|
Schopnosti a dovednosti profese "knihovník" v digitálním světě
Stádníková, Zuzana ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Černá, Milena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá schopnostmi a dovednostmi požadovanými po knihovnících v českých knihovnách. Úvodní kapitoly nastiňují rozdělení kompetencí podle projektů DECIDoc a CERTIDoc. Další část práce umožňuje na základě průzkumu provedeného mezi řediteli knihoven porovnání požadavků na středoškolsky a vysokoškolsky vzdělané knihovníky v různých typech knihoven. Sledovány jsou schopnosti a dovednosti v oblasti cizích jazyků, informačních technologií a knihovnictví.
|
|
Vývoj katalogizačních pravidel v Československu (Česku) ve 20. a 21. století
Slabochová, Jitka ; Drobíková, Barbora (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Cílem bakalářské práce je podat přehled vývoje katalogizačních pravidel platných na území Československa (Česka). Práce zachycuje období od vzniku samostatného Československa v roce 1918 do současnosti. Analyzována jsou vybraná katalogizační pravidla pro jmenný popis: Pravidla, jimiž se řídí budování abecedního seznamu jmenného, Pravidla katalogu základního (lístkového abecedního seznamu jmenného) s dodatkem o popisu spisů drobných, Prozatímní pravidla abecedního jmenného seznamu, Pravidla jmenného katalogu, AACR2R, norma ČSN 01 0195 Bibliografický (dokumentační) a katalogizační záznam a výměnné formáty UNIMARC a MARC21.
|
| |
|
Metodologie průzkumu informačních potřeb
Sychrovská, Lenka ; Stöcklová, Anna (oponent)
Rigorózní práce se zabývá problematikou metodologií průzkumu informačních potřeb. Informační věda náleží ke společenské disciplíně a její průzkumy informačních potřeb vycházejí z teorie i praxe metod sociologických; z metodologie sociologických průzkumů. Teoretická příprava průzkumu informačních potřeb se proto shoduje s přípravou průzkumu sociologického. Obecná sociologická metodologie řeší klíčové problémy, na které je nutno odpovědět dříve, než se začne provádět konkrétní práce v terénu. Hlavním cílem práce je poskytnout pokud možno ucelený pohled na problematiku metodologie průzkumu informačních potřeb a seznámit se základními předpoklady a východisky dobrého a úspěšného průzkumu. Poskytuje základní informace o tom, jak se provádí průzkum informačních potřeb a předložit obecný postup pro realizaci vlastního průzkumu. Práce je doplněna dvěma názornými příklady průzkumu informačních potřeb formou dotazníkového šetření. Objektem průzkumu se stávají zahraniční studenti Filozofické fakultě, cílem je zjistit a identifikovat jejich konkrétní informační potřeby. Údaje v těchto průzkumech získané jsou prezentovány ve dvou kapitolách.Další kapitoly pojednávají o významu průzkumu informačních potřeb, o problematice informačního chování a informační přípravy. Z hlediska struktury je práce rozdělena do šesti částí,...
|
|
Citační analýza a komunikace vědeckých znalostí
Hercová, Ludmila ; Stöcklová, Anna (oponent)
Tématem práce je citační analýza, citace a vědecká komunikace v tištěném a elektronickém prostředí. Práce se zaměřuje na problematiku bibliometrie, infometrie, citační analýzu, definuje pojem impakt faktor. Stručně popisuje prostředí Web of knowledge. Práce se pojednává o kritice citací, autocitacích a odměňování ve vědě a zaměřuje se dále na citační rejstříky jako jsou Taiwan Humanities Citation Index, Scopus, Index Copernicus. V práci je zpracována oblast patentových citací a také problematika citační analýzy v elektronickém prostředí - webometrie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Individuální formy práce s handicapovanými dětskými čtenáři
Kučerová, Kateřina ; Vášová, Lidmila (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Tématem práce Je charakteristika nejnovějších a nejdúležitějších poznatkú v oblasti práce s handicapovanými dětskými čtenáři ve veřejných lmihovnách. Práce se zaměřuje především na menší lmihovny, tj. na lmihovny sídlící ve městech do 10 000 obyvatel. Jejím cílem je seznámit tyto lmihovny s poznatky, které mohou při práci s těmito dětmi využívat. Práce seznamuje v obecné rovině s věkovými zvláštnostmi dětí předškolního, mladšího školního a středního školního věku. Vymezuje jednotlivé druhy handicapú, přibližuje jejich záldadní charakteristiky a poukazuje na odlišnosti vývoje těchto dětí. Hlavní pozornost je věnována individuálním metodám práce, které lze, s ohledem na daný typ handicapu, při práci s těmito dětmi v knihovnách využívat. Součástí práce je také výběr praktických zkušeností několika větších veřejných knihoven, které lze využít i v menších knihovnách. V závěru práce je poukázáno na problematiku vhodného výběru literatury pro tyto děti. Na nutnost dodržovat určité zásady pro rozvoj čtenářství u těchto dětí, které vyplývající z jednotlivých druhú handicapú.
|
| |
|
Instrukce k citování literatury dostupné v prostředí WWW na vysokých školách v ČR. Analýza a hodnocení na základě standardu ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2
Kubálková, Petra ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Bakalárská práce se zameruje na popis a utrídení textu instrukcí k citování literatury lokalizovaných na WWW serverech vysokých škol v CR. V úvodní cásti práce jsou strucne popsány pojmy informacní etika a citacní etika a vysvetlen vztah bibliografických citací k Autorskému zákonu Ceské republiky. Zvláštní pozornost je venována platným normám pro bibliografické citování (CSN ISO 690 a CSN ISO 690-2), které jsou podrobne analyzovány v druhé kapitole. Tretí kapitola nabízí rozbor reprezentantu instrukcí, vybraných na základe rešerše, která je prílohou c. 1 bakalárské práce. V souvislosti instrukcí pro citování literatury je formulováno doporucení pro zlepšení soucasného stavu, který je ovlivnen jednak zpracování citacních norem, tak samotnou aplikací norem do praxe.
|
|
Grantové programy na podporu menších veřejných knihoven
Burský, Ondřej ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Buřilová, Marcela (oponent)
Bakalářská práce Grantové programy na podporu menších veřejných knihoven se zabývá možnostmi grantového financování malých veřejných knihoven z prostředů státního rozpočtu ČR, veřejných financí a financí získaných ze soukromého sektoru v ČR. Je členěna dle vyhlašovatelů jednotlivých grantů, jimiž mohou být ministerstva, minicipality a laaje či nadace. Dále pak pojednává o možnostech financování z prostředků EU v rámci konlaétních vyhlašovaných programů. Zabývá se dobíhajícím Společným regionálním operačním programem pro období 2004!2006 a uvádí příklady projektů, které z něj čerpají. Práce se rovněž zabývá Operačním programem pro rozvoj lidských v kontextu veřejných knihoven. Také se zmiňuje o nově připravovaném integrovaném operačním programu, jeho očekávaných opatřeních a priotách. Poslední část práce "Obecné zásady a náležitosti při tvorbě projektu" shrnuje základní etapy a postupy při tvorbě projektu. Přílohou bakalářské práce je příklad grantové dokumentace pro grant Knihovna 21. století podáváný Místní veřejnou knihovnou v Horních Počernicích. Při tvorbě práce bylo užito elektronických veřejně dostupných webových zdrojů a informací získaných při účasti na konferenci Knihovny a strukturální fondy EU, která se 1 konala 15. a 16. března 2006 v Karlových Varech.
|