Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 87 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Teaching bilingual adolescents for whom English is a heritage language or who have lived in an Anglophone country, and who are studying in Czech secondary school English classrooms: the students' perspective
Jirásková, Anna ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
(v češtině) Tato diplomová práce se zabývá otázkami spojenými s výukou angličtiny na českých středních školách v případě studentů s anglofonním rodičem a studentů, kteří pobývali v anglofonní zemi. Cílem práce je prozkoumat zkušenosti a pocity těchto studentů z výuky angličtiny jako cizího jazyka, jejich silné stránky a slabiny v angličtině, jejich postoje ke studiu angličtiny z hlediska motivace a případných obav, jakož i jejich přání ohledně jazykové výuky. Zmíněné otázky jsou zkoumány z pohledu samotných studentů. Teoretická část podává přehled literatury o jazykové výuce dětí rodilých mluvčích a důsledcích zkušenosti s pobytem v zahraničí pro učení. Je také doplněna o diskusi diferencované výuky a výuky jazyků pro mimořádně nadané, což jsou dvě oblasti, které mohou být užitečné při řešení problémů spojených s jazykovou výukou cílové skupiny. Empirická část je kvalitativní a spočívá v analýze podrobných polostrukturovaných rozhovorů se třemi účastníky, studenty pražského gymnázia. Jsou osvětleny souvislosti mezi životními zkušenostmi studentů, jejich obecnými představami o učení jazyků a jejich názory na to, jak má vypadat efektivní jazyková výuka.
Features of connected speech in French-accented English
Mitéran, Emma ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
a klíčová slova Následující studie se zabývá jevy souvislé řeči ve výslovnosti angličtiny rodilými francouzskými mluvčími, přičemž důraz je kladen na vázání. Teoretická část práce se zaměří na popis jevů souvislé řeči a bude se věnovat popisu různých sociolingvistických, lingvistických, fonetických a fonologických faktorů, které je ovlivňují. Dále bude čtenář stručně seznámen se vztahem mezi osvojováním fonologie cizího jazyka a souvislou řečí. V experimentální části studie bude provedena analýza nahrávek anglického projevu 14 rodilých mluvčích francouzštiny. Každá z těchto nahrávek se skládá ze dvou částí. První část tvoří čtení připraveného textu a druhou spontánní rozhovor. Výsledky výzkumu této studie, které se zaměřují jak na obecné, tak na individuální tendence k vázání či glotalizaci, naznačují, že francouzští mluvčí obecně častěji během souvislé řeči slova váží, než mezi ně vkládají ráz. Výskyt ostatních zkoumaných jevů vázané řeci (elize a asimilace) zaznamenal vyšší variabilitu. Během analýzy byly zohledněny různé aspekty ovlivňující produkci řeči, například sémantická třída slov, míra přízvučnosti slov či distribuce koncových hlásek. Klíčová slova: francouzština, angličtina, souvislá řeč, vázání v angličtině, vázání ve francouzštině, elize, asimilace, osvojování fonologie cizího jazyka,...
Discourse markers in spontaneous speech of native and non-native English speakers in the English Teacher Corpus: comparison of frequency and analysis
Bakhareva, Mariia ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Raušová, Veronika (oponent)
Vzhledem k tomu, že diskurzivní částice se pravidelně vyskytují v ústní řeči mluvčích angličtiny a mají vliv na vnímání a porozumění posluchačů, cílem této práce bylo změřit a porovnat frekvenci diskurzivních částic ve spontánní řeči rodilých a nerodilých mluvčích angličtiny. Cílovou skupinou výzkumu byli učitelé angličtiny jako cizího jazyka, proto byla analyzovaná data vzata z korpusu učitelů angličtiny (English Teacher Corpus, ETC). Korpus se skládal ze dvou subkorpusů, které obsahovaly přepsané nahrávky 25 českých mluvčích a 15 rodilých mluvčích. Celkem mezi 76,122 slovy pronesenými českými mluvčími bylo nalezeno 927 diskurzivních částic a mezi 27,694 slovy pronesenými rodilými mluvčími se vyskytlo 844 diskurzivních částic. Všechny diskurzivní částice byly kódovány a analyzovány, aby se zjistily frekvence, se kterými je mluvčí používají. Výsledky výzkumu ukázaly, že rodilí mluvčí používají diskurzivní částice s vyšší frekvencí než jejich nerodilé protějšky, což vyvolává otázky o tom, zda je vhodné mít používání diskurzivních částic rodilými mluvčími za vzor, a o tom, jaké funkce mají diskurzivní částice v řeči. Klíčová slova: diskurzivní částice, diskurz, učitelé angličtiny, porovnání frekvence, frekvence diskurzivních částic
Errors in the Usage of Prepositions in Advanced EFL Learners with Spanish as L1
Todorova, Mina ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Cílem této bakalářské práce je provést kontrastivní mezijazykovou analýzu u pokročilých španělských mluvčích angličtiny. Konkrétně se práce zaměřuje na jejich chybování v užití předložek "in", "at" a "on". Data jsou čerpána ze španělské části korpusu LINDSEI, jež obsahuje 50 rozhovorů s pokročilými mluvčími angličtiny. K získání všech výskytů výše uvedených slov jsme použili aplikaci AntConc. Výsledky jsme vložili do excelových souborů, kde se následně provedlo značkování. Po oddělení všech předložek a posouzení správnosti jejich užití jsme se pokusili určit, do jaké míry jsou chyby následkem transferu z mateřského jazyka mluvčích. Kritériem zde byla existence doslovné paralelní struktury ve španělštině. Získali jsme následující chybovost: "in" - 11,1 %, "at" - 8,5 %, "on" - 41,2 %. Nesprávné užití bylo vždy výrazně častější než to nadbytečné. Potvrdilo se, že jsou mezi sebou tyto tři předložky často zaměňovány, což je do značné míry zapříčiněno mateřským jazykem žáků. Jeho vliv je nejvýraznější v případě předložky "on" a nejméně zřetelný v případě "at". U celé řady studentů jsme zaznamenali několik stále se opakujících chyb. Ačkoli nejsou výrazně závažné z toho hlediska, že by vedly k nedorozumění, je příhodné, aby se jimi vyučující výslovně zabývali. Klíčová slova: mluvený jazyk, žákovský jazyk,...
