Název:
Minulý čas v akvizici mateřského jazyka: Elicitační strategie a gesta
Překlad názvu:
Past Tense in L1 Acquisition: Elicitation Strategies and Gestures
Autoři:
Svobodová, Aneta ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The aim of this thesis is to observe how children (age 2;5-3;9) use past tenses in spontaneous communication with their caregivers. Video recordings from the Tommerdahl corpus, available in the CHILDES database, are used for the analysis; the recordings comprise parent-child interactions in which the parent is instructed to initiate a conversation that would prompt the child to use past tense verb forms. Strategies parents use for this purpose are observed in this thesis, as well as their impact on children's use of past tenses. The thesis also observes whether parents and/or children use any gestures that might be associated with past tense production. The theoretical part of the thesis provides an overview of the language acquisition process in the first three years of life based on the usage-based approach, especially focusing on verb acquisition, past tense acquisition and gesture use in the language acquisition process. Human conceptualization of time is discussed as a possible link between past tenses and gestures associated with them. The analysis identifies three main strategies parents used to elicit past tenses in the analysed material: talking about past happening that the child participated in, talking about past happenings that the child did not participate in, and talking about what...Cílem této diplomové práce je pozorovat, jak děti (ve věku 2;5-3;9) používají minulý čas v přirozené komunikace s rodiči. Pro tuto analýzu byly použity videonahrávky z korpusu Tommerdahl, volně dostupné v databázi CHILDES. Korpus obsahuje nahrávky interakcí mezi dětmi a jedním z jejich rodičů, přičemž rodič byl předem instruován, aby inicioval konverzaci, která by dítě přiměla užít minulý čas. Práce pozoruje, jaké strategie rodiče používají právě k elicitaci minulého času a jakým způsobem tyto strategie ovlivňují užití minulých časů u dětí. Zároveň práce pozoruje, zdali rodiče nebo děti používají nějaká gesta, která by se mohla pojit s užitím minulého času. Teoretická část práce přináší přehled procesu jazykové akvizice v prvních třech letech života na základě přístupu, který vysvětluje osvojování jazyka v závislosti na jeho používání, tzv. "usage-based approach". Teoretická část se soustředí především na osvojování sloves, osvojování minulého času a na využití gest v procesu jazykové akvizice. Vysvětluje rovněž, jak je v lidské řeči konceptualizován čas, a na základě tohoto konceptu představuje možný vztah mezi minulými časy a gesty, která by se s nimi mohla pojit. Na základě analýzy nahrávek jsou identifikovány tři strategie, které rodiče používají k elicitaci minulých tvarů u dětí: ptají se na...
Klíčová slova:
CHILDES|gesta|jazyková akvizice|komunikace s rodiči|minulý čas v angličtině|Tommerdahl korpus|usage-based přístup; CHILDES|gestures|language acquisition|parental communication|English past tense|Tommerdahl corpus|usage-based approach