Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 313 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rodina dítěte s těžkým kombinovaným postižením
Káchová, Viola ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato bakalářská práce se soustředí na problematiku rodiny s dítětem s těžkým kombinovaným postižením. První tři části vysvětlují pojmy kombinované postižení, mozková obrna a rodinu dítěte s těžkým kombinovaným postižením. Vlastní výzkumné šetření sleduje vybranou rodinu s dítětem s těžkým kombinovaným postižením. Cílem této práce je zjistit, jak vybrané sociální skupiny působí na zvolenou rodinu a zodpovědět stanovené otázky: Co vše péče o dítě upoutané na lůžku obnáší a jaký to má dopad na rodinu dítěte? Změnil se sociální okruh kolem rodiny poté, co do ní vstoupilo dítě s postižením? Jakým způsobem to ovlivňuje sourozence a kterých sociálních oblastí života se to dotýká? Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a je plněno formou rozhovoru a pozorování. Rozhovor byl kódován podle předem stanovených oblastí, které vychází z nastudovaných zdrojů. Výsledky této práce přispívají k hlubšímu přiblížení problematiky rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením. KLÍČOVÁ SLOVA Kombinované postižení, přátelé, rodina dítěte s postižením, sociální sítě, specialisté, společenství
Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním
Plachá, Lenka ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce na téma "Jak mohou být ovlivněny sourozenecké konstelace zdravotním znevýhodněním" se zabývá mapováním vlivu soužití se sourozencem s postižením a působením rodinného prostředí a vztahů na intaktní sourozence v oblasti volby povolání a postojů k plánování vlastního rodičovství. Dále také zkoumá možný vliv pohlaví intaktního sourozence na výše uvedené oblasti. Cílem výzkumného šetření bylo tedy zjistit, zda intaktní sourozenci v dospělosti inklinují k zaměstnání v pomáhajících profesích, konkrétně zda je soužití se sourozencem se znevýhodněním navedlo k volbě povolání s osobami se zdravotním postižením a také, zda ovlivnilo jejich postoj k vlastnímu rodičovství. Pro šetření bylo využito kvalitativního výzkumu, konkrétně prvků designu zakotvené teorie. Ke získání dat bylo užito hloubkového rozhovoru polostrukturovaného typu s pěti respondenty, dospělými sourozenci osob s různým typem zdravotního znevýhodnění (poruchy autistického spektra, Downův syndrom, mozková obrna). Rozhovory byly analyzovány formou otevřeného kódování. Odpovědi na výzkumné otázky jsou doloženy doslovnou citací odpovědí respondentů v jednotlivých kategoriích. Vzhledem k tomu, že v šetření bylo užito pouze prvků zakotvené teorie a pouze otevřeného kódování, vzešla z výzkumu následující širší teorie. Inklinaci...
Podpora sebeobeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy
Bergmannová, Klára ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou učení sebeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy. Teoretická část práce předkládá legislativní rámec vzdělávání v České republice se zaměřením na speciálně pedagogické poradenství a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Dále jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a vymezena základní teoretická východiska aplikované behaviorální analýzy. Empirická část diplomové práce je dělena na dvě části, přičemž první z nich si klade za cíl předložit teoretická východiska problematiky nácviku používání toalety, zpracovaná převážně ze zahraniční literatury, a dále zahraniční studie uskutečněné na dané téma. Druhá část empirické části práce obsahuje případovou studii dvou dětí s poruchou autistického spektra. Při zpracování empirické části diplomové práce byly využity techniky: analýza prostudované literatury, přehledové zahraniční studie, analýza dokumentů a případová studie. Informanty případové studie byly dvě děti s poruchou autistického spektra, které nácvik používání toalety prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy absolvovaly. Případová studie vychází z dat z behaviorální intervence zaměřené na nácvik používání toalety. Na základě analýzy dat případové studie...
Práce s ICT a moderními technologiemi žáků a studentů se zrakovým postižením při distanční výuce
Fajkusová, Helena ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato práce se zaměřuje na téma moderních digitálních pomůcek pro žáky se zrakovým postižením, které lze využít při vzdělávání. Teoretická část se zabývá dílčími oblastmi, a to vzdělávání žáka se zrakovým postižením, digitálními technologiemi, které při vzdělání žáka můžeme využít a distanční výuce. Autorský výzkum proběhl na základě modelu kvalitativního zkoumání metodou polostrukturovaného rozhovoru, který byl zpracován po jednotlivých oblastech. Z výsledků vyplývá, že nejčastěji žáci využívali standartní digitální zařízení a to počítač, případně jako doplňková zařízení tablet a mobilní telefon. Co se týká speciálních kompenzačních pomůcek, zmíněn byl zejména braillský displej. Na téma odečítacích softwarů v největší míře hovořili dotazovaní o NVDA a JAWS s ambivalentními pohledy. V rámci distanční výuku uvedli někteří z respondentů problém se v prostředí sdílených online souborů zorientovat, využili však různých forem k získání informací, jak s programy pracovat. Bylo uvedeno, že si informace získávali sami na webových stránkách, někteří se obrátili na rodiče anebo přímo na vyučující, kteří je mohli navést s pomocí zrakové kontroly. V závěrečných kapitolách jsou také zmíněné pozitivní dopady distanční výuky v oblasti prohloubení zájmu o využívání digitálních technologií a možné navýšení...
