|
Historie a využití dřevin městských parků Jeseníku ve výuce přírodopisu
Zemanová, Alexandra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou jesenické parky, jejich historie a dřeviny. V části o parcích jsou vypsány dřeviny, které zde můžeme pozorovat. V kapitolách Rostlinná slepota a Dřeviny z hlediska využití člověkem jsou vyzdvihovány přednosti a důležitost dřevin, které by si měli žáci z hodin odnést. V rámci práce nahlédneme do problematiky výuky přírodopisu a biologie, RVP a ŠVP a botanických exkurzí. Sekce o edukaci se vztahuje k místním vzdělávacím institucím. V závěru je návrh základního okruhu exkurze ve Smetanových sadech po stopách dřevin a historie. Cílem práce je srozumitelně napsaná příručka pro žáky a učitele přírodopisu v Jeseníku. KLÍČOVÁ SLOVA park, dřeviny, Jeseník, historie, vzdělávání
|
|
Práce s textem ve výuce biologie
Rezková, Gréta ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou práce s textem ve výuce biologie na základní škole. Cílem této práce je zjistit schopnost žáků analyzovat textové materiály a pracovat s nimi různým způsobem. Ve výzkumné části práce byly vytvořeny texty pro výuku žáků na 2. stupni základní školy a na ně navazujících 8 úloh. Úlohy byly zadány žákům (n = 75) v 6. - 8. ročníku v různých fázích hodiny. Následně byly úlohy vyhodnoceny a na základě výsledků posouzena schopnost žáků úlohy řešit. V šesti úlohách měli žáci vyšší úspěšnost než 70 %, pouze ve dvou úlohách získali žáci méně než 45 %. Výsledky výzkumu ukázaly, že schopnost žáků porozumět a pracovat s textem je na dobré úrovni. Bylo také zjištěno, s jakými metodami se žákům hůře pracuje a jakým způsobem je třeba úlohy upravit. Klíčová slova Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metody
|
|
Využití Národního parku Podyjí ve výuce botaniky na základních školách
Lengálová, Renata ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Cílem diplomové práce byla příprava, realizace a vyhodnocení exkurze jako jedné z forem organizace terénní výuky na druhém stupni znojemských základních škol s využitím přírodní lokality Kraví hora v Národním parku Podyjí. V předkládané diplomové práci byla naplánována a realizována exkurze s botanickou tématikou. Teoretická část práce je sestavena z obecné charakteristiky NP Podyjí z různých přírodních pohledů s důrazem na zvláště chráněná území národního parku. V této části práce jsou také popsány jednotlivé pohledy exkurze a nejčastěji používané výukové metody. Praktická část obsahuje mimo jiné metodické pokyny pro učitele a žáky a také didaktické materiály (pracovní listy, didaktický test), které jsou součástí přílohy. Dotazníková šetření žáků a učitelů byla součástí poslední empirické části. Cílem dotazníkového šetření bylo zaznamenat a vyhodnotit postoje žáků druhého stupně ke konkrétní exkurzi, její provedení a celkové organizaci. Cílem předložených didaktických testů bylo zjistit efektivitu osvojování nových vědomostí žáků pomocí terénní výuky. Cílem dotazníkového šetření bylo monitorovat postoje pedagogů druhého stupně znojemských základních škol ve vztahu k terénní výuce, k vybrané exkurzi na dané lokalitě a využití možnosti její realizace jimi samotnými. Klíčová slova: Botanika, exkurze,...
