Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hodnocení implementace cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání v oblasti českého základního školství
Čápová, Iva ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a úspěšností implementace cílů Národní strategie GRV v oblasti českého základního školství. V roce 2011 vešla v platnost Národní strategie GRV, čímž se Česká republika přihlásila k principům a cílům GRV. Cíle, které jsou v dokumentu vymezeny, mají být naplněny v horizontu pěti let. Nicméně jak práce ukazuje, implementace je komplikovaným procesem, který závisí na široké škále aspektů. Autorka se pokusila identifikovat faktory, které úspěšnost implementačního procesu ovlivňují. Dále se snažila odpovědět na otázku, zda se implementace cílů strategie daří či selhává, a vysvětlit, proč se tak děje. S využitím průběžného hodnocení byla navržena praktická doporučení ke zlepšení procesu implementace cílů Národní strategie GRV. Poukázáno bylo na fakt, že příčinami nedokonalé implementace mohou být jak nepříznivé socioekonomické podmínky, tak také nevhodně vymezené cíle politiky, chybějící systémová podpora z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, nedostatečná spolupráce mezi zúčastněnými aktéry či neadekvátní využití nástrojů a stylů implementace. Na druhou stranu, překvapivě pozitivní vliv mohou mít neočekávané důsledky vzniku politiky. Jsou jimi zejména navázání kontaktů a upevnění spolupráce mezi aktéry i fakt, že vznik...
Přijímací řízení do bakalářského studia společenskovědních fakult UK
Beranová, Barbora ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Hlavním záměrem bakalářské práce je prozkoumat současný stav přijímacích řízení uplatňovaných na bakalářské obory společenskovědních fakult Univerzity Karlovy (tj. Fakulta sociálních věd, Fakulta humanitních studií, Filozofická fakulta). První část práce se zabývá popisem současně uplatňovaných forem přijímacích řízení vycházející zejména z analýzy relevantních sekundárních dat. Kromě popisu současné praxe, práce dále obsahuje analýzu zainteresovaných aktérů a kvalitativní výzkum, který je založen na analýze polostrukturovaných rozhovorů s zástupci rozhodovatelů, zástupci studentů z akademického senátu a studenty tří analyzovaných fakult. U polostandardizovaných rozhovorů byla provedena doslovná transkripce a následně otevřené kódování, které vedlo k třídění informací do kategorií podle jednotlivých témat. Jako metoda analýzy aktérů byla použita "rychlá" analýza aktérů, která identifikovala hlavní zainteresované zkoumané problematiky. Z analýzy rozhovorů je patrné, že má každá fakulta jiné strategie a preference pro výběr studentů. Možný konsensus přijímacích řízení v rámci podobných oborů není podle zainteresovaných aktérů úplně žádoucí, to především proto, že jsou obory konkurenční. Rezervy přijímacích řízení jsou podle nich pouze kosmetické nebo odůvodněně nerealizovatelné.
Analýza čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie veřejnými vysokými školami v České republice
Zahradník, Matěj ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato práce se zaměřuje na analýzu čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie veřejnými vysokými školami v České republice v programovém období 2007-2013 v rámci operačních programů OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, OP Výzkum a vývoj pro inovace, OP Praha - Adaptabilita a OP Praha - Konkurenceschopnost. Důraz je kladen na srovnání rozdílů mezi pražskými a mimopražskými VVŠ, kdy Praha jako jediný český region překračuje hranici 75 % průměrného HDP na osobu EU a školy v ní sídlící tak mají v přístupu k prostředkům ze strukturálních fondů jiné podmínky než školy mimopražské. V analýze jsou srovnány jak počty projektů českých VVŠ, tak i výše čerpaných prostředků podle jednotlivých OP. Pro porovnání slouží hodnota vytvořená vztažením celkové výše čerpaných prostředků pražskými a mimopražskými VVŠ k počtu studentů v těchto dvou oblastech. V závěru jsou formou diskuze s několika odborníky nastíněny možné dopady nerovného rozdělení prostředků a problémy spojené s jejich čerpáním. Mezi tyto dopady a problémy je zahrnuto obcházení pravidel, naplněná absorpční kapacita mimopražských regionů, vysoké náklady na udržitelnost projektů financovaných z OPVaVpI a riziko konzervace současného stavu, dále i náročná byrokracie spojená s podáváním projektů a nemožnost podpořit mimopražské studenty,...
Příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v ČR
Rousová, Jindřiška ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice. Jako hodnotové východisko je použita teorie participační demokracie a teorie občanské společnosti. Práce se zabývá především organizovanou občanskou a politickou participací dětí a mládeže. Pomocí několika mezinárodních výzkumů je prokázáno, že v porovnání s ostatními státy, je občanská a politická participace českých dětí a mládeže na prokazatelně nižší úrovni. Oblast participace mládeže spadá do státní politiky o mládeži, a proto jsou v práci uvedeny základní veřejně-politické dokumenty, které se vztahují k tématu participace dětí a mládeže. V rámci práce byla provedena analýza aktérů, kteří se podílejí na tvorbě politiky o mládeži v České republice. Jsou zde také popsány možné způsoby občanské a politické participace dětí a mládeže, např. sdružení dětí a mládeže, školní parlamenty, politické strany, akademické senáty aj. Práce identifikovala hlavní příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže. V práci jsou navrženy také konkrétní opatření, která mohou pomoci zvýšit míru občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice.
