National Repository of Grey Literature 232 records found  beginprevious213 - 222next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Key competencies as precondition for lifelong learning
Müllerová, Gabriela ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Vališová, Alena (advisor)
Představa, že pro ekonomiku bude v budoucnu ministr školství důležitější než ministr obchodu se zdá na první pohled absurdní. Moderní hospodářství i sociální procesy jsou nicméně podmíněné globalizací, která klade nebývalé nároky na individuální schopnosti adaptace, komunikace a mobility. To s sebou nese i potřebu celoživotního učení, protože životní úspěch každého jednotlivce na celém světě dnes vyžaduje měnit profesi několikrát za život nebo se vyrovnat s rychlými proměnami kvalifikace, kterou získal během školního vzdělání. Evropská unie na tyto výzvy odpověděla v roce 2000 Lisabonskou strategií s jejími třemi pilíři - ekonomickým, sociálním a životního prostředí. Těmito třemi pilíři se potřeba celoživotního učení promítá v různých souvislostech. Pro pedagogiku je zásadní výzvou získávání klíčových kompetencí, které celoživotní učení v moderní době umožní. V České republice se v souvislosti s otevíráním země světové ekonomice a přistupováním do Evropské unie byla přijala celá řada školských dokumentů, jejichž implementací se má výrazným způsobem posunout schopnost jednotlivců uplatnit se na soudobém trhu práce. Tyto schopnosti jsou ve skutečnosti klíčové kompetence. Vztahem klíčových kompetencí ke školské politice v ČR a pedagogickým a psychologickým předpokladům jejich získávání v procesu výuky se...
Faculty cooperation for teaching languages
Křížová, Miriam ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Kasíková, Hana (advisor)
Osm let pracuji jako lektorka anglického jazyka v soukromém vzdělávacím středisku. Moje původní profese však byla jiná, pracovala jsem jako samostatný odborný pracovník památkové péče, což byl zbytečně složitý název pro průvodce na památkovém objektu. Náplní naší práce bylo provádět návštěvníky, a pokud to byli cizinci, prováděli jsme je v příslušných jazycích. Protože v té době nebyly k dispozici cizojazyčné texty, spolupráce a pomoc mezi kolegy byla nezbytnou nutností, ale i samozřejmostí. Ke změně profese mne donutila rodinná situace, kdy po mateřské dovolené jsem nemohla pracovat hlavně o sobotách, nedělích a svátcích. Složila jsem základní státní jazykovou zkoušku z anglického jazyka a odpověděla na inzerát v tisku nabízející práci lektorky angličtiny. Podvědomě jsem očekávala pomoc a spolupráci. Naštěstí se mi obojího dostalo vrchovatě.Ne od vedení firmy,ale od kolegů. Ze všech nejvíce mi pomohla kolegyně Martina, sama aprobovaná učitelka angličtiny a hudební výchovy. Poradila mi, jaké doplňkové učebnice si koupit, kde hledat zajímavé články a vůbec mi dodávala odvahu k této nelehké práci.
Verbal evaluation as a form of school report and its value
Müllerová, Šimona ; Kasíková, Hana (referee) ; Dvořáková, Markéta (advisor)
Thesis deals with verbal evaluations in school. The aim of this work is to analyze the value of a notice of the school report in the form of verbal evaluation for the students, parents and teachers. In the theoretical part gives general theories of school assessment and its impact on pupil performance and motivation to further studies. Then, specifically it is concerned on the scoreboard in the form of verbal evaluations. Based on the available literature it compares the two methods of assessment in schools, the marks and verbal evaluation. In the empirical part it sets out a number of key criteria for the analysis of concrete school reports,on the basis of which is analyzed 26 authentic documents. These are the documents from the years 1994-2008, so in addition to monitoring the development and progress of individual pupils, therefore, emphasis on the difference between the conditions in which the certificate was created due to the changes in that time period. Work also includes a discussion of the issues and potential problems , which appear in the issue on the basis of long-term observations of the research sample, and interviews with parents, children and teachers.
Transformation of traditional elementary school to community school
Šubrtová, Lenka ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Pelikán, Jiří (advisor)
This assignment deals with the state of community schools and community education in the Czech republic. It is focused on pointing out the significant pro social function of community school and on submitting the fact that elementary school working according to principles of community education conform to the demands of current and future society as well and this way being one of the possible alternatives necessary for changing the shape of traditional elementary school.
