Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 331 záznamů.  začátekpředchozí206 - 215dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Žáci - cizinci ve třídách 1.stupně ZŠ
Antoňová, Věra ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání a socializaci žáků - cizinců ve třídách na 1. stupni ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o vietnamské národnostní menšině žijící v Praze a na Chomutovsku, o právním ukotvení problematiky vzdělávání žáků - cizinců, o kompetencích učitele. Jsou shrnuty problémové otázky začleňování žáků - cizinců a význam multikulturní výchovy na 1. stupni ZŠ. Ve výzkumné části jsou shromážděny a vyhodnoceny zkušenosti učitelů se vzděláváním vietnamských žáků na vybraných pražských školách. Získané podnětné inspirace z výzkumu jsou doporučeny pro uplatnění při vzdělávání a socializaci vietnamských žáků v regionu Chomutovska. Abstrakt The thesis is focused on the education and socialization of schoolchild - foreigners in classrooms of primary school. In the theoretical section it summarizes the findings of the Vietnamese ethnic minority living in Prague and Chomutov, the legal anchoring of the education of schoolchild - foreigners on teacher competences. The thesis summarizes the problematic questions of inclusion of schoolchild - foreigners and the importance of multicultural education in primary school. In the research part it collects and evaluates experiences of teachers with education of Vietnamese students in some elementary schools in Prague. Information and...
Rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce přírodopisu na prvním stupni waldorfské školy
Tejkalová, Vítězslava ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvíjení klí ových kompetencí ve výuce p írodopisu na prvním stupni waldorfské školy. V teoretické ásti p ibližuje problematiku transformace školství a charakteristiku výuky na waldorfské škole. Jsou zde vysv tleny pojmy klí ové kompetence, transformace školství, alternativní sm ry ve školství, waldorfská pedagogika a její postavení v transformaci školství. Výzkumná ást prezentuje ak ní výzkum zam ený na rozvíjení klí ových kompetencí v epoše p írodopisu ve t etí t íd waldorfské školy. Metodou pozorování je popsána jedna z epoch. Dopl ující metodou dotazníku, sm ujícího k u itel m, jsou výsledky pozorování porovnány. Analýzou výzkumu je popsán rozvoj jednotlivých klí ový kompetencí v dané epoše. Výsledky výzkumu potvrdily, že vzd lávací strategie k rozvoji klí ových kompetencí jsou ve waldorfské škole na velmi dobré úrovni. Z analýzy výzkumu je možné erpat p i rozvoji Klí ových kompetencí v jiných epochách p írodopisu tohoto ro níku. Údaje z výzkumu jsou prezentovány v písemné podob .
Spolupráce školy a rodiny se zaměřením na vzájemná očekávání
Pecháčková, Yveta ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Brtnová Čepičková, Ivana (oponent) ; Horká, Hana (oponent)
NÁZEV: Spolupráce školy a rodiny se zaměřením na vzájemné očekávání AUTOR: PhDr. Yveta Pecháčková KATEDRA: Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: PhDr. Jana Stará, Ph.D. ABSTRAKT: Téma disertační práce je spolupráce školy a rodiny v primárním vzdělávání se zaměřením na vzájemné očekávání. Na spolupráci školy a rodiny nahlížíme z několika úhlů. Nejprve objasňujeme pojmový aparát, zakotvujeme téma v teoretickém rámci pedagogické teorie a seznamujeme se zahraničními a domácími výzkumy. Dále představujeme koncepty modelů spolupráce a koncepty alternativních, efektivních a komunitních škol, které obecně projevují otevřenost všem sociálním partnerům. V další části charakterizujeme vztahy školy a rodiny na personální úrovni. Poukazujeme na stěžejní faktory, které do budování vztahu vstupují, jako je osobnost učitele a jeho komunikativní kompetence. Zamýšlíme se nad obrazem "dobrého" rodiče, který je stále více závislý na úspěšném průchodu dítěte školou. Teoretickou část práce uzavírá stručný pohled na fenomén očekávání. Poukazujeme na klíčové prvky, které do problematiky vstupují a vzájemné vztahy buď usnadňují, nebo komplikují. V úvodu empirické části je nejprve podrobně rozepsána metodologie kvalitativního výzkumu, založená na kvalitativním přístupu s využitím designu případových studií škol. Cílem bylo popsat...
Význam rozvíjení emoční inteligence na 1. stupni základních škol
Rázková, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice rozvíjení emoční inteligence na 1. stupni základní školy a klade si za cíl popsat strategie, metody a formy práce, které jsou efektivní ve výchově k emoční inteligenci žáků. V teoretické části vymezuje pojmy, které souvisí s tématem práce, jako je emoční inteligence a její klíčové složky. Dále se zabývá výchovou k rozvoji emoční inteligence, která je nepřímo obsažena v kurikulu pro 1. stupeň základních škol. Cílem empirické části je pomocí kvalitativní metody, a to hloubkových rozhovorů, zodpovědět otázky jak přemýšlí učitelé nad pojmem emoční inteligence, jaké strategie a metody volí k rozvoji emoční inteligence a s jakými problémy se u toho potýkají. Empirická část také poskytne pohled do cizojazyčného materiálu určeného k rozvoji emoční inteligence. Klíčová slova Emoční inteligence, sebevědomí, sebeovládání, empatie, motivace, prosociální chování.
