Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 319 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prefixy a prefixoidy latinského a řeckého původu jako předpoklad porozumění cizím slovům u žáků čtyřletých gymnázií
Králová, Eliška ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent) ; Mitter, Patrik (oponent)
Klasické jazyky - latina a řečtina - ovlivňovaly slovní zásobu českého jazyka po celou dobu jeho samostatného vývoje. Na vzniku nových slov se oba jazyky podílí velkou měrou i v současnosti. Nejedná se pouze o terminologie rozličných vědních oborů, ale jde i o pojmenování jevů a skutečností naší každodenní reality. V souvislosti s globalizací a všeobecnou snahou o jazykovou internacionalizaci se klasické jazyky díky své flexibilitě a schopnosti pojit se s domácími i cizími slovotvornými komponenty zapojují do neologického procesu velmi intenzivně. Cílem této disertační práce je ukázat, jak vysokou míru porozumění slovotvorným komponentům z latiny a řečtiny vykazují žáci v 1. a 4. ročníku všeobecného gymnázia a do jaké míry jim případná neznalost brání ve správném pochopení podobně utvářených výrazů. Nástrojem ke zjišťování úrovně znalostí mezi žáky je didaktický test, který byl zadán na pěti čtyřletých gymnáziích v České republice, a to vždy pro srovnání ve všech paralelkách 1. a 4. ročníku. Výsledky výzkumu mohou napomoci k lepšímu didaktickému zpracování učiva v hodinách českého jazyka a k mezipředmětovému propojení s ostatními obory, jako jsou například fyzika, biologie, dějepis či cizí jazyky. Klíčová slova Prefixy, prefixoidy, latinské slovotvorné komponenty, řecké slovotvorné komponenty, cizí...
Kritická místa výuky syntaxe v 7. ročníku základní školy
Baloušová, Lucie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Škodová, Svatava (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na kritická místa výuky syntaxe v 7. ročníku základní školy. Téma didaktického zpracování učiva syntaxe již řadu let rezonuje jak mezi lingvodidaktiky, tak mezi učiteli. Jedním z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli zaměřit naši pozornost právě na výuku syntaxe, byla absence výzkumu a komplexnějšího zpracování kritických míst výuky syntaktického učiva. Aktuální tendence v didaktice českého jazyka směřuje k rozvíjení komunikační kompetence žáka, který by měl být schopen uvědomělého výběru jazykových prostředků tak, aby docílil svého komunikačního záměru. Tento výběr by měl být adekvátní vzhledem ke komunikační situaci, v níž se žák nachází. Proto jsme se v disertačním výzkumu zaměřili na výuku syntaxe, která v tomto ohledu hraje klíčovou roli. V rámci výzkumu, který měl experimentální charakter, jsme hospitovali v hodinách českého jazyka (konkrétně jsme vybírali hodiny syntaxe) na různých pražských základních školách, pořizovali jsme audionahrávky jednotlivých hodin a vedli jsme si terénní záznamy. Vzhledem k 2. pololetí 7. ročníku a tématům, jež se dle dostupných školních vzdělávacích programů oslovených základních škol vyučují, jsme získali poměrně vyrovnaný materiál, který obsahoval hodiny zaměřené na výuku větných členů a na výuku vedlejších vět. Součástí výzkumu...
Mazání okolků kolejových vozidel ekologickými mazivy
Janovec, Ladislav ; Šperka, Petr (oponent) ; Nevrlý, Josef (vedoucí práce)
Cílem této práce je provést rešeršní a analytické zhodnocení jednotlivých přístupů aplikovaných výrobci v oblasti mazání okolků kolejových vozidel ekologickými mazivy. Analýza je zaměřena na cyklické i kontinuální způsoby mazání jednotlivých typů centrálních mazacích systémů umisťovaných na kolejových vozidlech.
Analýza jízdních vlastností motocyklů
Janovec, Ladislav ; Růžička, Bronislav (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá metodami vyhodnocování jízdních vlastností vozidel se zaměřením na analytické posouzení stavu tlumících jednotek. Práce v rešeršní části popisuje některé dnešní analytické metody používané v praxi i v experimentálním měření. Analytické metody umožňuji při posuzování jízdních vlastností vozidel objektivní hodnocení. Hlavním cílem práce bylo vytvoření dvou nezávislých metodických postupů pro analýzu jízdních vlastností motocyklu s následným ověřením v praxi.
