Název:
Výchova k vlastenectví v českých školách
Překlad názvu:
Education for patriotism in Czech schools
Autoři:
Kyzlinková, Marcela ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Klíčovým tématem této práce je přístup ve výchově k vlastenectví na našich školách, zejména pak na prvním stupni základních škol. Jejím smyslem je znovuotevření tématu vlastenectví a jeho významu pro naši společnost. Práce je koncipována tak, aby nejprve seznámila s pojmy, které umožňují rozvoj předpokladů nutných pro národní uvědomění a vznik vlasteneckého cítění. Teoretická část práce se zabývá morálkou, vlivy ve výchově, vzorem, materiálními i duševními hodnotami a estetikou. Popisuje jednotlivá historická období od počátků národního obrození v první polovině 19. století až po současnost a jejich vliv na vlastenecké cítění ve společnosti. Nabízí přístupy ve vedení žáků k vlastenectví na školách v historickém sledu jednotlivých období. Odkrývá nové pohledy na způsob výchovy k vlastenectví na školách. Poukazuje na nutnost správného pochopení jednotlivých pojmů a na panující zmatek a rizika jejich výkladů ve společnosti. Předkládá důležitá fakta, ke kterým se naše společnost musí postavit čelem, aby se výchova k vlastenectví úspěšně uskutečňovala. Empirická část práce je tvořena rozborem třídních diskusí a hloubkových rozhovorů s jednotlivými žáky, učiteli a vedoucími představiteli tří základní škol. Stěžejním úkolem bylo zjištění osobních přístupů jednotlivých pedagogů k pojmu vlastenectví,...The key aim of this work is a method of patriotic education in our schools, mainly in the first grade of primary schools. The point of this work is to awaken patriotism in society again. In the first step we are informed about the important ideas that enable to develope the assumptions neccesary for the patriotic recognition and for an increase in patriotic feeling. The theory pays the attention to morality, influencing behaviour; for example, material and physical values and the aesthetic. It describes each historical term individually, from the beginning of national recovery during the first half of 19th century to the present days. It underlines the need to understand correctly the individual ideas and it points out the general chaos and risks of their interpretations in society. It recognises the important tasks that our society has to face to maintain the education of patriotism succesfully. The practical aspect contains the class discussions, interwiews and analysis of individual pupils, teachers, directors and it compares the level and quality of class debats with teacher`s attitude. The main thing was to find out the teachers' personal feeling about patriotism, his or her attitude towards its education and the way he or she communicates this during the lessons.
Klíčová slova:
doba; estetika; filanropie; hodnoty; hrdost; morálka; nacionalismus; národ,vlast; národní obrození; občanství; osobnost; postoje; rodina; učitel zprostředkovatel; vlastenec; vlastenectví; vzor; výchova; výchova k vlastenectví; zvyk; škola; aeshetic; attitudes; character; citizenship; education; education for patriotism; era; example; family; habit,education for patriotism; homecountry; morality; nacionalism; nation; national revival; patriot; patriotism; philanthropy; pride; school; teacher intermediary; values