Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
České frazémy a cizinci
Dandová, Tereza ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá znalostí české frazeologie u jinojazyčných mluvčích, konkrétně u rusky mluvících. Cílem práce je pomocí pěti případových studií zjistit, do jaké míry cizinci znají českou frazeologii, jaký vliv by na tuto znalost mohla mít úroveň jejich integrace do české společnosti, případně jestli je možné vypozorovat jiné faktory, které hrají důležitou roli. Případové studie mapují pomocí polostrukturovaného rozhovoru jazykové zázemí respondentů, které je následně konfrontováno s výsledky dotazníku, který je studentům předložen. V závěru práce jsou výsledky studií porovnány a snažíme se odhalit společné tendence a faktory, které vedou k porozumění frazémů.
Možnosti komunikace dětí s dětskou mozkovou obrnou
Zikmundová, Klára ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Cílem této diplomové práce je pokusit se shrnout, jaké možnosti komunikace mají děti s těžkou formou dětské mozkové obrny, popsat je a popřípadě osvětlit, čím konkrétně jsou tyto možnosti limitovány. Pokouší se také odpovědět na otázku, jak se komunikace těchto jedinců liší od způsobů vyjadřování intaktních osob. Těžiště práce spočívá v teoretickém výkladu, který se zabývá mimo jiné procesem komunikace a její verbální i neverbální složkou, diagnostickou charakteristikou dětské mozkové obrny a narušenou komunikační schopností při symptomatických poruchách řeči, které se pojí s tímto postižením. Popisuje, jak se na způsobu a možnostech komunikace odráží zejména postižení hybnosti a mentální retardace. Zvláštní pozornost je věnována metodám alternativní a augmentativní komunikace, které mohou být využívány jako terapie při stimulaci rozvoje komunikačních i řečových dovedností a často pro osoby s tímto postižením představují jeden z mála možných způsobů, jak vůbec komunikovat. Teoretickou část doprovází videonahrávky zachycující komunikaci čtyř dívek s dětskou mozkovou obrnou. Vzhledem k tomu, že projevy této diagnózy mohou být velmi různé, liší se i možnosti a způsoby komunikace jedinců s tímto postižením - ačkoli i zde můžeme najít určité obecné tendence, jako například zvýšený podíl její neverbální...
Diagnostikování verbálních schopností dětí pohledem lingvistiky
Benešová, Andrea ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou verbálních subtestů vybraných inteligenčních testů (Analytický inteligenční test, Kaufmanova hodnotící baterie pro děti, Váňův inteligenční test a Wechslerova inteligenční škála pro děti) z hlediska toho, jaké jazykové schopnosti a komunikační dovednosti jsou testy zkoumány a jaké typy úkolů jsou v této oblasti využívány. Práce se soustřeďuje na testy užívané při diagnostikování verbálních schopností česky hovořících dětí do cca 12 let věku. Teoretická část zahrnuje základní pojmy z teorie inteligence a intelektových schopností a základní poznatky o vývoji dítěte. Stěžejní je období tzv. předškolního věku, kdy si dítě osvojuje jazyk a kdy se vyvíjí jeho komunikační schopnosti a dovednosti na úrovni lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické a pragmatické, a období tzv. mladšího školního věku, které je spojeno s otázkou školní zralosti / připravenosti. Klíčová slova verbální schopnosti, diagnostické testy, slovní zásoba, dětská řeč, komunikační dovednosti
Výuka psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Stehlíková, Sára ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
(česky) Tato diplomová práce zkoumá výuku psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je v teoretické rovině představit didaktiku komunikačně slohové výchovy, výuku psaní a problematiku začínajících učitelů, dále provést případovou studii 4 začínajících učitelů a analyzovat jejich způsoby výuky psaní včetně zadávání a hodnocení (nejenom) písemných prací. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, tak z části empirické, jež na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí konkrétní příklady začínajících učitelů. Empirická část čerpá z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Ukazuje se, že se začínající učitelé na 2. stupni liší ve znalostech, schopnostech výuky psaní, což pravděpodobně pramení z rozdílných přesvědčení o důležitosti komunikačně slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Svými výstupy může tedy tato práce poskytnout cenný náhled do aktuálního stavu výuky psaní u vybraných začínajících učitelů na 2. stupni základních škol a být vodítkem pro další výzkum v této oblasti.
Jazyk a obraz v influencerských a televizních reklamách
Vojtová, Petra ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje jazyku a obrazu nových forem reklam - influencerských reklam, které jsou porovnávány s televizními reklamami. Cílem je popsat specifika influencerských reklam, shrnout odlišnosti v porovnání s televizními reklamami. V teoretické části se zabýváme jazykem a stylem reklamní komunikace, prvky mluvené češtiny, sociálními sítěmi a multimodalitou. V praktické části analyzujeme jednotlivé roviny projevů televizních reklam a poté influencerských reklam. V rámci této analýzy práce rozebírá fonetiku a fonologii, lexikum, morfologii, syntax, subjekty a vzájemný kontakt, tematickou výstavbu a argumentaci a vztah mluveného slova a obrazu. V závěru shrnujeme shody a odlišnosti těchto dvou forem reklamy.