A Longitudinal Study of Receptive Mid-Frequency Vocabulary Knowledge in Czech Advanced Learners of English
Buchal, Kryštof ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Práce se zaměřuje na zjištění úrovně a vývoj znalosti receptivní středně frekventované slovní zásoby u 18 studentů angličtiny, kteří byli svými učiteli označeni za pokročilé a svými znalostmi angličtiny převyšující ostatní spolužáky ve třídě. Pro účely studie byl použit test na slovní zásobu ve formátu postupného výběru možných odpovědí, který obsahuje celkem 96 slov ze čtyř frekvenčních úrovní. Respondenti test vyplňovali během jednoho roku celkem třikrát se zhruba půlročními odstupy. Obecně studenti prokázali větší znalost u frekventovanějších slov. Dostatečné zvládnutí slovní zásoby v jednotlivých frekvenčních úrovních však prokázala pouze menší část respondentů. Výjimkou je úroveň slovní zásoby nejfrekventovanější, kde ve všech třech měřeních dostatečnou znalost prokázala nejméně polovina respondentů. Z hlediska vývoje slovní zásoby došlo obecně k signifikantnímu zlepšení znalosti slov méně frekventovaných. Někteří respondenti dosáhli během jednoho roku celkového zlepšení o více než 10 %, jiní vykázali zlepšení o méně než 10 %, u některých naopak byly výsledky po konečném měření horší. Vzhledem k množství času, který studenti tráví ve škole hodinami angličtiny, by bylo možné očekávat výraznější zlepšení u více studentů. Z výsledků studie nicméně vyplývá, že navzdory své pokročilosti studenti...
Motivation in ELT of Advanced Learners
Hubinová, Veronika ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
(česky) Cílem práce je prozkoumat roli motivace a demotivace u pokročilých studentů angličtiny na jejich cestě za jazykovým pokrokem. Dále se práce zabývá rozdílem mezi pokročilými studenty, kteří studují anglický obor na vysoké škole (EM), a pokročilými studenty, kteří žádn angličtině = 77) a čtyř rozhovorů provedených se dvěma respondenty z řad EM a dvěma respondenty z řad NEM. Poté byla data kódována a byly vytvořeny tematické ka Pro zjištění tematických vzorců byla data nejprve analyzována společně EM a NEM. Pro kvantitativní analýzu bylo použito několik statistických testů. Rozhovory byly kódovány na základě vzniklých a následně Zjištění ukazují, že většina pokročilých studentů pociťuje buď touhu vědomě si udržet úroveň angličtiny, nebo chce zlepšit slabé stránky, které mně motivováni vnitřními motivátory, jako je přání naplnit své vnitřní uspokojení nebo touha cítit se integrov do cizojazyčné kultury. demotivační kategorii nebyl zjištěn žádný převažující faktor. Mnoho respondentů však uvedlo, že je nespokojeno s nedostatkem zdrojů pro pokročilé studium jazyka a možností s rodilými mluvčími. Učení tedy vyžaduje vysokou míru samostatnosti a je ve své podstatě poměrně pasivním procesem. Pokročilí studenti volí jazykové zdroje, které dostupné a souvisejí s všudypřítomnou užitečností a potřebností...
