Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  začátekpředchozí20 - 29dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Chemie potravin a výživa ve středoškolské výuce chemie
Třeštíková, Tereza ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem chemie potravin a výživy ve středoškolské výuce chemie. Teoretická část této práce shrnuje význam a hodnocení učebnic, dále se zabývá moderními přístupy ve výuce chemie se zaměřením na interaktivní tabule. Metodická část je věnována analýze rámcových vzdělávacích programů, analýze učebnic, dotazníkovému šetření a tvorbě výukových materiálů. Praktická část práce shrnuje výsledky analýz rámcových vzdělávacích programů a učebnic ve vztahu k chemii potravin, výživě a onemocněním spojeným s výživou. Uvádí výsledky dotazníkového šetření, které zjišťovalo znalosti žáků v oblasti správné výživy, diet a onemocnění spojených s výživou a také vztah žáků k tomuto tématu a předmětu chemie obecně. Dále shrnuje výsledky ověřování výukových materiálů, které v rámci této práce vznikly. Součástí praktické části práce je i Vzdělávací text pro učitele na téma Lipidy, který byl zpracován na základě výsledků rozsáhlých autorských analýz středoškolských učebnic chemie a biologie, analýz rámcových vzdělávacích programů a výzkumného šetření na gymnáziích v České republice. Téma Lipidy bylo zpracováno z hlediska chemie potravin, výživy a onemocnění spojených s výživou. Kompletní nově navržený obsah tématu Lipidy je zpracován jako vzdělávací text určený učitelům středních popřípadě...
Organokovové sloučeniny ve výuce chemie
Houser, František ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Svoboda, Lubomír (oponent) ; Kolář, Karel (oponent)
Práce se věnuje problematice organokovových sloučenin ve výuce chemie na českých středních školách. V rámci práce je analyzováno jaký prostor ve výuce dávají tomuto tématu rámcové a školní vzdělávací programy. Dále jsou v práci z hlediska tématu organokovových sloučenin analyzovány běžně používané středoškolské učebnice chemie a orientačně zjištěn zájem pedagogů o nově připravené materiály k tomuto tématu. Jako reakce na závěry provedených analýz byl připraven výkladový text k tématu organokovových sloučenin určený pro pedagogy, kteří jej mohou využít k vlastnímu vzdělávání i k přípravě výuky. Druhým hlavním výstupem této práce je sada testových úloh vztahujících se k vytvořenému výkladovému textu o organokovových sloučeninách. Tyto úlohy nejsou určené jen pro testování zvládnutí tématu organokovových sloučenin žáky, ale slouží také jako návrh úrovně zvládnutí tohoto tématu, které by žáci zejména gymnázií a středních odborných škol, měli dosáhnout. Výkladový text i sada testových úloh byly ověřeny u pedagogů vyučujících chemii prostřednictvím přímých rozhovorů a následně do nich byly zapracovány připomínky vzešlé z rozhovorů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Trávení lipidů a jejich transport v lidském těle - mezipředmětové vztahy chemie - biologie ve středoškolském učivu
Šarboch, David ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Tato bakalá ská práce je zam ena na tvorbu výukových materiál pro st ední koly, konkrétn na téma trávení lipid a jejich transport v lidském t le. Práce se skládá ze t í ástí. Vzhledem k mezioborovému charakteru tématu práce je první ást v nována výukovému textu zam enému na anatomii trávicí soustavy, druhá ást pojednává o trávení lipid a t etí ást se v nuje jejich transportu v lidském t le. Výstupem práce jsou, krom vý e zmín ných výukových text , i dva pracovní listy na téma trávení lipid (celkem 9 úloh) a transport lipid (celkem 8 úloh), které slou í zejména k procvi ení probrané látky a vycházejí z informací uvedených ve výukových textech. Práce obsahuje pracovní listy s autorským e ením, pracovní listy bez e ení se nachází v p íloze na samostatném médiu CD-R. Oba materiály byly vytvo eny za ú elem zefektivn ní výuky chemie na st edních kolách a její interdisciplinární propojení s biologií.
Učebnice organické chemie pro SŠ
Hurný, David ; Hybelbauerová, Simona (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent) ; Smrček, Stanislav (oponent)
Práce se zabývá tvorbou nové učebnice organické chemie pro střední školy a gymnázia. Kladen je důraz především na obecné principy a zákonitosti v chemii. Značná pozornost je proto věnována části struktura atomu, chemická vazba, elektronové vlivy, teorie rezonance, indukční a mezomerní efekt. Základní učivo, vycházející z RVP (Rámcově vzdělávací programy), je doplněno rozšiřujícími částmi pro práci s nadanými žáky. Každá kapitola je doplněna řadou úloh, které mají sloužit k osvojení nového učiva. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití interaktivní tabule ve výuce anorganické chemie na SŠ - V.A (15.) skupina
Matušková, Eva ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent)
Předmětem této diplomové práce je tvorba výukových materiálů pro interaktivní tabuli na téma V.A (15.) skupina. Materiály jsou tvořeny v programu ActivInspire ve formě interaktivních prezentací určených k výuce chemie na středních školách. Součástí práce je také popis přípravy prezentací a práce s používanými prostředky programu ActivInspire.