Vybrané specifické poruchy učení u studentů vysokých škol
Hájková, Michaela ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Dufková, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vybranými specifickými poruchami učení (dále označované zkratkou SPU), konkrétně dysgrafií, dyslexií a dysortografií, u dospělých mluvčích češtiny, kteří studují na vysoké škole. Cílem je zmapování projevů SPU, dopadů na studium a možností pomoci. V teoretické části jsou definovány jednotlivé SPU, popsány jejich primární i sekundární projevy v dětském až dospělém věku. Dále shrnuje způsoby diagnostiky i terapie u dětí a dospělých, poslední část se věnuje výskytu SPU u vysokoškolských studentů, zahrnuje také popis podpory, kterou těmto studentům poskytuje Univerzita Karlova. Tato konkrétní univerzita byla vybrána jako názorný příklad kvůli tomu, že autorka práce na této univerzitě studuje. Praktická část je postavená na analýzách polostrukturovaných rozhovorů se dvěma vysokoškolskými studenty, obsahuje také analýzu vybraných textů jednoho z účastníků napsaných v době od počátku školní docházky do zakončení střední školy. Rozhovory jsou zaměřeny na zmapování zkušeností účastníků jakožto studentů s SPU a ilustrují vývoj a současný stav projevů SPU u účastníků. Praktická část je tak rozdělena do dvou celků, první je zakončen komentářem a vzájemným porovnáním informací získaných z rozhovorů, druhý je zakončen shrnutím poznatků získaných analýzami textů. Práce je zakončena...
Frazeologie u dospívajících mluvčích: porozumění a aktivní užívání
Matějková, Veronika ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce se zabývá frazeologií u dospívajících mluvčích, jejich porozuměním vybraným frazémům a případným aktivním užitím. První část práce, teoretická, se věnuje základním pojmům z oblasti frazeologie a také pojmům týkajících se komunikace a skupinové práce dospívajících mluvčích. Teoretická část vychází především ze studia odborné literatury. Druhá část práce, analytická, se zabývá analýzou samostatné i skupinové práce vybraných mluvčích (2. ročník a 4. ročník osmiletého gymnázia). Analýza je strukturována podle utvořených skupin a následně podle typů cvičení. Analýza vznikla na základě zpracování samostatné a skupinové práce a přepisu nahrávek pořízených při skupinové práci. Zákonní zástupci dětí souhlasili s nahráváním rozhovorů a anonymním zpracováním výsledků za účely diplomové práce. Klíčová slova čeština, frazeologie, dospívající, porozumění, úzus
Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Mikulková, Martina ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce s názvem "Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky" se zabývá popisem a srovnáním výuky literatury, a to se zaměřením na komunikaci mezi učitelem a žáky, konkrétně v klasickém vzdělávacím modelu státního gymnázia a alternativním modelu waldorfského lycea. Na základě observace a polostrukturovaného rozhovoru jsou shrnuty poznatky týkající se výuky literatury ve dvou odlišných institucích, jejich přístupy k výuce, materiály, s nimiž pracují, testování, aplikace teoretickýchprvkůdo praxe, a především výuková komunikace mezi učitelem a žáky. V závěru jsou shrnuty výsledky získané na základě observace a rozhovoru, které nabízí vhled do vzdělávacího a komunikačního prostředí čtyřletého gymnázia i waldorfského lycea a jejich srovnání.
Komunikace v multilingvní rodině
Whiteman, Magdaléna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Převrátilová, Silvie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vícejazyčnou komunikací ve smíšené rodině, v níž se užívá čeština, španělština a švédština v každodenních situacích. Úvodní kapitoly se věnují teorii bilingvismu, osvojování jazyka u bilingvních mluvčích a představují koncept komunikace a jazykového managementu. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury, usiluje o celistvý pohled na problematiku vícejazyčnosti a buduje teoretické zázemí pro praktickou část práce. Praktická část se zabývá výzkumem komunikace konkrétní vícejazyčné rodiny žijící ve Švédsku. Základem výzkumu jsou polostrukturované rozhovory a konverzační analýzy dvou rodinných interakcí. Výzkum prezentuje vztah členů rodiny k jednotlivým jazykům a dává nahlédnout do jazykového managementu jak jednotlivců, tak rodiny jako celku. Závěr práce usouvztažňuje informace z teorie a z výzkumu. Klíčová slova: komunikace v rodině, vícejazyčnost, osvojování jazyka, jazykový management
Komunikace logopeda s dítětem
Laiblová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Text se zabývá problematikou komunikace logopeda s dítětem předškolního věku. Text teoretické části práce řeší vědní obor logopedie, termín narušená komunikační schopnost a dyslalie, její diagnostiku, řečový vývoj dítěte a řeč zaměřenou na dítě. Na pozadí těchto informací se text praktické části práce věnuje analýze komunikace logopeda s dítětem na základě provedeného výzkumu. Text informuje o celkové organizaci hodin logopedie, která přispívá k efektivní práci s dítětem. Popisuje také jednotlivé typy cvičení a aktivit, které logoped s dítětem provádí během logopedické terapie. Důraz klade na individuální rozdíly mezi pozorovanými dětmi. Text se dále snaží o analýzu verbální a neverbální komunikace logopeda, všímá se různých praktik, které logoped užívá k fungující komunikaci s dítětem. K získání potřebných dat a informací jsme provedli výzkum a v jeho rámci jsme aplikovali případovou studii. Vstříc nám vyšla jedna mateřská škola ve středočeském kraji. Pro zachování anonymity zúčastněných dětí neuvádíme přesný název a lokaci mateřské školy. Z žáků mateřské školy byly vybrány celkem čtyři děti (dva chlapci a dvě děvčata), které se účastní individuální logopedické terapie. Z hodin výuky logopedie byly pořízeny videonahrávky. Každé dítě bylo natočeno celkem dvakrát (dvě třicetiminutové terapie)....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.