National Repository of Grey Literature 295 records found  beginprevious276 - 285next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Mythology of the body
Činátlová, Blanka ; Bílek, Petr (referee) ; Czumalo, Vladimír (advisor)
Toto poněkud velkorysé (ostatně to k žánru - mýtu, nikoli snad diplomové práce - patří) putování napříč časem i prostorem si na počátku kladlo za cíl hledat přítomnost a význam těla a tělesného v mýtickém vyprávění. Pokud přijmeme fenomenologický kontext těla jako mezního horizontu lidského pobytu ve světě a Neubaurovu charakteristiku mýtu jako příběhu, který nás slaďuje se světem a současně nás v něm zabydluje, pak nemůžeme nalézt sobě bližší témata než je právě mythos a tělo. Jako určující princip mýtické tělesnosti se ukázala především zjevnost. Ve všech třech stěžejních kontextech funguje mýtické tělo jako symbol. Ba co víc, ukazuje původní sílu tradičně chápaného symbolu. Dnes máme kvůli (nebo možní díky) zkušenosti moderního, symbolistního umění vnímat symbolické sdělení jako cosi co odkazuje buď na něco nejednoznačného nebo mnohoznačného. Původně však označoval symbol části celku, dvě poloviny rozlomeného předmětu (řecky "symbal1ein" - házím dohromady, spojuji). Spojením obou částí mohl tento symbol sloužit jako poznávací znamení; vlastník jedné části se prokázal jako posel, host, ztracený příbuzný. Symbol tedy v tomto kontextu funguje jako znamení sestávající ze dvou částí, které je viditelné až po spojení obou částí v jeden celek. Právě tímto způsobem bychom měli číst význam těla v mýtických...
"Moje blues" by Josef Kainar: a critical edition
Penkala, Vít ; Bílek, Petr (advisor) ; Šrámek, Petr (referee)
Název poslední Kainarovy sbírky (avšak ne tak docela forma jednotlivých čísel tohoto souboru) se hlásí k mimořádně vlivnému a životnému hudebnímu žámu. Blues vzniklo na přelomu devatenáctého a dvacátého století na jihu Spojených států z hudby černých otroků, zavlečených do Ameriky ze západního pobřeží Afriky. Jeho postupný rozvoj a prolínání s domácí tradicí daly vzniknout jazzu i rockové hudbě. Jako hudební forma přetrvává dodnes. Klasické, dřevní blues má ustálenou podobu. Jeho harmonické schéma vychází ze střídání ,základních akordů - tóniky, subdominanty a dominanty - v pevném schématu: čtyři takty tónika, dva takty subdominanta, dva takty tónika, dva takty dominanta, dva takty tónika - dvanáct taktů bluesové "dvanáctky" -, přičemž pro melodiku blues je "nejpříznačnější svérázná tzv. blues tonalita s charakteristickou oscilací mezi durovou a mollovou tonalitou" 1 7. Nejde nám zde o přesnou hudební terminologii, ale o zachycení pravidelného, až monotónního schématu: ,,( ... ) současně s dvanáctitaktovou periodicitou se ustálilo pevné schéma rýmovaných dvojverší ( ... ), jejichž sémantická stavba odpovídá africkému call and response [zvolání - odpověď] principu (a-a-b)"ls. Zdánlivá jednotvárnost ovšem jen podtrhovala hypnotickou účinnost, nakažlivou rytmičnost i emocionální působivost bluesových písní.
Narrative aspects of comics
Kořínek, Pavel ; Bílek, Petr (advisor) ; Jareš, Michal (referee)
The thesis entit1ed "Narrative aspects of comics" intends to apply a theoretical background of the dassic narratology to the visual/verbal medium of comics, using the remarks of the so-called "transmedial narratology". Following a short overview of the most important studies focused on comics narration, the three levels of comics narrative are established, Le. levels of "segment", "story" and "world". These levels are thereafter dosely examined. In addition to the common narrative aspects (e.g. space/spatiality, time/temporality, narrative speech, narrator, focalization and narrative events - in this case "sequences"), the thesis a1so pays attention to the typology / genre theory of comics as well as to the medium-symptomatic phenomenon of seriality, proposing the term of "shared fictious world". There are also short excursions devoted to other narration-shaping features.
