Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Preference studentů Univerzity Karlovy při výběru formátu studijních materiálů
Valterová, Marie ; Jarolímková, Adéla (vedoucí práce) ; Málková, Michaela (oponent)
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda studenti Univerzity Karlovy preferují formáty studijních materiálů v elektronické či tištěné podobě a jaké jsou důvody pro volbu zvoleného preferovaného formátu. Teoretická část byla věnována přehledu zahraničních výzkumů z oblasti preference vysokoškolských studentů mezi tištěným a elektronickým studijním materiálem a stručnému popisu tištěných a elektronických studijních materiálů pro studenty Univerzity Karlovy, jimiž univerzita disponuje v univerzitních knihovnách. Praktická část bude zpracována za pomoci dotazníkového šetření, která se zaměří na preference studentů týkající se formátu studijních materiálů pro akademické účely, důvody pro preferování elektronických či tištěných dokumentů a dopad pandemie COVID-19 na tyto preference. Klíčová slova studenti, Univerzita Karlova, Česká republika, elektronické knihy, tištěné knihy, preference, pandemie, COVID-19, pandemie COVID-19, studenti Univerzity Karlovy, studijní materiály, studijní podklady, skripta
Upomínkové předměty v muzeích
Hauková, Radka ; Wanča, Nina (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá upomínkovými předměty v muzeích a jejím cílem bylo popsat jejich historii, přínos a roli v muzejních obchodech. Cílem výzkumné části bylo zmapovat suvenýry a jejich nabídku ve vybraných muzeích na českém území, stejně tak jako roli muzejního obchodu a jeho postavení v rámci muzea, kde se nachází. První část práce se zabývá fenoménem suvenýrů, jejich historií a proniknutím do prostoru muzeí. Je popsán jejich smysl a hodnota, kterou pro jejich majitele představují. Výzkumná část se zabývala nabídkou suvenýrů v 5 vybraných muzejních obchodech mezi nimiž porovnávala muzejními obchody. Z výsledků terénního výzkumu, který proběhl formou osobních návštěv muzeí, analýzy webů a rozhovorů s pracovníky obchodů a muzeí, vyplývá, že suvenýry nejsou brány jako podstatná část muzea a jsou vnímány spíš jako doplňková služba. Ukázalo se, že muzea nenaplňují plný potenciál online obchodu a distribuce. Na tuto práci by se dalo navázat kvantitativním výzkumem zahrnujícím větší vzorek muzeí, přičemž by tato práce fungovala jako pilotní sonda. Klíčová slova suvenýr, muzeum, návštěvník, nabídka a poptávka, vzpomínky na návštěvu, muzejní obchod
Informační zahlcení jako informační bariéra u studentů
Jůnová, Sabina ; Jarolímková, Adéla (vedoucí práce) ; Lipková, Helena (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapování informačního zahlcení jako informační bariéry u studentů. V teoretické části byly shrnuty poznatky získané z odborné literatury týkající se informačního zahlcení, dalších příbuzných fenoménů a možných strategií využitelných pro vypořádávání se se zahlcením. Výzkumná část práce byla realizována formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se studenty Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Výzkum se zaměřil na zjištění toho, v jakých kontextech se studenti s informačním zahlcením setkávají, zda jim dělá problémy s naplněním jejich informačních potřeb a jak se s ním vypořádávají. V rámci výzkumu bylo odhaleno, že se studenti setkávají s informačním zahlcením v osobním životě i v akademickém kontextu a někteří dokonce i v pracovním prostředí. Mají s ním spojeny negativní pocity, zdržení a nutnost větší investice času a energie do naplnění své informační potřeby. Nevnímají ho ale příliš jako nepřekonatelnou bariéru, jelikož si vypěstovali strategie pro jeho překonávání. Mezi těmito strategiemi se objevili vyhledávací strategie, vyhýbání se informacím, osobní management informací, čtenářské strategie, získání výpomoci od dalších lidí či využití umělé inteligence.