Measuring Vocabulary Knowledge of Advanced Learners of English using a Multiple-Choice Test
Sobolevská, Simona ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Tato diplomová práce srovnává reliabilitu a validitu dvou formátů testů, a to tradičního testu s výběrem možných odpovědí a nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Cílem práce je zjistit, zdali jsou tyto formáty ekvivalentními testy, které měří receptivní znalost středně frekventovaných anglických slov. Dva testy, jeden ve formátu testu s výběrem možných odpovědí a druhý ve formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí, byly vyplněny 87 pokročilými žáky angličtiny z českých středních škol. Analýza ukázala, že testy nejsou ekvivalentní. Test s postupným výběrem možných odpovědí byl signifikantně těžší než test s výběrem možných odpovědí. Výsledky naznačují, že test s postupným výběrem možných odpovědí částečně znemožňuje účastníkům aplikovat testové strategie a hádat správné odpovědi. Data také ukázala, že vyplnění testu s postupným výběrem možných odpovědí účastníkům trvá delší dobu. Ani jeden test nezpůsobil účastníkům signifikantně více stresu. Studie indikuje, že formulace možností se v každém formátu řídí jinými pravidly. Výsledky této práce by měly informovat učitele o výhodách a nevýhodách nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Klíčová slova: test s výběrem možných odpovědí, test s postupným výběrem možných odpovědí, slovní zásoba, jazykové...
Past Tense in L1 Acquisition: Elicitation Strategies and Gestures
Svobodová, Aneta ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Cílem této diplomové práce je pozorovat, jak děti (ve věku 2;5-3;9) používají minulý čas v přirozené komunikace s rodiči. Pro tuto analýzu byly použity videonahrávky z korpusu Tommerdahl, volně dostupné v databázi CHILDES. Korpus obsahuje nahrávky interakcí mezi dětmi a jedním z jejich rodičů, přičemž rodič byl předem instruován, aby inicioval konverzaci, která by dítě přiměla užít minulý čas. Práce pozoruje, jaké strategie rodiče používají právě k elicitaci minulého času a jakým způsobem tyto strategie ovlivňují užití minulých časů u dětí. Zároveň práce pozoruje, zdali rodiče nebo děti používají nějaká gesta, která by se mohla pojit s užitím minulého času. Teoretická část práce přináší přehled procesu jazykové akvizice v prvních třech letech života na základě přístupu, který vysvětluje osvojování jazyka v závislosti na jeho používání, tzv. "usage-based approach". Teoretická část se soustředí především na osvojování sloves, osvojování minulého času a na využití gest v procesu jazykové akvizice. Vysvětluje rovněž, jak je v lidské řeči konceptualizován čas, a na základě tohoto konceptu představuje možný vztah mezi minulými časy a gesty, která by se s nimi mohla pojit. Na základě analýzy nahrávek jsou identifikovány tři strategie, které rodiče používají k elicitaci minulých tvarů u dětí: ptají se na...
In-class pronunciation of Czech secondary school English teachers
Fischer, Ondřej ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tato práce zkoumá výslovnost českých středoškolských učitelů angličtiny ve vyučovacích hodinách v souvislosti s mezinárodní debatou o cílech a vzorech výuky anglické výslovnosti. Teoretická část práce stručně popisuje fenomén cizineckého přízvuku, jeho sociolingvistický význam a faktory ovlivňující jeho míru. Následně vymezuje segmentální a suprasegmentální aspekty anglické výslovnosti relevantní pro český cizinecký přízvuk a pojednává o vybraných akcentech angličtiny z hlediska jejich statutu v očích nerodilých mluvčích a z hlediska jejich vhodnosti coby vzorů výslovnosti. Základem naší studie je poslechová analýza výslovnosti založená na nahrávkách řeči deseti českých středoškolských učitelů angličtiny, pořízených s pomocí klopového mikrofonu přímo ve vyučování na čtyřech českých středních školách - dvou v Praze a dvou v Opavě. Výsledky této analýzy jsou porovnávány s výsledky dotazníků zaměřených na přesvědčení a postoje těchto učitelů týkající se výuky výslovnosti. Z našich poznatků vyplývá, že zatímco fonémy /r/, /w/ a /θ/ realizují čeští učitelé standardním způsobem bez potíží, standardní výslovnost /ð/ a /æ/ si žáci zřejmě obvykle nemohou osvojit pouze poslechem výslovnosti učitele. Míra vázání a podíl /ə/ mírně předčily očekávání, avšak splývavá asimilace na hranicích slov se v řeči českých...
Teacher's attitudes and beliefs regarding English grammar teaching
Čížková, Lucie ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá přístupy a postoji učitelů k výuce gramatiky v hodinách anglického jazyka na českých středních školách. Vychází z předpokladu, že rozhodnutí a konání učitelů v rámci výuky cizího jazyka jsou výsledkem toho, co učitelé znají, co si myslí a v co věří. Výzkumná část, která je založena na dotazníkovém šetření mezi učiteli, pozoruje a popisuje názory učitelů na výuku a učení anglické gramatiky a snaží se porovnat vyjádřené názory s postupy ve výuce gramatiky v hodinách anglického jazyka, tak jak je učitelé popsali nebo nepřímo vyjádřili. Výzkum se zaměřil na několik hlavních oblastí: přístupy ve výuce anglické gramatiky, procvičování gramatiky, opravování gramatických chyb, užití mateřského jazyka ve výuce gramatiky a používání učebnic při výuce gramatiky. Kromě toho práce pozoruje pojetí metody očima učitelů vzhledem k současnému post- metodickému trendu, který nově vymezuje vztah metody a učitele jako tvořivého a kritického jedince.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 87 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.