Space (in) film: theoretical conceptions of space from reality to intermedia
Svatoňová, Kateřina ; Hanáková, Petra (advisor) ; Bílek, Petr (referee)
FILOZOFICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE KATEDRA FILMOVÉ VĚDY PROSTOR (VE) FILMU teoretické koncepce prostoru od reality k intermedialitě Diplomová práce VEDOUCÍ PRÁCE KATEŘINA SVATOŇOVÁ PhDr. PETRA HANÁKOVÁ, Ph.D. PRAHA 2006 2 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně s využitím uvedených pramenů. Upřímně děkuji1 Petře Hanákové, Ph.D. za velice moudré a inspirativní vedení napříč časoprostorem a svému otci za to, že tato procházka od reality k intermedialitě mohla být takto příjemná. 1 Stejně jako není možné uchopit problematiku prostoru v celé jeho šíři na rozměru diplomové práce, není ani adekvátní a zcela výstižné takto strohé poděkování... 3 OBSAH: Úvod I. Záměry a cíle diplomové práce. Struktura tématu 5 II. Metody a současný stav bádání 10 Prostor a jeho možná vymezení I. Žitý prostor 12 I.1. Filozofické koncepce prostoru 19 I.2. Prostor jako antropologická kategorie a jeho vnímání 22 I.3. Problematika času a prostoru v jednotlivých teoretických konceptech 31 II. Mimetický prostor 38 II.1. Transformace prostoru médiem a jeho abstraktní chápání 39 II.1.1. Prostor díla 48 I.1.2. Prostor v díle 65 II.2. Problematika času a prostoru v mimetických uměních 74 Prostor jako komunikace, prostor jako narace III.1. Vývoj naratologických konceptů směrem k prostorovosti 91 III.2. Prostor...
Czech literature of the diary genre in the 1940s and 1950s
Moravcová, Jana ; Wiendl, Jan (referee) ; Bílek, Petr (advisor)
Proč tedy ještě, nestačí-li odkázat na pozoruhodnost textů samých, považuji pro sebe za nutné zabývat se deníkovou literaturou, která vznikala v době, kdy publikační možnosti byly určovány spíše politickou loajalitou a třídním původem autorů než jejich talentem a kdy se psané slovo často stávalo důvodem persekuce? Čím tyto texty, vydané mnoho let po svém vzniku, mohou oslovit současného čtenáře? Co z jejich tehdejší naléhavosti přetrvává dodnes? Vždyť společenskopolitické změny po listopadu 1989 vrátily literaturu její samoúčelnosti a kontinuitě, takže největším problémem dnešních nakladatelů jsou prodělky z dobrého vkusu, nekončící hledání způsobů, jak vydat hodnotnou knihu navzdory požadavkům trhu.
Poetry of Ludvík Kundera
Hubená, Ester ; Bílek, Petr (advisor) ; Wiendl, Jan (referee)
The thesis focuses on the poetry of Ludvík Kundera. It introduces his work in chronological order and within the contemporary literary-historical framework. The analysis and the interpretation of his early poems often refer to the war period. Language and its potentiality are a main concern in Kundera's other work. His poetry is defined in the context of avant-garde modern art: surrealism, dadaism and expressionism. The thesis researches the impact of Brecht's poetics on Kundera, too. It also introduces the persona of the artist, who significantly contributed to forming the Czech literary field during the second half of the 20th century. Kundera's poetry relates to Czech and foreign artists and their works. The poems rise from ordinary occasions, as well as showing the poet's intertextual approach. Experimentation, wordplay, lyrical humour and irony are an inherent part of Ludvík Kundera's work.
The Poetry of Milan Koch in the Context of Beat Generation and Underground Literature
Mikšovská, Markéta ; Bílek, Petr (advisor) ; Špirit, Michael (referee)
Key words (in English) Poetry, Underground, Beat generation, Counterculture, Analysis, Interpretation Abstract (in English) This bachelor thesis is dealing with the relationship between the literature of Czech beat generation and the underground of 60's and 70's of the 20th century. The main topic is an analysis of two collections of poems by Milan Koch: Červená KarKULKA and Hóra Láv, which are interpreted mainly in comparison to the poems of the collection Blues pro bláznivou holku by Václav Hrabě and to Howl, a poem by Allen Ginsberg. The interpretation focuses on concordances and differences in poetics of those - but also others - writers, on motivic analysis, on the bound with the context of then time and also discusses the influence of the american beat generation and their texts mediated by the translations of Jan Zábrana in the 60's (from the part in Světová literatura magazine in 1959 to later works in context of the 60's). This work is also about the influence of Allen Ginsberg's visit in Prague on the early underground and finally, present text tries to widen the knowledge about the life of the poet Milan Koch, too.