Uživatelská použitelnost Studijního informačního systému Univerzity Karlovy
Bezvodová, Sára ; Lipková, Helena (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Cílem práce je zhodnocení uživatelské použitelnosti Studijního informačního systému (SIS) Univerzity Karlovy. V teoretické části byly definovány základní principy UX a popsány hlavní výzkumné metody hodnocení použitelnosti. Cílem praktické části bylo v rámci případové studie provést hodnocení použitelnosti SISu Univerzity Karlovy pomocí vybraných metod UX výzkumu, a to konkrétně pomocí testování použitelnosti v kombinaci s protokolem přemýšlení nahlas a kontextovým rozhovorem. Použitelnost SISu byla hodnocena z pohledu informačních potřeb prvouživatelů z řad studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Testovaná skupina obsahovala jednooborové i dvouoborové studenty, stejně tak jako studenty české i zahraniční. Klíčová slova uživatelská použitelnost, uživatelský prožitek, hodnocení použitelnosti, metody uživatelského hodnocení, uživatelské testování, uživatelské testování použitelnosti, Studijní informační systém Univerzity Karlovy
Tematické modelování publikační činnosti České akademie věd a umění v letech 1890-1910
Kersch, Filip ; Marek, Jindřich (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Cílem diplomové práce je podat na základě strojové analýzy publikační činnosti České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění přehled témat, která byla předmětem bádání této instituce v letech 1890-1910. Práce tak doplňuje a rozšiřuje dosavadní stav poznání této problematiky, který se dosud omezoval na analýzy konkrétních publikací, oborů nebo vědních tříd akademie, ale nedovoloval pohled na oblasti zájmu akademie jako celku. Úvodní část práce představuje kontext vzniku České akademie, shrnuje dosavadní stav poznání témat, kterým se její badatelé věnovali a popisuje, jak lze digitalizované tištěné publikace akademie využít pro analýzu pomocí komputačních metod v rámci digitálních humanitních věd. Ve výzkumné části byly za účelem dosažení stanoveného cíle získány z Digitální knihovny Akademie věd ČR digitalizované svazky vědeckého časopisu Rozpravy, který představoval stěžejní publikační platformu všech tří vědeckých tříd České akademie. Získaná data byla upravena pomocí volně dostupných nástrojů a použita jako vstup pro tematické modelování provedené metodou LDA (Latentní Dirichletova alokace). Výsledkem práce je ucelený přehled 35 konkrétních témat, kterým se Česká akademie na počátku svého vzniku věnovala. Jsou popsány počty publikací spadajících do jednotlivých témat a...
Postoje vězňů k četbě: případová studie věznice v Jiřicích
Malinová, Monika ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Diplomová práce se zabývá postojem vězňů ve Věznici Jiřice k četbě. Cílem práce je popsat postoj odsouzených ve Věznici v Jiřicích k četbě a knihám. Teoretická část pojednává o vězeňství, o Věznici Jiřice a její knihovně, také popisuji termín postoj a možnosti jeho měření. V práci jsem věnovala jednu kapitolu podobným a zajímavým výzkumům v této oblasti v posledních deseti letech. V praktické části představuji svůj výzkum. Nejprve byl proveden prvotní výzkum pomocí dotazníků mezi 100 vězni ve všech odděleních ve Věznici Jiřice. Následně bylo v kooperaci se speciálním pedagogem vybráno pět vězňů k ústním rozhovorům, kde jsem detailněji zkoumala jejich postoje k četbě. Výsledky výzkumu představují zpětnou vazbu pro věznici, zejména pro její budoucí práci s vězni. Klíčová slova v českém jazyce Četba - postoj - vězni - Věznice Jiřice - vztah
Jak vyhledávají uživatelé NTK odborné informace
Blažků, Eli ; Jarolímková, Adéla (vedoucí práce) ; Lipková, Helena (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem uživatelé Národní technické knihovny vyhledávají odborné informace. Jak jsou v tom úspěšní a jaké jsou hlavní bariéry, kterým uživatelé čelí. Teoretická část práce popisuje, jakým způsobem uživatelé obvykle vyhledávají. Definuje se informační chování a informační gramotnost. Uvedena je typologie informačních bariér podle Marzany Świgoň (2011) a změna informačního paradigmantu podle Karen Antell a Jie Huang (2008) na tzv. Googlifikaci vyhledávání - fenomén, který popisuje, že uživatelé si tak moc zvykli na Google jako univerzální vyhledávač a o každém dalším teď předpokládají, že funguje stejným způsobem. V praktické části jsem dělala kvalitativní analýzu rozhovorů a simulovaných vyhledávání v informačním ekosystému NTK s 5 respondenty. Zároveň jsem udělala kvantitativní analýzu nejvyhledávanějších termínů ve vyhledávači NTK Summon za roky 2015 - 2020. Ukázalo se, že uživatelé NTK převážně následují trendy nastolené paradigmatickou změnou na googlifikaci vyhledávání (jednoduché vyhledávaní pomocí klíčových slov, nepoužívání logických operátorů, opakování vyhledávacího dotazu s minimálními změnami). Zároveň se ale Google ukázal jako velmi efektivní nástroj v eliminaci některých informačních bariér - primárně terminologických a jazykových.