Historické učivo v primární škole
Šulcová, Jana ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o historickém učivu v primární škole a hledá možnosti, jak ho efektivně vyučovat. Jejím cílem je provést analýzu vzdělávacích cílů historického učiva primární školy. V úvodu se věnuje otázce, proč by historie měla být součástí výuky na 1. stupni základní školy. Dále práce porovnává pojetí historického vzdělávání na primární škole v našich podmínkách s koncepcemi států, jejichž cíle a metody historického myšlení jsou pro nás inspirující. Na základě zjištění a doporučení domácích i zahraničních výzkumů jsou v empiricko-didaktické části diplomové práce navrženy výukové lekce k vybranému tématu historického učiva se zřetelem na diagnostiku a rozvoj historického myšlení. Navržené lekce byly realizovány ve 2. ročníku základní školy. Na závěr každé lekce je zhodnocení efektivity navržených postupů prostřednictvím rozboru pracovních listů a porovnáním výsledků vstupní a výstupní myšlenkové mapy i křídového mluvení. Celý soubor lekcí je vyhodnocen pomocí rozboru závěrečných hodnotících listů žáků.
Integrace žáka cizince do procesu primárního vzdělávání
Plocková, Nikola ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou inkluze a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v českých základních školách a poukazuje na připravenost českých škol a učitelů na příchod a integraci těchto žáků. Teoretická část práce je zaměřena převážně na popis doporučených postupů integrace a inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem. V empirické části jsou zpracována data z pozorování výuky, rozhovorů s učiteli, výchovnou poradkyní, řediteli škol i rozhovory a kazuistické studie žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumným přístupem je případová studie inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem a dotazníkové šetření. KLÍČOVÁ SLOVA Mateřský jazyk, multikulturní, inkluze, integrace, cizinec, diskriminace, migrace, azylant, individuální vzdělávací plán.
Individualizovaná výuka českého jazyka podle metody MGML
Suchá, Jana ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce s názvem Individualizovaná výuka českého jazyka podle metody MGML představuje didaktický systém MultiGradeMultiLevel, jenž byl vyvinut na základě potřeb vzdělávání chudých vesnických obyvatel v Rishi Valley, v Indii. Jedná se o vysoce strukturovaný systém, který využívá heterogenity žáků ve třídě. Uskutečňuje se na základě dokonale připraveného učebního prostředí a aktivity staví na principech konstruktivismu. Stěžejní myšlenka odpovídá teorii ruského psychologa Lva Vygotského tzv. zóny nejbližšího vývoje. Cílem výzkumné části práce je realizovat a reflektovat výuku českého jazyka dle metody MGML, tedy na základě akčního výzkumu ověřit možnosti aplikování metody v prostředí české školy. Výuka proběhla v programu Začít spolu, neboť je svými principy MGML nejbližší. Dospěli jsme k závěru, že metodu lze využití jako prvek obohacení výuky na české primární škole.
Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Kocianová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy
Strategie diferenciace na počátku školní docházky
Klímová, Alena ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Východiskem této práce je aktuální trend k inklusivnímu vzdělávání, který přináší zvýšené nároky na kompetence učitele 1. st. diferencovat výuku tak, aby byl maximálně využíván potenciál všech dětí v heterogenně složené třídě, a to od samého počátku školní docházky. V teoretické části, autorka na základě studia odborné literatury a dalších zdrojů nejprve shrnuje hlavní argumenty pro vnitřně diferencovanou výuku, ukazuje možnosti využití různých forem a metod práce. Další kapitoly jsou věnovány spolupráci rodiny a školy, která má významný vliv na kvalitu realizace inklusivního vzdělávání a má významný vliv na naplňování individuálních potřeb dětí. Zvláštní pozornost autorka věnuje speciálním výchovně - vzdělávacím potřebám vybraných skupin žáků, tj. žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, romských žáků a mimořádně nadaných žáků. Poznatky obsažené v teoretické části autorka aplikuje v rámci praktické části při realizaci akčního učitelského výzkumu ve vlastní třídě. Hledá odpovědi na otázku, jak nejlépe realizovat výuku v takto vysoce heterogenní třídě, jakým způsobem pracovat a zda je vůbec v silách pedagoga v počtu 28 žáků vytvořit pro všechny plnohodnotný a kvalitní způsob vzdělávání, odpovídající jejich individuálním schopnostem. V první fázi diagnostikuje potřeby žáků třídy a poukazuje na...
Bifurkace v matematických modelech v biologii
Kozák, Michal ; Stará, Jana (oponent)
V této diplomové práci jsou zkoumána stacionární, prostorově nehomogen- ní řešení systémů reakce-difuze figurující v biologických modelech, založených na Turingově myšlence nestability způsobené difuzí (diffusion driven instabili- ty). V souvislosti s tím je zkoumáno globální chování bifurkačních větví takových stacionárních řešení. Práce se opírá o teorii diferenciálních rovnic a o (zejména to- pologické) metody nelineární analýzy. Je dokázána existence, v jedné prostorové dimenzi i nekompaktnost, bifurkační větve pro obecný systém reakce-difuze vyka- zující Turingův efekt. Dále jsou odvozeny apriorní odhady pro Thomasův model. Tyto výsledky vedou k tvrzení, které pro všechny difuzní koeficienty z předem zavedené množiny zaručuje existenci alespoň jednoho stacionárního, prostorově nenulového řešení Thomasova modelu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 331 záznamů.   začátekpředchozí206 - 215dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.