|
|
Didaktické využití ukázkové přírodní zahrady ZŠ Domamil
Šplíchal, Pavel ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce Didaktické využití ukázkové přírodní zahrady ZŠ Domamil se zaměřuje na školní ukázkovou přírodní zahradu ZŠ Domamil a její využití ve výuce. Diplomová práce se zabývá všeobecnou historií školních zahrad, popisuje přírodní zahradu a kritéria, za kterých může zahrada získat certifikát přírodní zahrady. Také je uvedena bezpečnost práce, provozní a návštěvní řád přírodní zahrady. V diplomové práci je popsán vznik a vývoj školní ukázkové přírodní zahrady ZŠ Domamil a jsou charakterizovány její jednotlivé prvky a jejich postupné budování žáky a učiteli ZŠ Domamil. Celá charakteristika školní ukázkové přírodní zahrady ZŠ Domamil je doplněna o vlastní fotodokumentaci. V práci je zařazeno dotazníkové šetření, které bylo provedeno mezi pedagogy a žáky druhého stupně ZŠ Domamil. Zabývalo se využitím školní ukázkové přírodní zahrady v praxi i ve výuce. Na základě výsledku dotazníkového šetření a stávajícího stavu zahrady byly vytvořeny didaktické materiály určené pro výuku ve školní ukázkové přírodní zahradě ZŠ Domamil. Didaktické materiály byly určeny pro žáky sedmého ročníku základní školy a následně byly ověřeny ve výuce. Klíčová slova: školní zahrada, přírodní zahrada, ZŠ Domamil, dotazníkové šetření, výuka, pracovní listy
|
|
Pěstitelské práce na vybraných základních školách
Škorpilová, Martina ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výukou pěstitelských prací na vybraných základních školách. V teoretické části je charakterizován předmět Pěstitelské práce a je uvedena stručná historie výuky tohoto praktického předmětu. Dále je věnována pozornost současnému zastoupení pěstitelských prací ve školních vzdělávacích programech, je uveden přehled očekávaných výstupů a obsahu učiva tohoto předmětu a jsou sestaveny možnosti aplikace průřezových témat a mezipředmětových vztahů v jeho rámci. V závěru teoretické části jsou uvedeny prostorové možnosti pro výuku tohoto předmětu, přehled vydaných učebnic a metodických materiálů, možnosti inovace předmětu a jeho souvislost s potravinovou soběstačností a využíváním potravin z místních zdrojů. Praktická část se zabývá nejprve zodpovězením základní výzkumné otázky: Jak probíhá výuka předmětu Pěstitelské práce na vybraných základních školách? Uvedeny jsou charakteristiky jednotlivých škol, je popsán způsob, hodinová dotace a formy výuky tohoto předmětu, vybavení školy pro výuku předmětu a popsány jsou také aktuální, zajímavé a netradiční metody, které mohou posloužit jako příklady dobré praxe výuky Pěstitelských prací. Tyto údaje byly zjišťovány formou kvalitativního výzkumu. Dále se praktická části zabývá zodpovězením vedlejších výzkumných otázek a uvedeny jsou...
|
|
Pyly vybraných alergenních rostlin a jejich didaktické využití ve výuce biologie na gymnáziích
Pýchová, Adéla ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
6 Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na pyly vybraných alergenních rostlin. Práce je strukturována do dvou celků. První, teoretická část popisuje květ a jeho morfologii, dále se zabývá pylovým zrnem, anatomickou stavbou tyčinky, opylením a oplozením, vývojem pylového zrna, jeho stavbou a chemickým složením. Závěr teoretické části, věnovaný alergiím, je rozčleněn do podkapitol zabývajících se imunitou a alergií, pojmenováním a evidencí alergenů, zkříženou a pylovou alergií. Praktická část obsahuje analýzu kurikulárních dokumentů určených studentům gymnázií. Nedílnou součástí práce je dotazníkové šetření u pedagogů gymnázií, ve kterém byla použita metoda dotazování. Cílem tohoto šetření bylo zjistit výskyt řešené problematiky z hlediska zastoupení témat pylů a pylových alergenů v učebnicích pro gymnázia, dále pak zařazení této problematiky do oficiálních kurikulárních dokumentů, vyplývajících z Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice. Na základě výsledků dotazníkového šetření u pedagogů gymnázií byly vypracovány učební materiály ve formě pracovního listu určených pro výuku botaniky a návod na laboratorní cvičení z biologie rostlin.