Teaching of online searching strategies as an essential support of information literacy at CTU
Kudličková, Klaudia ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Táto diplomová práca sa zameriava na skúmanie vplyvu výuky rešerš- ných stratégií v rámci informačnej gramotnosti v akademickom prostredí Českého vysokého učení technického v Prahe (ČVUT) a hodnotenie dôležitosti tohto as- pektu vo výučbe študentov z pohľadu učiaceho knihovníka. Práca túto skutočnosť rieši z teoretického i praktického hľadiska. Teoretická časť práce sa venuje pre- hľadu, terminológii a súčasného stavu poznania v oblasti informačného správania v rámci vyhľadávania informácií. Detailnejšie sa v tejto časti popisujú jednot- livé prvky súvisiace s problematikou rešeršných stratégií, informačných zdrojov a úlohy akademických knižníc v informačnom vzdelávaní, aby sa porozumelo ich úlohe v procese vyhľadávania a spracovávania informácií. Praktická časť pred- kladá interpretované výsledky vychádzajúce z realizovaného dotazníkového pries- kumu, ktoré boli dôležitým základom na hodnotenie účinnosti výuky a zhod- notenie jej vplyvu na informačné správanie študentov v akademickom prostredí ČVUT. Kľúčové slová: informačná gramotnosť, informačné vzdelávanie, analytické vy- hľadávanie, intuitívne vyhľadávanie, modely informačného správania, informačné správanie pri hľadaní informácií, rešeršné stratégie, učiaci knihovník, generácia Z, technické odbory, informačný brokering.
Informační potřeby a informační chování učitelů na základních školách v průběhu pandemie Covid-19
Kubálková, Natálie ; Jarolímková, Adéla (vedoucí práce) ; Málková, Michaela (oponent)
Cílem diplomové práce je zanalyzovat a porovnat informační potřeby a informační chování učitelů na základních školách v průběhu pandemie Covid-19. Teoretická část diplomová práce se bude zabývat informačním chováním učitelů a popíše rovněž vývoj protiepidemických opatření ve školství během pandemie koronaviru. Výzkumná část bude založena na kombinaci dotazníků, hloubkových rozhovorů a jejich následného vyhodnocení. Zaměří se na informační chování učitelů, zpracování, používání informací, informační zdroje, hodnocení věrohodnosti vyhledávaných informací učiteli při přípravě na vyučování, v samotném vyučování a při sebevzdělávání. Práce má dále za cíl zjistit, jak sami učitelé hodnotí informace a informační zdroje žáků v referátech a školních pracích v době před pandemií a poté v jejím průběhu. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. Klíčová slova informační chování, informační potřeby, hodnocení informací, hledání informací, učitelé, pandemie Covid-19
Digitální kompetence českých muzejních pracovníků v oblasti správy sbírek
Pilnáčková, Alena ; Wančová, Nina (vedoucí práce) ; Jarolímková, Adéla (oponent)
Digitální technologie způsobily revoluci v muzejní oblasti, protože otevřely muzeím nové možnosti, jak zaujmout širokou veřejnost a muzejním pracovníkům přináší nové způsoby, jak naplňovat své pracovní poslání v muzeích. Systémy správy sbírek muzeím usnadnily evidenci sbírek a zpřístupnily je badatelům, a i širší veřejnosti. V dnešní době se od muzejních pracovníků očekává mít patřičné digitální kompetence, díky kterým plní běžné pracovní povinnosti, interagují s veřejností, provádějí vědeckou či jinou specializovanou práci. Pandemie COVID-19 urychlila digitální transformaci v muzejnictví a kulturním dědictví a přinesla nové strategie v oblasti digitalizace, komunikace s veřejností a zpřístupňování sbírek. Diplomová práce analyzuje digitální kompetence muzejních pracovníků v českých institucích a zjišťuje, zda a jak je rozvoj těchto dovedností systematicky rozvíjen v rámci zaměstnání. Práce zjistila, že muzejníci využívají ICT denně, nejvíce počítač a telefon, a považují technologie za přínosné. Největší jistotu a kompetence projevují v běžné kancelářské práci, práci s informacemi a v bezpečnosti. Zájem o rozvoj je u muzejních pracovníků největší v oblasti virtuálních výstav a při používání kreativních nástrojů, jako je např. práce s grafikou. Svoji roli sehrává organizační struktura muzeí a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.