Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 136 záznamů.  začátekpředchozí97 - 106dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Podoba a dilemata Pákistánské imigrace ve Velké Británii
Krylová, Irma ; Marek, Jan (oponent) ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce)
Práce pojednává o podobě a konfliktních tématech pákistánské imigrace ve Velké Británii. Pákistánská imigrace přicházela do Velké Británie od 50. let, ale až v 80. letech se stala relevantní politickou otázkou, kvůli nárůstům požadavků menšin. Protože jde o etnikum, jejichž zvyky, kultura a hlavně náboženství se rapidně odlišují od britského stylu života, budí ve společnosti neklid a nespokojenost. Práce sama se věnuje především obrazu komunity. Bere na zřetel měnící se styl života tří generací. Vycházím z toho, že pro velkou část muslimů je islám vším, prostupuje celý jejich život. První část práce se odvíjí od teoretického přístupu k integraci a imigraci a předkládá jejich modely. Velká Británie podle všeho představuje "rozdvojenýll model, podle kterého je žádoucí, aby přistěhovalci navenek ctili anglickou instituci a kulturu, ale v soukromí se mohou držet své tradice. V druhé, nejrozsáhlejší části se zaměřuji na vzdělávání, zaměstnání a náboženský život, který je specifický a pestrý, protože odráží hnutí a trendy přejaté z Pákistánu. Podtrhuji zejména specifické náboženské požadavky muslimů, které jsou ve střetu s britskou a západní společností. Ve třetí části se píše především o negativních aspektech života, kterému jsou Pákistánci ve Velké Británii vystaveni. Jde nejen o fyzické napadání a islamofobní...
Arabské odívání
Husinecká, Markéta ; Veselý, Rudolf (oponent) ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce)
Celkový charakter arabského odívání byl v průběhu historie ovlivňován módními trendy, ale i řadou společenských jevů a fenoménů, stejně jako cizími kulturními vlivy. Toto specifické společenské a kulturní klima přispělo ke vzniku systému, jako byl ghijáropatření směřující k rozlišení muslimů od jinověrců - přičemž tato nařízení byla realizována z velké části skrze oděv. Hmotnou i symbolickou hodnotu oděvu v sobě spojovalo čestné roucho chi! 'a, jež bylo darováno jako výraz pocty, uznání nebo přízně. Zárodky této tradice vznikaly již v dobách předislámských či v období raného islámu, avšak plného rozkvětu dosáhly skrze instituci.tirázu, jež tvořila neoddělitelnou součást reality středověkého islámského chalífátu.
Ethiopia in international relations, 1923-1935. Creating myths and images
Záhořík, Jan ; Kumsa, Alemayehu (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent) ; Vilhanová, Viera (oponent)
Práce Ethiopia in international relations, 1923-1935. Creating myths and images, si klade za úkol analyzovat postavení Etiopie v mezinárodních vztazích s přihlédnutím ke dvěma aspektům: zaprvé, objasnit, jakou úlohu hrálo vytváření image Etiopie jako "barbarské, zaostalé země, kterou je nutné civilizovat" v mezinárodním kontextu; zadruhé, ukázat Etiopii z pohledu evropského mediálního světa se zvláštním zřetelem na československý tisk. Práce tak není zaměřena čistě historicky, ale její poselství se nese spíše v rovině symbolické. Na pozadí historické imagologie se snažím ukázat proměny vnímání Etiopie od symbolického vstupu do Společnosti národů a tedy i na mezinárodně-politickou šachovnici, až do vstupu italských vojsk na etiopské území, čímž končí období čekání na pomoc ze zahraničí. Práce tak ukazuje, jak se osudy malých zemí, jako Etiopie a Československo, psaly spíše v mocenských a koloniálních centrech té doby. Tak, jak Etiopie vstupovala do Společnosti národů jako jediná nezávislá země Afriky, tak vzrůstal v kontextu tehdejšího koloniálního světa potenciál některých evropských mocností - Itálie a Německa - schopný přetavit koloniální plány ve skutečnost. Evropské mocnosti Francie a Velká Británie, v obavách před možnou spoluprácí Itálie s nacistickým Německem, politikou "appeasementu" nepřímo...
Saúdská Arábie mezi tradicemi a moderností - domácí politika, salafíjská ideologie a zahraniční vztahy
Beránek, Ondřej ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent) ; Mendel, Miloš (oponent)
Předložená disertační práce zkoumá vývoj a hlavní rysy současné Saúdské Arábie. V prvé řadě se zaměřuje na její domácí politiku a zahraniční vztahy v období po válce v Zálivu v letech 1990-91. Studie se nově pokouší umístit dynamiku saúdského státu do širšího politického kontextu a vysvětlit ji prostřednictvím faktorů, které mají klíčový vliv na současnou podobu země a její budoucí vývoj. První kapitola slouží jako historický nástin vývoje saúdské vládnoucí rodiny a dále se zabývá hlavními pilíři její moci: salafíjskou ideologií, ropou a ozbrojenými silami. Je téměř nemožné psát o Saúdské Arábii a nezmínit se přitom o její puritánské interpretaci islámu a vývoji ideologie po 11. září. V tomto kontextu bude pozornost rovněž věnována životu a učení Muhammada ibn cAbd al-Wahhába, současné pozici jeho náboženských dědiců ve společnosti a novým způsobům, které dnešní salafisté vyvinuli k šíření své doktríny do celého světa. Druhá kapitola se zabývá saúdskoarabskou domácí opozicí, jež může vážně ohrozit stabilitu země. Zaměřuje se na její různé formy od sunnitského politického aktivismu, liberálního kriticismu, šícitské a kmenové opozice až po militantní džihádistické ideologie. Předmětem zájmu budou rovněž nejvýznamnější vůdci jednotlivých směrů: mezi jinými zejména Safar al-Hawálí, Salmán al-cAwda, Muhammad...