|
|
Didaktické využití vybraných čeledí krytosemenných rostlin ve výuce na ZŠ a víceletých gymnáziích
Moldaschlová, Jana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Diplomová práce se zabývá didaktickým využitím vybraných čeledí krytosemenných rostlin ve výuce na ZŠ a víceletých gymnáziích. Poskytuje teoretické poznatky, které se týkají krytosemenných rostlin, vybraných čeledí a druhů rostlin. Dále popisuje vybrané formy a metody výuky, které lze využít při výuce krytosemenných rostlin. Práce obsahuje konkrétní návrhy využití výukových forem a metod na učivu vybraných čeledí. Součástí diplomové práce je dotazníkové šetření, které se zabývá využíváním různých forem a metod výuky v hodinách přírodopisu na ZŠ a víceletých gymnáziích. Výsledkem práce jsou i praktická cvičení, pracovní listy a didaktické hry, které by učitelé mohli využít při výuce krytosemenných rostlin. Klíčová slova: výukové formy a metody, dotazníkové šetření, krytosemenné rostliny
|
|
Přírodní rezervace V Pískovně jako cíl školní botanické exkurze
Saňáková, Petra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Bakalářská práce představuje přírodní rezervaci V Pískovně jako cíl botanické exkurze. Teoretická část uvádí základní informace o rezervaci a popisuje některé druhy rostlin a živočichů, se kterými se žáci při exkurzi mohou setkat. Cílem praktické části je návrh exkurze do PR V Pískovně, včetně aktivit realizovaných během předcházejících a navazujících vyučovacích hodin. Celý blok má za cíl vést žáka k pozitivnímu vztahu k přírodě.
|
|
Výuka biologie člověka s využitím CLIL v ruském jazyce
Mutlová, Tereza ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukovým přístupem CLIL (Content and Language Integrated Learning) integrující výuku biologie člověka a ruského jazyka. Cílem diplomové práce je tvorba příprav na výuku a výukových materiálů pro 3. stupeň a jejich ověření v praktické výuce na dvou gymnáziích. Na jednom gymnáziu probíhala výuka tzv. soft CLILem a na druhém tzv. hard CLILem. Výsledky žáků vyučovaných pomocí CLILu jsou vyhodnoceny pretesty a posttesty, které ověřovaly vstupní a výstupní znalosti žáků. Postoje žáků ke CLIL výuce byly zjišťovány postojovým dotazníkem. U respondentů z obou škol došlo po výuce s využitím CLIL ke zlepšení znalostí, ovšem nebylo nijak výrazné. K výuce realizované pomocí CLIL mají žáci spíše neutrální postoj, přičemž děvčata mají pozitivnější postoj než chlapci. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, biologie člověka, výuka biologie, didaktika biologie
|
|
Katalog stanovišť vhodných pro přírodovědná pozorování v okrese Opava s využitím na 1. stupni ZŠ
Šebestová, Renata ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce slouží pedagogickým pracovníkům jako podklad a vodítko pro zkvalitnění výuky přírodovědy v terénu na 1. stupni základních škol v okrese Opava. Záměrem a výstupem práce bylo vytvořit podkladový materiál pro pedagogy a jejich praxi k přípravě přírodovědných exkurzí a vycházek. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem přírodních poměrů okresu, vystihuje specifika oblasti a její krajinný potenciál, dále zahrnuje přehled didaktických metod výuky s využitím pro přírodovědná pozorování a nejdůležitější část tvoří katalog stanovišť vhodný pro přírodovědné vycházky a exkurze, který by měl pedagogům usnadnit vyhledávání dostupných a na dané téma zaměřených lokalit. Každé stanoviště katalogu má tematické zaměření, je u něho popsána poloha a dostupnost, stručná charakteristika a uvedeny klíčové pojmy. Praktická část se skládá z pedagogického výzkumu a z didakticky zpracovaných návrhů praktických aktivit sloužící jako návod pro činnost s žáky. Součástí je dokumentace pedagogické praxe, během které byly odzkoušeny vybrané náměty katalogu. Soubor podkladů k zrealizovaným exkurzím je v diplomové práci tabulkově uspořádán s uvedením cílů, obsahu, metodiky, s rozpisem plánu činností a jejich zhodnocením. Motivem pedagogického výzkumu byl předpoklad, že...
|