| |
| |
| |
|
Edukační prostředí Waldorfské mateřské školy v Praze s ohledem na jeho filozofická východiska
Andrštová, Tereza ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Tato exploratorní případová studie se zabývá výzkumem edukačního prostředí a školního klimatu vybrané waldorfské mateřské školy v Praze. Důraz výzkumu byl kladen na původní filosofická východiska Rudolfa Steinera, který danou pedagogiku na začátku 20. století založil. Cílem studie bylo podchytit specifické prostředí a určit způsob, jakým se v něm odráží Steinerovy výchovné principy. V rámci kvalitativního metodologického přístupu jsem využila osobní zkušenosti ze zkoumaného prostředí a probádané waldorfské teorie a teorie klimatu k sestavení komplexních dotazníků pro dvě skupiny respondentů: rodiče a učitelky. Dotazníky mi vytvořily šablony s dopředu připravenými základními kódy, které skrze odpovědi respondentů nabývaly zkoumaných charakteristik. Výstupem je definovaná základní hypotéza o fungování a působení prostředí a klimatu ve zkoumaném případě z pohledu dvou skupin respondentů. Výsledkem jsou zjištění, že školní klima působí silně a pozitivně a jeho všemi sdílenou charakteristikou je láskyplnost. Dále prostředí působí jak situačně (ve shodě s cíli edukace), tak formativně (latentně vychovává i rodiče). Uvedené jevy jsou důsledkem souhry všech zohledněných dimenzí a dílčích prvků (zahrada, estetizovaná výzdoba, přírodní vybavení, mezilidské vztahy, osobnosti učitelek, věkově smíšené třídy,...
|
|
Práce asistenta pedagoga na základních školách
Šrubařová, Svatava ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Diplomová práce "Práce asistenta pedagoga na základních školách" se věnuje práci asistenta pedagoga a jeho spolupráci a komunikaci s ostatními účastníky výchovně- vzdělávacího procesu jako jsou rodiče, učitel a žáci, kteří mají speciálně vzdělávací potřeby a asistent jim byl přidělen. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a zákony, které se týkají profese asistenta pedagoga. Nedílnou součástí této práce je seznámení se základními činnostmi asistenta pedagoga, jeho postavení ve třídách a školách. V této profesi došlo ke změně ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, která je zde popisována. Dále jsou zde uvedeny možnosti financování, představa o skutečném stavu asistentů v českém školství a postup každého ředitele školy, jakým způsobem si může o asistenty zažádat. Empirická část se zabývá metodologií výzkumného šetření, jehož metoda je formou dotazníku a rozhovoru. Cílem je zjistit práci asistenta pedagoga s důrazem na spolupráci asistenta pedagoga a učitelem na II. stupni běžné základní školy. Asistentky pedagoga v rozhovoru odpovídaly na otázky, které se týkaly jejich spolupráce s učitelem na II. stupni ZŠ. Jelikož je tato otázka všeobecná byla rozdělena na dvě dílčí otázky, rozhovor tedy probíhal ve dvou částech. Přičemž první část se týkala pracovní náplně...
|
| |
| |
| |
|
Mateřské centrum jako pravidlená volnočasová aktivita rodičů a dětí
Nováčková, Simona ; Nováková, Daniela (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
V práci je popsána problematika žen na mateřské dovolené z různých pohledů, jako je žena a společnost, žena a partnerské vztahy, žena a finanční situace, žena a zaměstnání, žena a péče o dítě. Dále je popsáno fungování mateřských center v obecné rovině a popis organizace a aktivit jednoho konkrétního mateřského centra. Cílem bakalářské práce je ověření hypotézy, zda aktivity konkrétního mateřského centra mohou odstranit pocit sociální a psychické izolace matek na mateřské a později rodičovské dovolené. Dalším cílem je objasnit a do jaké míry naplňují současné aktivity mateřského centra potřeby jeho současných uživatelek.
|
| |