Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Středověká šablonová malba ve střední Evropě
Csémyová, Eva ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu šablonové malby ve střední Evropě. Na základě rešerše odborné literatury je nastíněn současný stav bádání a technika je zasazena do širšího kontextu dekorativních postupů užívaných v období středověku. Pozornost je věnována její historii, postupu zhotovení pomůcek, způsobu jejich otiskování, typologii užívaných vzorů, otázce provádějících umělců či řemeslníků a širokým možnostem jejího uplatnění v deskové či nástěnné malbě. Hlavním předmětem zájmu diplomové práce je pak užití techniky šablonové malby a její specifika v případě polychromování plochých dřevěných stropů a mobiliáře v interiérech kostelů. Motivy užívané pro jejich dekorování jsou zhodnoceny z hlediska ikonografie, posouzena je i možnost existence celkového ikonografického programu. Druhá část diplomové práce je tvořena katalogem lokalit s výskytem šablonové malby užité k dekorování plochých stropů nebo mobiliáře v České, Slovenské a Polské republice. Klíčová slova středověké umění, šablonová malba, střední Evropa, dřevěné ploché stropy, mobiliář, polychromie, ikonografie
Šperk jako umělecký objekt
MAKOVCOVÁ, Monika
Tato bakalářská práce zpracovává námět z oboru šperkařství, které je nedílnou součástí dějin lidské kultury. Teoretická část práce pojednává o šperku, jeho funkcích a typech, dále mapuje vývoj šperkařství v období starověkých kultur. Praktická část dokumentuje tvorbu autorského porcelánového šperku, který byl volně inspirován organickými motivy a kulturou starověkého Egypta.
Design budíku
Rašínová, Jitka ; Sládek, Josef (oponent) ; Rajlich, Jan (vedoucí práce)
Cílem práce je navrhnout originální a esteticky hodnotný budík, který zároveň vyhovuje vysokým funkčním a ergonomickým nárokům kladených na kvalitní produkt.
PATTERN PAINT ROLLER LAB
Giacintová, Zdeňka ; Arndt, Jan (oponent) ; Ondrík, Jozef (vedoucí práce)
Ve své práci se věnuji technice válečkování neboli dekoračním malířským válečkům a jejich historickému kontextu. Práce pro mne představuje především možnost zabývat se fenoménem, který byl ve své době velmi populární, a prozkoumat jeho potenciál nad rámec tradičního vnímání. Prostřednictvím řady testů jsem experimentovala s vytvářením nových vzorů a zkoumala jsem možnosti této technologie, což zahrnovalo například také testy materiálu a velikosti válečkové matrice nebo přenesení dekoru z pro něj typického interiérového prostředí do prostředí exteriéru.
PATTERN PAINT ROLLER LAB
Giacintová, Zdeňka ; Arndt, Jan (oponent) ; Ondrík, Jozef (vedoucí práce)
Ve své práci se věnuji technice válečkování neboli dekoračním malířským válečkům a jejich historickému kontextu. Práce pro mne představuje především možnost zabývat se fenoménem, který byl ve své době velmi populární, a prozkoumat jeho potenciál nad rámec tradičního vnímání. Prostřednictvím řady testů jsem experimentovala s vytvářením nových vzorů a zkoumala jsem možnosti této technologie, což zahrnovalo například také testy materiálu a velikosti válečkové matrice nebo přenesení dekoru z pro něj typického interiérového prostředí do prostředí exteriéru.
V procesu
Volková, Markéta ; Velická, Erika (oponent) ; Korbička, Pavel (vedoucí práce)
Má bakalářská práce je objekt, reagující na prostor, jenž ho obklopuje. Poukazuje přitom na rozpor mezi organickou a strohou formou. Ve své práci zhmotňuji abstraktní prožitky pomocí metonymicky vyselektovaných stavebních prvků, související s místy, ve kterých tyto zkušenosti zažívám. Jako extrakce prvků objevujících se v architektuře Jižního Středomoří, se v práci objevuje forma ornamentu, jež je chápaná přeneseným přirovnání k prožitkům z cest na dovolené. Dalším prvkem, představující přenesený prožitek z návratu “do reality” jsou luxfery. Jejich charakter je spjatý s architekturou Střední Evropy. Zkoumám vztah jednotlivých typů staveb, který následně volně rozvíjím. Mé vnímání reality umocňuje poznávání nového s již poznaným. Nechávám objekty reprezentovat a zachycovat tyto dva protichůdné vjemy s důsledky a důrazem na jejich rozdílnost. Přicházím tak ve své práci ke shledání podobnosti mezi geometrickou strohostí, která značí perfekcionismus, a intuitivním rozvíjením ornamentu, které vkládá do objektu téma organičnosti. Důležitým aspektem bakalářské práce je procesualita. Chápu svou práci jako hranici mezi konceptuálním a intuitivním postupem.