Moderní islám - setkávání islámu se Západem
Vacek, Lubomír ; Halík, Tomáš (oponent) ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce)
S islámem, nejmladším z monotheistických náboženství, které vznikly na Blízkém východě, se v současnosti setkáváme každý den. Jeho působení na naše životy již dávno překročilo rámec jednoho z mnoha náboženství, z nichž si v liberálních a pluralitních státech soudobého Západu můžeme vybírat. Islám významně ovlivňuje životy nemuslimů na Západě. Vývoj vztahů s muslimskými státy a dění v arabských zemích denně zaplňují přední stránky západních novin. Jak ukázala nedávná aféra, týkající se uveřejnění kreseb vtipkujících na téma islámu a proroka Muhammada, islám dnes zásadním způsobem ovlivňuje dění a politiku států, které jsou neislámské a považovány tradičně za křesťanské. Na rozhořčených protestech muslimů po celém světě a zejména na téměř vyděšené reakci západních politiků se ukázalo, jak velký vliv si islám na naší civilizaci vybudoval. Muslimové, byť v mnoha ohledech pocházející z velmi odlišných kulturních, historických a ekonomických podmínek a často také rozdělení tradičním nepřátelstvím mezi svými zeměmi, ukazují v některých ohledech naopak vysokou míru jednoty a vzájemné solidarity. Neboť v otázkách víry opravdu v určitých případech existuje jediná a jednotná obec - umma , tak jak si Muhammad v době vzniku islámu přál. Jednota této obce se projevuje právě při setkávání a střetech v otázkách, které...
Chomejního koncepce velájat-e faqíh v zrcadle ší'itské teologie
Cvrkal, Zdeněk ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Mendel, Miloš (oponent) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Při zkoumání rozvoje politického myšlení v islámu bychom se měli dozvědět. že muslimští učenci v průběhu minulých sto let vytvořili nové bezpříkladné teorie na poli politického myšlení. Někteří z nich však nebyli úspěšní při rozvoji a tyto teorie se ukázaly nevhodné pro chod záležitostí jejich společností. Íránská islámská revoluce v roce 1979 znamenala nahrazení monarchie Íránskou islámskou republikou. Inspirace pro novou vládu vzešla od velkého ájatolláha Sejjeda Rúholláha Músavího Chomejního, který jako první začal formulovat koncept islámské vlády počátkem sedmdesát)rch let, kdy byl v exilu v iráckém Nadžafu. vzdělávacím a poutním středisku ší'itského islámu. Je tedy nezbytné zamyslet se nad jeho myšlenkami a zkoumat jeho politické myšlení z rúzných důvodú: I. myšlení imáma Chomejního položilo základy velkému hnutí. tzn. íránské islámské revoluci. 2. vyvrcholením islámské revoluce v Íránu horlivě očekávali utlačovaní lidé světa . zvláště pak Íránci. plody tohoto hnutí. a proto by to mělo b)rt obšírně prostudováno. 3. kromě toho. aby se uchoval odkaz takového hnutí v historii. je nezbytné rozpracovat myšlenky 1nudttahida, jenž ml'1že ve světle islámského učení vyvolat hnutí vedoucí k ustavení islámského systému a on sám muže vzít na sebe vedení státu. Hlavním cílem Chomejního byla skutečnost aby vládou...
Islám a nová média
Kouřilová, Iveta ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Mendel, Miloš (oponent) ; Kovács, Attila (oponent)
v posledních letech jsme svědky narušení tradičních hranic oddělujících cuzama' od populárních náboženských představitelů, aktivistů a intelektuálů. Islámské satelitní televizní stanice jako Iqra' a al-Resala se svým způsobem staly laboratoří, v níž se objevila a rozvinula nová forma islámu. Satelitní stanice musejí soutěžit o podíl na trhu. Aby učinily své pořady atraktivními pro miliony diváků, tak se způsob a styl islámského diskurzu mění. Výsledkem je, že se "dialog" o náboženství ve společnosti nyní vyznačuje mnohem širším spektrem perspektiv, jež se neomezují na stanoviska vážených a učených cuzama'. cuzama' v žádném případě ze scény nezmizeli, ale vedle nich a v těsné konkurenci s nimi se objevili noví aktéři. Jejich autorita se neopírá o tradiční instituce islámského vzdělání, ale je postavena na jejich charismatu, přístupnosti a šarmu- jinými slovy jejich komunikačních schopnostech a možnosti identifikovat se s nimi spíše než k nim jen vzhlížet s úctou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Anthopological and Etnografical study of the Bedouin in East Palestine
Khalil, Nibal ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Abu Ghosh, Yasar (oponent) ; Kandert, Josef (oponent)
Cílem této práce je popis a analýza života a kultury palestinských beduinských komunit ve východní Palestině, zejména v beduinských táborech na okraji Jericha, jež jsou na pokraji vymizení. Studie se zaměřuje na antropologické a etnografické aspekty beduinské společnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 136 záznamů.   začátekpředchozí97 - 106dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.