Studie proveditelnosti lesní mateřské školy
Ratajová, Lucie ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy spojenými se zakládáním a provozováním lesních mateřských školek v České republice. První lesní mateřská škola (LMŠ) v ČR vznikla v roce 2007 a za pět let se jejich počet rozrostl na čtyřicet fungujících LMŠ. LMŠ však nesplňují požadavky předškolních zařízení a jejich existence a provoz v ČR neustále balancuje na hranici zákona. Výzkumy ze zahraničí nicméně potvrzují pozitivní vliv na psychický a fyzický vývoj dítěte předškolního věku a v severských zemích, v Dánsku a Německu státy provoz LMŠ podporují. Založení a provozování LMŠ v ČR doprovází spousta nejasných otázek a budoucí zřizovatelé často nevědí, co vše je potřeba zajistit. Studie proveditelnosti poskytuje materiál, který pomůže budoucím zřizovatelům LMŠ zhodnotit realizovatelnost, smysluplnost projektu, poskytnout možné skutečnosti, které mohou mít vliv na provoz a zřízení LMŠ v jejich okolí. Hlavním cílem je posouzení realizačních hledisek, která mohou ovlivňovat zřízení LMŠ. Studie proveditelnosti je přitom vztažena na konkrétní LMŠ v okrese Strakonice. Studie proveditelnosti se opírá o získaná data z provedených rozhovorů s pedagožkami a ředitelkami LMŠ, z pozorování nebo z dotazníkového šetření, které analyzuje potencionální trh. V práci je popsána myšlenka projektu, analýza poptávky, marketingová...
Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové
Čechová, Zdenka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Základnímu uměleckému vzdělávání se příliš mnoho studií nevěnuje, proto se zvolený specifický náhled na zmiňované téma především snaží ukázat možnosti dalšího zkoumání, jakým směrem se mohou práce ubírat. Bakalářská práce "Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové" se zabývá historickým vývojem uměleckého vzdělávání, základních uměleckých škol a snaží se předpovědět, jaké jsou možnosti budoucí. Tato analýza založená nejprve na kvantitativních datech byla zaměřena na počty institucí základního uměleckého vzdělávání, pedagogů, na porovnání srovnatelných údajů v čase a jejich zhodnocení. Zmiňovaná kvantitativní data podpořila kvalitativní výzkum. Celá problematika je totiž zkoumána také z pohledu samotných nejdůležitějších účastníků základního uměleckého vzdělávání, tedy učitelů ZUŠ, kteří byli vybráni v rámci případové studie ze dvou územně odlišných základních uměleckých škol pro možnost dalšího porovnání. Byly zjišťovány subjektivní teorie učitelů o fungování základních uměleckých škol, o přínosu jejich činnosti pro ně samotné, pro společnost i žáky, či rozličné problémy jednotlivých institucí především lokálního rázu. Propojením obou výzkumných přístupů byly rozkryty obecné i konkrétní podmínky, stav a okolnosti základního uměleckého vzdělávání v České republice.
Postoje učitelů ke kurikulární reformě
Tůmová, Anna ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji učitelů ke změnám ve školství a ke kurikulární reformě regionálního školství v České republice. Kurikulární reforma je významnou změnou pro celou vzdělávací politiku a postoje učitelů jsou zásadní zejména ve fázi implementace reformy. Metodologie práce je postavena na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Teoretická východiska práce jsou teorie zabývající se přesvědčeními a postoji učitelů a systém přesvědčení podle Paula A. Sabatiera. Přístup učitelů k reformě je v práci chápán jako míra jejich souhlasu s reformou a míra jejich aktivity v reformě. Souhlas učitelů s reformou je formulován ve dvou dimenzích, první z nich představuje souhlas učitelů s cíli reformy, druhou dimenzí je souhlas učitelů s nově definovanou rolí učitele jako spolutvůrce kurikula. Postoje učitelů se ukázaly jako problematické zejména v druhé kategorii, důsledkem toho je značný formalismus reformy. Jako hlavní důvody nesouhlasu učitelů s reformou byly identifikovány problémy ve fázi implementace reformy, ideový nesouhlas učitelů s reformou, nedostatečné vysvětlení smyslu reformy centrálními orgány, čehož důsledkem je nepochopení cílů reformy ze strany učitelů, a způsob zavádění reformy jako změny "shora". Proměnné, které se ukázaly jako významné v přístupu učitelů k reformě, jsou...
Příspěvek ke studiu tajného nekatolictví v 18. století na panství Nové Město na Moravě
Tůmová, Anna
Článek je založen na rozboru pramenů editovaných v časopise Selský archiv v roce 1929. Ty obsahují přihlášky nekatolíků na panství Nové Město na Moravě k některému z vyznání povolených Tolerančním patentem v roce 1781. Tyto prameny leccos vypovídají o lidové nekatolické zbožnosti v regionu a jejich analýza umožňuje alespoň částečně odhalit charakteristiky tajného předtolerančního nekatolictví v Čechách a na Moravě. Zároveň ukazuje, jak byla tato víra nesourodá a těžko zařaditelná v rámci povolených vyznání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.