Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 197 záznamů.  začátekpředchozí178 - 187další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dědičná složka cukrovky II. typu
Svobodová, Kristýna ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Bakalářská práce Dědičná složka cukrovky II. typu je složena z několika kapitol. Větší část je pojata obecnou charakteristikou diabetu, diagnostikou a patogenezí. Práce však obsahuje i krátké shrnutí historie diabetu. Poslední dvě kapitoly jsou už věnovány pouze genetice. Jsou zde uvedeny nejen poznatky doposud získané, ale také cíle budoucích výzkumů. Zajímavou podkapitolou jsou i genetické studie na různých kontinentech, tedy studie různých etnik. Klíčová slova Diabetes mellitus I., Diabetes mellitus II., onemocnění, genetika, gen, lokus, celogenomové asociační studie, dědičnost
Chřipkové viry
Kaufmanová, Lucie ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou chřipkových virů a jimi způsobenými onemocněními. Chřipka je jedna z nejčastějších infekčních nákaz, která každoročně postihuje téměř 10 % světové populace, v době pandemie dokonce 40 až 50 %. Velice často dochází k mylným představám, že chřipka je jakékoliv postižení horních cest dýchacích s provázející rýmou a kašlem. Práce je rozdělena na dva důležité segmenty. První část se věnuje obecné charakteristice virů, jejich zařazení do taxonomických jednotek, strukturnímu a stavebnímu složení virů, dále životnímu cyklu, a koloběhu virů v přírodě. Druhá část bakalářské práce shrnuje dosavadní poznatky týkající se chřipky; obecného vymezení, historie chřipkových virů včetně důležitých pandemií 20. století, obsahuje i epidemiologické charakteristiky chřipky. Zabývá se důležitostí očkování, poskytuje informace o jednotlivých druzích očkovacích vakcín. Můžeme zde najít i vysvětlení pojmů jako je epidemie a pandemie včetně rozdílů mezi nimi. Dále se v mé práci vyskytují nejdůležitější organizace zabývající se sledováním chřipky i samotný pojem surveillance. Práce shrnuje hlavní rozdíly mezi chřipkou a jinými respiračními infekcemi. Konkrétně se zaměřuje na jednotlivé typy chřipkových virů, jejich rozdělení, výskyt a variabilitu. Jsou zde uvedeny statistické údaje týkající...
Učitel a zdraví vztah mezi zdravím pedagogů mateřských škol a výkonem jejich učitelské profese
Marešová, Lucie ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Práce si klade za cíl charakterizovat zdraví ve všech aspektech důležitých pro zachycení vztahu "učitel a zdraví". V první části jsou zpracována teoretická východiska týkající se kvality zdraví, subjektivního zdraví, chování a životního stylu podporujícího zdraví, prevence zdravotních rizik povolání a předprofesní přípravy učitelů. Druhá část zpracovává data získaná dotazníkovým šetřením od 60 učitelek mateřských škol. Hlavním záměrem empirické části bylo zjistit, jakým způsobem předškolní pedagogové vnímají zdraví ve vztahu k povolání učitele v mateřské škole, co hodnotí na učitelství jako pozitivní a negativní vzhledem ke svému zdraví a které zdravotní problémy vnímají jako překážku pro výkon učitelského profese.
Výuka parazitismu na základních a středních školách
Čiháková, Kateřina ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato diplomová práce má za cíl zmapovat situaci výuky parazitismu na základních školách a gymnáziích. Proto obsahuje analýzu dostupných učebnic základních škol a gymnázií - informuje o možnostech hodnocení učebnic z různých hledisek, která pomůže stávajícím i budoucím učitelům biologie lépe poznat dostupné učebnice na trhu a vybrat správnou učebnici pro výuku parazitismu. Dále zahrnuje výsledky testů znalostí studentů o parazitismu, které jsou celkově velmi dobré. Naopak o možné manipulaci parazitů svými hostiteli by se studenti měli dozvědět daleko více. Další částí diplomové práce je dotazníkové šetření mezi učiteli gymnázií. A právě informace o obsahu výuky parazitismu ze strany učitelů a samotné výsledky zájmu studentů o problematiku manipulační hypotézy poukazují na možnosti zlepšení a zkvalitnění začlenění této problematiky do výuky. Součástí této práce je také analýza RVP, vlastní návrh části ŠVP, co se týče výuky parazitismu, nově vytvořené výukové materiály pro výuku parazitismu - pracovní listy, didaktické hry a powerpointová prezentace. A díky realizaci výuky manipulačního chování parazitů jsem také zjistila, že zájem studentů o téma parazitismu, zvláště o manipulační chování parazitů, je veliký a proto by byla škoda tuto nově probádanou oblast parazitismu dále nepředat svým studentům....