Experimentální výuka organické chemie se zaměřením na vzdělávání
Karlínová, Markéta ; Hybelbauerová, Simona (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent)
Experiment je pro žáky beze sporu nejoblíbenější částí hodin chemie. Pokud je experiment prováděn s materiálem běžně známým, jako jsou například potraviny, pak zájem studentů ještě vzroste. Tato bakalářská práce představuje experimenty s lentilkami dvou výrobců a to Nestle a Mars. Inc. Zájem je soustředěn na barviva, což je téma organické chemie přímo zmiňované v základních kurikulárních dokumentech RVP G. Experimenty ukazují citlivost barviv z lentilek a přírodních extraktů na změny pH prostředí, pomocí barviv je vysvětlena závislost retenčního faktoru látek na podmínkách, za kterých je chromatografie prováděna a také absorbanci světla barvivy. Práce také ukazuje novou možnost jak badatelsky pojmout výuku tématu barviv. Téma bakalářské práce také poukazuje na fakt, jak je důležité sledovat složení výrobků. Může se stát, že výrobci změní složení svých produktů a popsané experimenty pak nemusí vycházet. Což byl i případ experimentů s lentilkami výrobce Nestle, který změnil barviva používaná k barvení této čokoládové cukrovinky. Ač původní barviva byla také přírodního původu (např. směs karotenů, anthokyany), pro širokou veřejnost je zřejmější rostlinný původ z údaje na obaku o použitých rostlinných koncentrátech (např. mrkve, světlice barvířské apod).
Chemické vzdělávání ve Skotsku - výuka chemie na středních školách a vzdělávání učitelů chemie
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské vzdělávání z hlediska vyučovacích metod, propojení s praxí a uplatnění absolventů 2) studium chemie a učitelství chemie na univerzitě 3) výuku chemie ve vyšších ročnících střední školy, konkrétně na učební plány, státní závěrečné zkoušky a jejich proměnu v rámci nového kurikula Curriculum for Excellence. Bylo využito komparace učebních plánů, závěrečných zkoušek, výročních zpráv OECD, vládních publikací a také vlastních poznatků ze dvou dlouhodobých zahraničních pobytů - studijního pobytu na univerzitě ve Skotsku a pracovního pobytu na střední škole v Anglii. Byla provedena analýza skotské písemné státní maturity z chemie Higher a její testování na studentech českých středních škol a hodnocení této zkoušky studenty učitelství chemie a učiteli chemie. Výsledky ukazují, že čeští studenti jsou vzděláváni v jiných oblastech než skotští a jsou zvyklí na jiný způsob testování, který vyžaduje více znalostí a méně kritického myšlení. Výuka chemie ve Skotsku klade větší důraz na propojení témat s reálným životem a na zařazování nejnovějších vědeckých poznatků. V rámci práce byly proto zanalyzovány...
Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání
Šíba, Michal ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Karpenko, Vladimír (oponent)
Disertační práce Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání je zaměřena na problematiku integrace přírodovědných předmětů prostřednictvím historie přírodních věd. Práce obsahuje rešeršní část zabývající se integrovanou přírodovědnou výukou v jejích různých podobách a její analýzou z pohledu platných kurikulárních dokumentů. V práci jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření mezi gymnaziálními učiteli chemie k tématu mezipředmětové integrace. Dále je navržen přístup k integraci prostřednictvím historie přírodních věd. K tomuto tématu jsou vytvořeny didaktické materiály: pracovní listy a didaktický test v programu Adobe Flash. Pracovní listy byly ověřeny ve výuce na gymnáziích, výsledky ověření jsou v práci uvedeny. Práce rovněž obsahuje výsledky dvou projektů zaměřených na propagaci tématu historie přírodních věd. Jedná se o projekt Historie přírodních věd ve vzdělávání středoškolských učitelů (Fond rozvoje vysokých škol České republiky, 2011) a kurz Praha alchymistická, který byl vytvořen a realizován v rámci Rozvojového projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2011: Rok chemie - chemie všem.
Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů
Zdražil, Jindřich ; Kolář, Karel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Doktorská práce "Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů" pojednává o možnosti začlenění jednoduchých bioorganických výukových experimentů, modelujících složité biochemické procesy v živých systémech, do učiva na středních a vysokých školách, v některých případech i na školách základních. Úkolem těchto experimentů je zjednodušené, ale názorné a odpovídající přiblížení složité problematiky biochemických procesů formou transparentního pokusu, probíhajícího za podmínek srovnatelných s podmínkami reálného děje v živém systému. Teoretická část je rozdělena do tří tematických okruhů: biochemie a bioorganická chemie; bioorganické modely a jejich charakteristika a vybrané konkrétní aplikace bioorganických modelů ve výuce chemie, přičemž část, zabývající se bioorganickými modely a jejich charakteristikou je dále rozdělena na základě konkrétních modelů. Těmito jsou modely enzymů a jejich katalytického působení, modely biochemických reakcí, modely působení toxických a antidotních látek a modely působení kancerogenů. Praktická část obsahuje metodické zpracování šesti vybraných modelů, které demonstrují příslušné biochemické procesy nebo strukturu složitých organických sloučenin. Mezi tyto modely patří modelování biuretové reakce, methylenová modř jako model koenzymu, modelování vlivu reakčních...
Chemická exkurze ve středoškolském vzdělávání
Papírníková, Lucie ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent)
Cílem práce bylo shrnutí dostupných informací o exkurzích, zjištění využívání exkurzí při pregraduální přípravě učitelů a vytipování vhodných pražských lokalit využitelných k chemicky orientovaným exkurzím. Práce obsahuje návrhy lokalit, jejichž součástí jsou popisy navštívených míst i s fotografiemi, včetně adres a kontaktů potřebných k realizaci exkurze. Součástí práce jsou také ukázky a odkazy na pracovní listy, videa a další výukové materiály. Práce je cílena především pro potřeby učitelů jako pomůcka pro přípravu exkurzí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   začátekpředchozí20 - 29dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.