Chapters of the creative literary culture
Šámal, Petr ; Holý, Jiří (advisor) ; Bílek, Petr (referee) ; Bauer, Michal (referee)
The thesis does not include an abstract in English The thesis does not include an abstract in English The thesis does not include an abstract in English The thesis does not include an abstract in English The thesis does not include an abstract in English The thesis does not include an abstract in English
Between dream, play and reality: the Alfred Kubin's novel "Die andere Seite" and its Czech translation
Filinová, Tereza ; Bílek, Petr (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Výtvarné i literární dílo Alfreda Kubina (1877-1959) je často spojováno se symbolismem či expresionismem (vystavoval s uskupením Der blaue Reiter), méně často se v souvislosti s ním mluví o surrealismu, přestože byl už v roce 1936 na newyorské výstavě "Fantastic Art, Dada and Surrealism" představen jako jeho předchůdce. Také do českého prostředí se Kubinův jediný román Die andere Seite (v českém překladu Země snivců, 1947) dostal právě díky surrealistům, kteří v něm odhalili surrealistickou obraznost stejně jako v jeho výtvarné tvorbě. V Kubinově osobnosti se (stejně jako u mnohých surrealistů) propOjUje výtvarný talent s literárním: jeho kresby měly často literární podtext ("příběhovost" kreseb), texty se zase vyznačovaly výtvarným pojetím. Tyto dvě části Kubínova talentu se propojily v jeho jediném románu Die andere Seite, který sám také ilustroval. V jeho případě ilustrace text pouze nedoprovázejí, ale vytvářejí svébytnou část knihy. O románu sám také prohlásil, že na jeho základě by měla být lépe pochopena jeho výtvarná činnost.I Román tedy vyjadřuje stejné ideje jako jeho kresby. Jeho napsání znamenalo ve vývoji Kubinovy tvorby podle jeho slov důležitý mezník - jednak se v něm poprvé propojil jeho výtvarný talent s literárním a jednak mu slovesné umění umožnilo objektivně zhodnotit dosavadní tvorbu a...
Comparison of the novels "I served the king of England" and "The Nazi and the Barber" in the context of the picaresque novel tradition
Švarcová, Martina ; Bílek, Petr (referee) ; Hájková, Ladislava (advisor)
Romány Obsluhoval jsem anglického krále (1974) Bohumila Hrabala a Nácek a holič (Der Nazi und der Friseur, 1977) německého autora Edgara Hilsenratha vznikaly nezávisle na sobě na opačných stranách tehdejší rozdělené Evropy. Přesto však mají mnoho společného, a to nejen dobu svého vzniku (počátek 70. let) či komplikace provázející jejich vydání. Shodných rysů mezi nimi najdeme mnohem víc. Oba romány nabízejí netradiční pohled na dějiny 20. století, své kontroverzní hrdiny nechávají projít událostmi, které předcházely druhé světové válce, válečnými léty i poválečnými zvraty. Ani v jednom z obou případů se nejedná o heroizaci doby nebo hlavních postav, ba právě naopak. Vypravěči Jan Dítě a Max Schulz představují outsidery, snažící se za každou cenu získat uznání (Dítě) a moc (Max). Za svým cílem jdou pak tvrdošíjně, bez ohledu na následky. Absurdita, nadsázka, černý humor a grotesknost se zde pojí s lyrickým jazykem a viděním. Dochází tak k porušení ustálených narativních postupů, na které byli čtenáři literatury s válečnou a poválečnou tematikou zvyklí. Netradiční způsob vyprávění a amorálnost hlavních postav vyprávějících své neuvěřitelné životní osudy s naprostou otevřeností byly také jedny z hlavních příčin, proč trvalo několik let, než se romány dočkaly svého vydání na domácí půdě. Tato práce se chce...

National Repository of Grey Literature : 295 records found   beginprevious276 - 285next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.