Samostatnost a nezávislost osob s těžkým zrakovým postižením v roli rodičů
Círlová, Iva ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou nezávislého a samostatného zvládání rodičovské role osob s těžkým zrakovým postižením. Cílem práce je analyzovat a zprostředkovat zkušenosti nevidomých rodičů s úkony v péči o děti, které zvládají nezávisle na podpoře vidících, a s využívanými kompenzačními strategiemi. Dále také analyzovat situace, při nichž nevidomí rodiče preferují podporu ze strany vidících osob, a zdroje této podpory. Výzkumné šetření se věnuje také postojům společnosti k rodičům s těžkým zrakovým postižením. Diplomová práce představuje témata, jako jsou funkce rodiny, potřeby jednotlivých členů, rodičovské role, ale také rodičovství osob s postižením. Dále se zaměřuje konkrétně na rodiče s těžkým zrakovým postižením, na specifika rodičovství nevidomých osob, předsudky, nevhodné postoje společnosti a zdroje podpory. Pro účely zpracování diplomové práce bylo využito prvků výzkumné metody zakotvené teorie. Sběr dat byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů. Vybrané citace dokládají zpracování jednotlivých témat a závěrů týkajících se výzkumných otázek. Výzkumné šetření ukázalo, že respondenti nejsou závislí na vizuální podpoře při mnohých úkonech péče o potomka a mají vybudované kompenzační strategie k samostatnému zvládání rodičovské role. Existují ale jisté situaci, při kterých...
Analýza sourozeneckých vztahů / vztahy mezi sourozenci a sourozenci se zdravotním postižením
Zedínková, Klára ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou sourozeneckých vztahů v rodinách u sourozenců intaktních a sourozenců s postižením a zaměřuje se zejména na konfliktní situace v rodině. Je rozdělena na část teoretickou, kterou jsou kapitoly jedna až tři a část praktickou, kterou je kapitola čtvrtá společně se závěrem a doporučením. Obsah teoretické části popisuje rodinu, rodiče a sourozenectví. Část empirickou tvoří výzkum, jehož cílem je analýza vztahů v rodině se zaměřením na konfliktní situace v rodině. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní způsob šetření a jako metoda sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Do výzkumného vzorku byli zahrnuti tři respondenti z řad rodičů a šest respondentů z řad sourozenců, kde je alespoň jeden sourozenec intaktní a alespoň jeden sourozenec s postižením. Součástí empirické části je analýza sebraných dat, následné vyhodnocení a interpretace. Poslední částí je závěr a doporučení dle získaných dat. KLÍČOVÁ SLOVA sourozenci, rodina, konfliktní situace, zátěž, dítě se zdravotním postižením, postižení
Analýza speciálně pedagogických potřeb seniorů se zrakovým postižením
Vanclová, Veronika ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá speciálně pedagogickými potřebami seniorů se zrakovým postižením. Zaměřuje se na seniory, kteří se v závěrečné etapě svého života musí adaptovat nejen na specifické změny, které stáří přináší, ale také na ztrátu zraku či snížení zrakových schopností, což vede k nově vzniklým potřebám těchto osob. Diplomová práce tyto specifické potřeby analyzuje v kontextu kvality života seniorů s tímto handicapem. Cílem je popsat, jaké tyto potřeby jsou, zda jsou dostatečně naplňovány, zda aktivizace a péče, která je těmto seniorům poskytována, jim přináší smysluplný a plnohodnotný způsob života, a také které aktivity a pomůcky ve svém každodenním životě nejvíce preferují. Skrze kvalitativní výzkum, pomocí metody rozhovorů, přímo se seniory se zrakovým postižením, a jejich ošetřovateli v Domově Palata, přináší tato práce několik kategorií, týkajících se speciálně pedagogických potřeb těchto seniorů, které mají vliv na kvalitu života ve stáří. Výsledky této práce mohou být užitečné při uplatnění speciálně pedagogické podpory seniorům se zrakovým postižením v praxi, například v procesu adaptace seniora na zrakové postižení, v podpoře jeho samostatnosti a životní spokojenosti. KLÍČOVÁ SLOVA zrakové postižení, senior, speciálně pedagogické potřeby, stáří, handicap, kvalita života, aktivní stáří

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 313 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.