Specifika výuky první pomoci na prvním stupni ZŠ
Melicharová, Radka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Název: Specifika výuky první pomoci na prvním stupni základních škol Abstrakt: Tato diplomová práce pojednává o problematice výuky první pomoci na prvním stupni základních škol. V úvodu je popsána motivace, která vedla ke zpracování této tématiky. Za ní následují cíle stanovené pro tuto práci. Teoretická část se věnuje nejprve ve stručnosti školským dokumentům a programům, které se zabývají výukou první pomoci na prvním stupni základních škol. Podrobněji popisuje teoretické základy pro výuku první pomoci, mezi něž řadí definici první pomoci, rozdíl mezi úrazem a nemocí, tísňová volání, materiál využitelný pro poskytování první pomoci, typy úrazů (nemocí) a první pomoc s nimi spojenou, obvazovou techniku a v neposlední řadě i prevenci úrazů. Velmi důležitou kapitolou této části je Didaktický pohled na výuku první pomoci, jejímž cílem je poskytnout užitečné rady pro vytvoření efektivní výuky po stránce organizační a metodické. Stručně popisuje důležité aspekty vyučování, jako jsou výukové cíle, motivace, didaktické zásady vyučování, metody a organizační formy výuky. Následuje empirická část, která si klade za cíl popsat a zhodnotit projekt výuky první pomoci na prvním stupni základní školy ZŠ Ledeč nad Sázavou. Je zde detailně popsána příprava, průběh jarní a letní části i zhodnocení celého projektu. K...
Vymezení end-to-side anastomózy ve vztahu k ostatním neurotizačním technikám při rekonstrukci plexus brachialis a vliv lokálně aplikovaného VEGF na regeneraci periferního nervu
Kaiser, Radek ; Haninec, Pavel (vedoucí práce) ; Zvěřina, Eduard (oponent) ; Ehler, Edvard (oponent)
Poranění pažní pleteně nabývá na významu jak pro jeho vzrůstající incidenci (vyšší přežívání pacientů po polytraumatech), tak pro větší úspěchy s operační léčbou. V poslední době se navíc dostává do popředí i problematika perinatálních poranění. Tato oblast čeká na další výzkum zejména v rovině indikačních kritérií a hlavně na lepší informovanost odborné věřejnosti o možnostech chirurgické léčby u těchto pacientů. Velká část poraněných elementů plexus brachialis je řešena přenesením dárcovského nervu na příslušného příjemce, tzv. neurotizací. V poslední době se ukazuje, že může mít dokonce lepší výsledky než sutura proximálních částí pleteně pro její hlavní přednost, kterou je možnost sutury co nejblíže cílovému svalu. Kvůli chybění větších randomizovaných studií zůstává nadále nejasné, který dárce je lépe využitelný pro daného příjemce. Začátkem 90. let byla znovuobjevena end-to-side anastomóza (ETS) a popsána tzv. Oberlinova technika (OT). Jsou použitelné pouze u Erbovy obrny, kdy je zachována dolní část pažní pleteně a tím i n. ulnaris a medianus. Podkladem efektu ETS anastomózy je kolaterální dělení axonů jakožto jeden z hlavních projevů neuroplasticity. Tato metoda je předmětem mnoha teoretických prací, mj. i pro stále neuzavřenou diskuzi na téma nutnosti poranění nervových obalů (vytvoření...