Secesní umění ve volném čase dětí
Lachnit, Ondřej ; Hanková, Zdeňka (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na secesní umění ve volném čase. V první části, která je teoretická, se zaměřuji na vymezení pojmů volného času, funkcí volného času a vstupní charakteristikou secese, kde se zabývám především dekorativními prvky, jako jsou štuková, malířská a sochařská výzdoba, vitráže, kovové prvky a svítidla. Praktická část se věnuje projektu, který jsem vytvořil pro volnočasové pedagogy a učitele výtvarné výchovy. Na základě vytvořeného projektu jsem s lektory kroužků a učiteli výtvarné výchovy diskutoval nad vytvořeným projektem a bakalářkou práci doplnil jejich výstupy. Koncept projektu je rozdělen do čtyř bloků, které na sebe vzájemně navazují a je určen pro žáky druhého stupně. V prvním bloku se zaměřuji nad hledáním znaků secese s procházkou k architektuře v Praze. Druhý blok se věnuje poznáváním secesních šperků a jeho tvorbě. Třetí blok je zaměřený na architekturu a tvorbu modelu. Poslední, čtvrtý blok se věnuje tématu vernisáže a její přípravy a celkové reflexe všech bloků.
Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu
Jirsa, Tomáš ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) ; Fulka, Josef (oponent)
Disertační práce "Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu" se zabývá vztahem mezi literárním psaním a ornamentem. Propojuje tak literárněteoretickou a literárněhistorickou problematiku s uměnovědnou, především vizuální oblastí. Ornament je analyzován a interpretován jako teoretická figura umožňující zkoumat literární psaní z hlediska jeho vizuality a pohybu. Tento přístup, pokoušející se o určité vizuální čtení literatury, je zde rozpracován a aplikován pod názvem "fyziognomie psaní" a představuje pokus, jak číst literární texty nejen z hlediska významu a sdělení, ale rovněž z perspektivy vizuálně-figurální performance. V první části je vypracován pojem ornamentu na pozadí jeho historické, estetické a filozofické reflexe a vysvětlen jeho interpretační potenciál vzhledem k umělecké literatuře. Část druhá představuje interpretace vybraných textů světové literatury 20. století (Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Samuel Beckett, Louis Wolfson a Blanche T.) z hlediska afinity literární řeči a konkrétních ornamentálních projevů.
Kondiční závislost druhotných ornamentů a výběr partnera u koroptve polní Perdix perdix)
Gabrielová, Barbora ; Albrecht, Tomáš (vedoucí práce) ; Sedláček, Ondřej (oponent)
Práce se snaží objasnit vztah kondice, míry exprese ornamentu a výběr partnera u populace druhu koroptve polní (Perdix perdix). Sestává z části korelativní a manipulativní. V korelativní části práce byl sledován vliv kondičních parametrů na ornamentaci u divoké populace tohoto druhu a samičí preference pro ornament. Zde byla zjištěna souvislost mezi velikostí a barvou ornamentů. Velikost i barva karotenoidního proužku a velikost melaninové podkovy souvisí s imunitními funkcemi a kondicí organismu (komplementová aktivita, poměr immaturních erytrocytů, HL, odpověď na PHA). Dále byl zjištěn vliv karotenoidního ornamentu na rychlost párování samce. Na uměle odchovaných jedincích se byla nejdříve ověřena přítomnost karotenoidů v červeném kožním znaku za okem a poté bylo v pokusu manipulováno s hladinami přijímaných karotenoidů a stimulací imunity. Byla testována tzv. "Carotenoid maintenance" hypotéza, která předpokládá spíše negativní vliv karotenoidů na zdraví jedince a expresi ornamentu, která se nicméně nepotvrdila. Podávání karotenoidů vedlo pouze ke zlepšení červenosti a stimulace imunitního systému měla prokazatelný negativní vliv pouze na hmotnost jedince. Práce přispívá k objasnění role ornamentů v signalizaci kondice jedince.
Oázy v srdci Evropy. Orientalismus v české architektuře 19. století
Vránová, Veronika ; Šmied, Miroslav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Evropa na počátku 19. století hledá svou novou uměleckou tvář. Začíná se rodit několik různorodých proudů, které se snaží uchytit na umělecké scéně a převzít onu vůdčí štafetu. A právě touha po hledání nových cest prohlubuje v Evropě zájem o Orient. Vzájemné poznávání Východního a Západního světa sahá již do raného středověku a projevuje se v několika etapách až do dnešní doby. Fascinace Orientem v 19. století byla spjata především s Napoleonovým tažením do Egypta, řeckým povstáním proti Turkům, dobytím Severní Afriky Francií, světovou výstavou v Londýně a se samotnými výpravami do exotických zemí tehdejších nadšenců. Vlna orientalismu prosákla do všech vrstev výtvarného umění, nejčastěji ji můžeme spatřit v malířství, grafice či fotografii, nejméně pak v sochařství. Diplomová práce sleduje fenomén orientalismu od konce 18. století až do 1. světové války. Snaží se přiblížit jeho vliv na odvětví výtvarného umění ve střední Evropě a hledat tak východiska pro další bádání. Klíčovým bodem práce je zkoumat exotické tendence v architektuře na území Českého království a uvést je v kontextu orientální architektonické tvorby ostatních zemí tehdejšího habsburského mocnářství. Klíčová slova architektura, orientalismus, inspirace, ornament, 19. století, Blízký východ, Rakouské císařství, Rakousko-Uhersko,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.