Název:
Středověká šablonová malba ve střední Evropě
Překlad názvu:
Medieval Stencil Painting in Central Europe
Autoři:
Csémyová, Eva ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématu šablonové malby ve střední Evropě. Na základě rešerše odborné literatury je nastíněn současný stav bádání a technika je zasazena do širšího kontextu dekorativních postupů užívaných v období středověku. Pozornost je věnována její historii, postupu zhotovení pomůcek, způsobu jejich otiskování, typologii užívaných vzorů, otázce provádějících umělců či řemeslníků a širokým možnostem jejího uplatnění v deskové či nástěnné malbě. Hlavním předmětem zájmu diplomové práce je pak užití techniky šablonové malby a její specifika v případě polychromování plochých dřevěných stropů a mobiliáře v interiérech kostelů. Motivy užívané pro jejich dekorování jsou zhodnoceny z hlediska ikonografie, posouzena je i možnost existence celkového ikonografického programu. Druhá část diplomové práce je tvořena katalogem lokalit s výskytem šablonové malby užité k dekorování plochých stropů nebo mobiliáře v České, Slovenské a Polské republice. Klíčová slova středověké umění, šablonová malba, střední Evropa, dřevěné ploché stropy, mobiliář, polychromie, ikonografieThis thesis focuses on the topic of stencil painting in Central Europe. Based on the review of literature the current state of research is described and the technology is placed in the broader context of the decorative techniques used in the Middle Ages. Attention is paid to the history, process of making of the templates, method of their printing, the typology of used designs, the question of performing artists or craftsmen and wide possibilities of its application for the panel or mural paintings. The main focus of the thesis is the use of stencil painting and its specifics in the case of use for the polychrome of flat wooden ceilings and mobiliary in the churches interiors. The motifs used for their decoration are examined with regard to iconography, considered is also the possibility of the existence of overall iconographic program. The second part of the thesis consists of a catalogue with locations, where the stencil paintings have been used for decoration of flat ceilings or mobiliary in Czech, Slovak and Polish Republic. Keywords medieval art, stencil painting, ornament, Central Europe, wooden flat ceilings, mobiliary, polychrome, iconography
Klíčová slova:
dřevěné ploché stropy; ikonografie; mobiliář,polychromie; střední Evropa; středověké umění; šablonová malba; Central Europe; iconography; medieval art; mobiliary,polychrome; ornament; stencil painting; wooden flat ceilings