Metody molekulární a buněčné biologie ve výuce na středních školách
Blaha, Milan ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Výuka buněčné a molekulární biologie je omezována finančními a materiálními limity i nedostatkem odborného vzdělání. Tyto problémy mohou být překonány spolupráci školy s vědeckou institucí nebo univerzitou. Vědci vyučují ve vybraných kurzech pořádaných pod záštitou střední školy, případně umožňují žákům vyššího sekundárního vzdělávání stáže na svých pracovištích. Prvním cílem této práce je popsat vlastnosti letní školy, které její účastnici považují za klíčové. Druhým cílem je provést čtyři laboratorní cvičení zaměřená na molekulární biologii v rámci zájmového kroužku vzniklého při gymnáziu. Výsledky kvalitativního šetření provedeného mezi účastníky letní školy ukázaly na význam lidí stejného zájmu. Žákovské hodnocení laboratorních úloh uskutečněných v zájmovém kroužku ukázalo, že tyto úlohy jsou proveditelné a žáky pozitivně přijímány. Práce rovněž poukazuje na význam spolupráce mezi školou a akademickou sférou. Klíčová slova: molekulární biologie, DNA, střední školy, nadaní žáci
Borelióza
Vlček, Karel ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Lymeská borelióza je nejrozšířenější antropozoonózou v mírném pásu severní polokoule. Je přenášena klíšťaty a krev sajícím hmyzem. Způsobuje ji bakterie Borrelia burgdorferi sensu lato. Díky své unikátní stavbě, vysoké variabilitě a velké přizpůsobivosti této bakterie se jedná o velmi obtížně diagnostikovatelnou a léčitelnou nemoc, která vyžaduje multioborový přístup lékařů. Bakterie borelie mohou způsobovat celou řadu zdravotních problémů. Jsou schopné napadat různé typy tkání. Mohou se usídlit v centrální nervové soustavě, ve svalech, v pojivových tkáních, kůži, krvi, imunitním systému a řadě orgánů, kde může způsobit někdy i nevratné škody. Pokud tato choroba zůstává neléčena, často přechází až do chronické formy, ve které omezuje a značně snižuje kvalitu života nakažených jedinců a ve vzácných případech vede až k jejich smrti. Tato nemoc se léčí řadou různých antibiotik. Často se využívá i podpůrné léčby. V posledních letech se zvyšuje počet lidí nakažených boreliózou, a tato nemoc se postupně stává mnohem větší hrozbou, než se původně očekávalo. Lékaři a vědci neustále pracují na výzkumu modernějších a vyspělejších možností prevence a léčby této choroby. Nicméně jejich výsledky zatím nejsou příliš zdárné, a tak si před touto chorobou v současné době nemůže být nikdo jistý vlastním bezpečím.
Metodika sestavení výživového plánu
Žitný, Vladimír ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Bakalářská práce se zabývá metodikou sestavování výživového plánu. Vychází z nutných osobnostních i profesionálních předpokladů nutričního poradce. Popisuje navození vztahu důvěry s klienty. Základem správného sestavení výživového plánu je získání mnoha, často velmi důvěrných, informací o klientovi, jeho zdravotním stavu, stravovacích návycích, životním stylu, finanční situaci. Tyto údaje společně s výsledky diagnostických měření jsou následně zpracovány do nutričního plánu.
Virové hepatitidy - znalosti studentů vyšších ročníků gymnázií
Nikolovová, Soňa ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku všech typů virových hepatitid. Práce je strukturována do dvou velkých celků. První část je teoretická a nabízí ucelený přehled o všech typech virových hepatitid obecně. Podrobně se zabývá každým typem zvlášť, jeho charakteristikou, čím je způsoben, epidemiologií, průběhem, diagnostikou, léčbou a prevencí. Empirická část zjišťuje úroveň vědomostí studentů třetích a čtvrtých ročníků gymnázií z kvantitativního dotazníkového šetření. Zahrnuje pedagogický průzkum, jehož úkolem bylo určit, jaké znalosti studenti získali po dobu povinné školní docházky a jeho vyhodnocení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 197 záznamů.   začátekpředchozí178 - 187další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.