Jazyková stránka projevů účastníků internetových diskurzních fór
Oliva, Michal ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Předmětem diplomové práce je teoretická a praktická reflexe formální stránky psaných komunikátů produkovaných v rámci internetových diskuzních fór (IDF). První ze tří oddílů teoretické části se vedle vymezení a obecného popisu sféry počítačově zprostředkované komunikace (PZK), včetně nástinu její typologie, věnuje komplexní charakteristice komunikačního procesu PZK z hlediska jeho jednotlivých komponent, pozornost je soustředěna zejména na komunikanty, komunikační kanál a specifika elektronického jazykového kódu. Autor se dále zabývá vymezením, typologií, strukturou a zvláštnostmi fungování žánrové oblasti IDF, přičemž akcentuje charakteristické rysy mající přímý dopad na ráz probíhající jazykové interakce a povahu produkovaných komunikátů. Třetí oddíl se věnuje popisu vztahu aspektů psanosti a mluvenosti jazykových projevů v rámci PZK, a tvoří tak teoretický rámec pro praktickou část práce, v níž autor pracuje s nashromážděným autentickým materiálem. Metodou frekvenční analýzy zde zaznamenává výskyt prvků mluvenosti v textovém obsahu internetových diskuzních příspěvků - tímto způsobem vzniká ucelený obraz jazykových změn probíhajících v tomto specifickém typu psaných elektronických komunikátů. Práce jako celek reflektuje posun tradičních komunikačních modelů v kontextu moderních elektronických médií, v...
Úspěch v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středních škol
Cinkrautová, Karolína ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tématem disertační práce je jazykový obraz ÚSPĚCHU u českých žáků. Výzkum zaměřený na hlubší poznávání jazykového obrazu světa dětí a mládeže považujeme za vysoce aktuální, což koresponduje se současnými trendy v oblasti lingvistiky a lingvodidaktiky. Teoreticky i metodologicky vycházíme z kognitivní lingvistiky a polské etnolingvistiky, jazykových disciplín zaměřených na výzkum vztahu jazyka a kultury, které pracují s pojmem jazykový obraz světa. Práce dále vychází z americké kognitivní lingvistiky studující teorii konceptuál- ní metafory a také z českých i zahraničních didaktických aplikací teoretických východisek kognitivní lingvistiky. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz ÚSPĚCHU u specifické skupiny rodilých mluvčích češtiny - žáků 2. stupně základních škol a žáků středních škol. Analýza slovníkových, textových a empirických dat získaných prostřednictvím specificky sestaveného dotazníku vedla na základě sémantických aspektů (profilů) a metafor, prostřed- nictvím nichž je pojem konceptualizován, k sestavení kognitivní definice ÚSPĚCHU a re- konstrukci stereotypu úspěšného člověka. Z hlediska hodnotového sledujeme v jazykovém obrazu ÚSPĚCHU dvě protikladné tendence. Na jedné straně akcentace materialistické di- menze konceptu, na druhé straně důraz na jeho etický rozměr. Rekonstrukce...
Somatismy v české a německé frazeologii
Máchová, Miroslava ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce pojednává o jazykovém obraze světa vybraných somatismů v českém jazyce; jejich výskyt je poté srovnáván s německým jazykem. Teoretická část vymezuje východiska kognitivní a kulturní lingvistiky jakými jsou např. jazykový obraz světa, kategorizace, antropocentrismus, metafora, metonymie a lingvistika v kontextu kognitivní vědy. Praktická část pak pracuje s konkrétním výskytem somatismů ve frazeologických jednotkách obou jazyků. Analýza probíhá na základě teorie profilu a jeho představových schémat. Jako doplňující zdroje slouží práci i nelingvistický obor, psychosomatika, jejíž premisy byly shledány za užitečné.
Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Siberová, Karolína ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Cílem mé diplomové práce je obohatit první stupeň o pomůcky, které bude možné efektivně využívat v hodinách českého jazyka, bude možné je snadno modifikovat a využívat napříč prvním stupněm základního vzdělávání, zároveň bude žáky bavit a motivovat je v dalším vzdělávání. Jedná se o deskové hry, které jsou blíže popsány v posledním odstavci. První polovina práce je teoreticky zaměřena. Vysvětluje definici pojmu hra z různých zdrojů, upozorňuje na důležitost hry v životě člověka a jakým způsobem rozvíjí jednotlivé dovednosti. Představuje také historii deskových her. Nalezneme zde i vysvětlení jednotlivých pojmů souvisejících s hrami a školním prostředím. Součástí je odůvodnění didaktického potenciálu deskových her v hodinách českého jazyka. V neposlední řadě je zde i krátký rozbor části RVP týkající se českého jazyka s komentáři, jakým způsobem mohou být naplněny výstupy, či rozvíjeny klíčové kompetence pomocí deskových her. Druhá část práce obsahuje dotazník mapující používání deskových her v českém jazyce, a způsob, jakým jsou učiteli vnímány. Zhodnocení již existujících deskových her na trhu, které jsou určené do hodin českého jazyka. Praktická část také ukazuje jednotlivé mnou vymyšlené hry, jejich představení, motivační část, způsob provedení, postupy při vytváření, aplikace ve škole s...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 319 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.