Evaluation in cooperative learning
Kuchařová, Petra ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Kasíková, Hana (advisor)
I n my d i p l oma t h e s i s , " E v a l u a t i o n i n C o o p e r a t i v e L e a r n i n g " , wh i c h i s a t h e o r e t i c a l - emp i r i c a l wo r k , a s we l l a s i n my o wn r e s e a r c h , I h a v e d e a l t wi t h t h e q u e s t i o n wh e t h e r t h e t e a c h e r s a t t h e Č e l á k o v i c e a n d L o v o s i c e p r ima r y s c h o o l s u t i l i z e s ome e l eme n t s o f c o o p e r a t i v e l e a r n i n g , a n d h o w t h i s t e a c h i n g s t r a t e g y i n f l u e n c e s t h e c h o i c e o f f o rms a n d t e c h n i q u e s o f s c h o o l e v a l u a t i o n . T h a n k s t o t h e a n a l y s i s o f t h e r e s u l t s I c ame t o t h e c o n c l u s i o n t h a t 8 o f 1 5 t e a c h e r s a t t h o s e s c h o o l s u t i l i z e c o o p e r a t i v e l e a r n i n g me t h o d s i n t h e i r t e a c h i n g , wh i l e 7 o t h e r t e a c h e r s r e p l a c e i t b y g r o u p l e a r n i n g . F r om t h e p o i n t o f v i e w o f t h e e v a l u a t i n g f o rms u s e d i n c o o p e r a t i v e a n d g r o u p l e a r n i n g t h e r e a r e n o c h a n g e s i n u t i l i z i n g t h e e v a l u a - 99 t i o n t e c h n i q u e s a n d f o rms c omp a r e d t o t h e t r a d i t i o n a l mo d e l , b e c a u s e ma r k i n g p r e v a i l s . F r...
The significance and possibilities of physical activities in preschool period
Rýdlová, Kateřina ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Kremličková, Marta (advisor)
The diploma work "The significance and possibilities of physical activites in preschool period" is formatted by 9 chapters. The aim ofthe work is to show possibilities ofhow to use motion activities in preschool period and to show the importance of organized and spontaneous motion. The first chapter is focused on specialities of chilď s evolution in preschool period. The second chapter describes the historical evolution of opinions on the import'lIlce of motion in chilďs life (children at the age of seven). The third chapter shows the views of selected present specialists. Than I describe selected problems connected with the lack of motion activities. The next chapter c10ses the theoretical part of the work analysing possibilities ofmotion activities in contemporary kinder garden. The sixth chapter analyses the results of qualitative research focused on teacher's opinions on motion activities in preschool period. The next part describes 3 case studies of kinder garden children where motion stimulative program was applicated. The last chapter focuses on ČT (Cz ech TV) project "Exercise with the bear". The main aim of the project, as weH as of the whole diploma work, is to enable to participate on motion activities to aH children.
Project teaching as a way of integration of education contents
Dvořáková, Markéta ; Skalková Jarmila, (advisor) ; Spilková, Vladimíra (referee) ; Kolář, Zdeněk (referee)
The general objective of the thesis is to investigate the possibilities of integration of education contents in project teaching from the theoretic viewpoint as well from the point of the current school practice. The thesis is drawn up as both theoretical and empirical. It processes historical resources and current literature and analyses the present teaching practice on the secondary level of primary schools. The thesis is divided into three basic parts: History of project teaching, present project teaching, and recommendation for didactic transformation of the curriculum. A significant look at project teaching was taken by the Czech theoretical and practical reform pedagogy in the 20s and 30s of the twentieth century. Various approaches to project teaching are described in project typology. In the current theory, project teaching is understood as one of the ways of approaching the goals of contemporary schooling. Project teaching is a suitable didactic means of meaningful integration of education contents. The primary bearer of integration of education contents is a complex problem which is the result of a life situation and which requires natural utilisation of knowledge from various fields. The key to the practical integration of education contents is the creation of a product and the need for its...
Integral education at primary school
Vaněček, Michal ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Kolář, Zdeněk (advisor)
Práce se zabývá problémem integrovaného vyučování v české primární škole, speciální důraz je položen na řešení možnosti další integrace vlastivědného učiva, na tuto teoretickou část navazuje zpracování návrhu projektu, který na základě respektování interdisciplinarity integruje učivo o domově, o rodném místě. Praktická část, tedy samotný vlastivědný projekt, se sestává z pracovních listů pro žáky 4. - S.ročníku zš a z teoreticko - metodických rádců pro učitele (včetně jednoho pedagogicko - filozofického okénka). Pracovní listy pro žáky jsou v práci barevně odlišeny.
Activating methods as the means of education
Blažková, Věra ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Vališová, Alena (advisor)
Garaduation theses is focused on problems ofthe activating methods, relating to the operating methods with texts and informations. Use the mentioned education methods at the secondary school is the fundamental item. Graduation theses consists of two consequential parts. First part is engaged in theoretical knowledge and contains a general definition of education methods, as the part of system of a basis didactic category and a characterization of more or less frequented education methods relating to the item. Education methods have connection with secodary school student personality. Election ofthe education methods in this text, have connection with specificity of a pedagogical interaction at the secondary school. Second part pays attention to research, which objective is to chart the use of operating methods at the secondary shool education. Research is framed in connection with this promlems by use of two explorational techniques. Results of the research arecompiled to the tables, lists of observation are incorporated.

National Repository of Grey Literature : 232 records found   beginprevious213 - 222next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.