení plnicí účinnosti motoru.
|
| |
| |
|
Využití bioplynu v dopravě
Strnadel, Bronislav ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je využití bioplynu jako paliva pro motory dopravních pro-středků. Nejprve je vysvětlen způsob výroby, úpravy a využití bioplynu. Poté je porovnána situace v České republice a ve Švédsku. Další část práce jsou zaměřeny na vozidla spalující upravený bioplyn nebo stlačený zemní plyn, které podrobně popsují jejich konstrukci a funkci palivového systému. V této kapitole je popsána závislost tvaru spalovací komory na výkonu motoru a problematika ochrany ventilů a jejich sedel. V poslední části je vypracována přípa-dová studie využití bioplynu z bioplynové stanice.
|