Název:
Vliv vlastností plynů na cyklus zážehové motoru
Překlad názvu:
Influence of gas properties on the IC engine cycle
Autoři:
Ptáček, Martin ; Klimeš, Lubomír (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Vlastnosti plynů vznikajících během spalování ve spalovacím motoru ovlivňují účinnost motoru a spotřebu paliva. Během spalování vznikají škodlivé látky, které mohou být redukovány optimalizací spalování. Práce sleduje změnu vlastností plynů uvnitř motoru při změně jejich teploty. Cílem práce je popis a modelování teoretických cyklů popisující termodynamický cyklus zážehového motoru. V první části jsou vysvětleny základní vlastnosti ideálních plynů a princip činnosti zážehového motoru. Druhá část se zabývá popisem spalovacího procesu a látkami, které do procesu vstupují a vystupují. Poslední část popisuje vytvořené teoretické modely a výpočet sledovaných vlastností plynů. V závěru jsou vytvořené modely porovnány mezi sebou. Dosažené výsledky a vytvořené modely mohou sloužit jako základ pro tvorbu složitějších programů.
Properties of gases forming during combustion process in combustion engine influences the engine efficiency and fuel consumption. Harmful substances are formed during combustion, which could be reduced by combustion optimization. The thesis studies the change of gas properties inside combustion engine during temperature changes. The aim of this thesis is description and creation of models describing thermodynamic cycle of spark ignition engine. The First part of thesis explains basic ideal gas properties and principle of spark ignition engines. Second part deals with description of combustion process and substances, which enters and leaves the process. Created theoretical models are compared to each other during conclusion. Achieved results and created models can be used as foundation for creation of complex programs.
Klíčová slova:
měrné tepelné kapacity; Ottův cyklus; Poissonova konstanta; Spalovací motory; spalování; termická účinnost; vlastnosti plynů; combustion; gas properties; Internal combustion engine; Otto cycle; specific heat ratio; specific heats; thermal efficiency
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/81695