Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 176 záznamů.  začátekpředchozí103 - 112dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Svobodná výchova v Sudbury Valley School
Procházková, Ivana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Práce se zabývá celosvětovým fenoménem svobodného vzdělávání jako radikální alternativou současného většinového vzdělávacího proudu. Cílem autorky je na základě obsahové analýzy domácích a především zahraničních zdrojů popsat fenomén svobodného vzdělávání, pomocí rozboru mediálně zprostředkovaných reportáží a dotazování z prostředí americké Sudbury Valley School zjistit, nakolik je tento model vzdělávání životaschopný, realizovatelný a žádaný i v jiných prostředích (včetně ČR), než pouze tam, kde vznikl, a jaké přináší výsledky. Práce je uvedena vysvětlením nutnosti změny vzdělávacího paradigmatu, tak aby odpovídalo realitě 21. století, a vzájemným vymezením pojmů tradiční a svobodné vzdělávání. Další kapitoly představují koncept svobodného vzdělávání; podstatná část práce pak přináší detailní vhled do fungování a běžného života Sudbury Valley School včetně výsledků jejích absolventů v dalším vzdělávání a praktickém životě. V poslední kapitole autorka shrnuje výsledky zkoumání a dochází k závěru, že svobodné vzdělávání v demokratických školách je přes kritiku a skepsi části veřejnosti zajímavou, realizovatelnou a životaschopnou alternativou většinového vzdělávacího proudu (v ČR pro legislativní bariéry zatím nikoli), která se opírá o jasné cíle a která přináší dobré výsledky. Pro své určité charakteristiky...
Historický vývoj školy v Loděnici v regionálním kontextu
Šedivá, Jana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Cílem práce je doložit a zmapovat souvislý vývoj školství v obci Loděnice v berounském regionu, v němž se nachází. Prvořadým pramenem, se kterým autorka pracuje, jsou školní kroniky uložené ve Státním okresním archivu v Berouně a fondy školy v Loděnici. Práce má historický charakter, proto autorka užívá práci s prameny, historicko-komparativní metodu, analýzu, syntézu a metodu rozhovoru. Práce ukázala konkrétní období této školy, a to její vývoj v letech 1782 - 1945. Autorka s použitím archivních pramenů dokládá vývoj školství v obci Loděnice s užitím stanovených kritérií. Ve své práci dále mapuje berounský region, jeho rozvoj v oblasti zemědělství a průmyslu. Poukazuje na to, jaký vliv měl rozvoj v těchto oblastech na oblast školství. Klíčová slova Historický vývoj, primární dokumenty (kroniky, dokumentace školy, inspekční zprávy), zákonné normy, region Beroun, Loděnice.
Proměny vztahu učitele a žáka v historickém kontextu
Khailová, Pavlína ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Cíl diplomové práce byl zvolen tak, aby sledoval a zachytil proměny vztahů dvou hlavních aktérů školy, tj. učitele a žáka. Tato proměna je však vázána na dobový kontext a vývoj školy jako instituce. Hrají zde roli i dobové pedagogické proudy, církev a v neposlední řadě i politické okolnosti. Vztahy těchto dvou aktérů budu sledovat přibližně od druhé poloviny patnáctého století až do současnosti. Práce má charakter historické studie, budu tudíž pracovat především historickou a historicko srovnávací metodou. Nebude tedy obsahovat praktickou část, ale bude se skládat pouze z části teoretické. Potřebné podklady budu čerpat z historické i současné literatury.
J. A. Komenský pohledem současného českého učitele
Rybář, Norbert ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Práce se věnuje povědomí současných českých učitelů mateřských, základních a středních škol o myšlenkách a pedagogických názorech Jana Amose Komenského. Jako podklad k následné praktické části nastiňuje první, teoretická část životní pouť Jana Amose Komenského a shrnuje hlavní Komenského pedagogické názory i obsahové pojetí jednotlivých vzdělávacích období. Průzkum provedený dotazníkovým šetřením dochází v následné praktické části práce k závěru, že myšlenky a názory Jana Amose Komenského jsou dle názoru učitelů stále uplatňovány (s výjimkou dobově determinované víry), a to především pedagogická zásada názornosti. Průzkum dále potvrdil dobré obeznámení českých učitelů s faktografickými údaji o Janu Amosi Komenském, stejně jako povědomí učitelů o díle Komenského, především pak o jím navržené školské soustavě.
Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012
Hrstková, Magdaléna ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce na téma "Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012" mapuje a analyzuje návrhy na změny a skutečné změny, které proběhly v průběhu 22 let v předškolní výchově a vzdělávání. Česká mateřská škola prošla ve sledovaném období změnami v několika oblastech. V oblasti legislativy bylo důležitým mezníkem vydání školského zákona (2004) a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2004). Po roce 1990 došlo k proměně filozofie pojetí dítěte a jeho rozvoje - začal být uplatňován osobnostně orientovaný model předškolní výchovy. Proměnily se i cíle předškolní výchovy a vzdělávání a také se změnilo kurikulum. Dotazníkové šetření v praktické části práce zjišťuje pohled učitelek mateřských škol na změny v předškolní praxi ve sledovaném období. Respondentky vnímají proměnu především ve větší volnosti při plánování a realizaci výchovně-vzdělávací činnosti a také v důrazu na rozvoj dítěte. Učitelky pozitivně hodnotí lepší vybavení mateřských škol a široké možnosti vzdělávání učitelek. Naopak negativně hodnotí vysoký počet dětí ve třídě a finanční ohodnocení učitelek.
Vývoj školství na Pelhřimovsku se zaměřením na malotřídní školu v Častrově
Kovářová, Hana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce bylo na základě použitých školních kronik zpracovat vývoj malotřídní školy v Častrově v okrese Pelhřimov a poukázat na přínos získaných poznatků pro práci ve škole. Teoretická část se věnuje studiu pamětních knih a v širším pohledu také celému regionu Pelhřimovsko. Praktická část popisuje projekt realizovaný se žáky této školy. Cílem bylo seznámit žáky prostřednictvím aktivizujících metod s historií školy v Častrově a zapůsobit na jejich vztah ke škole i k místu, kde žijí.
Český učitel druhé poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež
Brožová, Věra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Pokorný, Jiří (oponent)
NÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné...
Výchova k vlastenectví v českých školách
Kyzlinková, Marcela ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Klíčovým tématem této práce je přístup ve výchově k vlastenectví na našich školách, zejména pak na prvním stupni základních škol. Jejím smyslem je znovuotevření tématu vlastenectví a jeho významu pro naši společnost. Práce je koncipována tak, aby nejprve seznámila s pojmy, které umožňují rozvoj předpokladů nutných pro národní uvědomění a vznik vlasteneckého cítění. Teoretická část práce se zabývá morálkou, vlivy ve výchově, vzorem, materiálními i duševními hodnotami a estetikou. Popisuje jednotlivá historická období od počátků národního obrození v první polovině 19. století až po současnost a jejich vliv na vlastenecké cítění ve společnosti. Nabízí přístupy ve vedení žáků k vlastenectví na školách v historickém sledu jednotlivých období. Odkrývá nové pohledy na způsob výchovy k vlastenectví na školách. Poukazuje na nutnost správného pochopení jednotlivých pojmů a na panující zmatek a rizika jejich výkladů ve společnosti. Předkládá důležitá fakta, ke kterým se naše společnost musí postavit čelem, aby se výchova k vlastenectví úspěšně uskutečňovala. Empirická část práce je tvořena rozborem třídních diskusí a hloubkových rozhovorů s jednotlivými žáky, učiteli a vedoucími představiteli tří základní škol. Stěžejním úkolem bylo zjištění osobních přístupů jednotlivých pedagogů k pojmu vlastenectví,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 176 záznamů.   začátekpředchozí103 - 112dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.