Název:
Autoportrét nelidského
Překlad názvu:
Autoportrait of the nonhuman
Autoři:
Trnková, Barbora ; Horáková, Jana (oponent) ; Klodová, Lenka (oponent) ; Ruller, Tomáš (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Práce uměleckovýzkumnými prostředky, na ploše několika vnitřně porvázaných projektů a explikací jejich východisek, ohledává ohlášené překonání racionalistických dualit personifikované v metafoře kyborga. Je ukázáno, jakým způsobem medializované digitální myšlení brání vnímání jiného, což představuje riziko pro touto metaforou inspirované feministické vize. V duchu glitch feminismu je navrženo případy algoritmického zkreslení, které ukazují glitche normativní hegemonie zprostředkované výsledky učících se algoritmů, vnímat pozitivně jako příležitost k jejich identifikování a odstranění. Dále je v práci představena kategorie nelidského jiného vyráběná prostřednictvím dehumanizujícího tabuizovaného násilí. A ve srovnání povahy pornografického a erotického a na pozadí konceptu stávání-se, je pak naznačena cesta k nabytí vlastní autonomie jiného. Vedle vytváření alternativ rozrušujících dominantní hegemonie, je navrženo zaměřit více pozornosti na subtraktivní strategie, povstávání nelidského a zároveň suspendování transcendentálního subjektu v nás. Tím je řešena problematika přechovávání tohoto subjektu jinak vždy interpretujícího jiné.
The work conducted through artistic-research methods, spanning across several interconnected projects and their explications, examines the proclaimed overcoming of rationalistic dualities personified in the in the cyborg metaphor. It showcases how mediated digital thinking obstructs the perception of the other, posing a risk to feminist visions inspired by this metaphor. In the spirit of glitch feminism, instances of algorithmic biases are proposed, revealing glitches within normative hegemony mediated by the outcomes of learning algorithms, to be positively perceived as opportunities for their identification and removal. Furthermore, it introduces the category of the non-human other, fabricated through dehumanizing and tabooed violence. In comparison to the nature of the pornographic and the erotic, and in the context of the concept of becoming, a path towards acquiring autonomy of the other is hinted. Alongside the creation of alternatives that disrupt dominant hegemony, a shift in focus towards subtractive strategies is suggested, acknowledging the uprising of the non-human within us, while suspending the transcendental subject in the same move. This addresses the issue of preserving the subject, which interprets the other.
Klíčová slova:
Aparát; Erotické; Glitch feminismus; Jiné; Metafora kyborga; Nefilozofie; Nelidské; Pornografické; Přeživší; Syntetická fotografie; Tabu; Trophy girl; Umělecký výzkum; Umělá inteligence; Apparat; Artificial Intelligence; Artistic Research; Cyborg Metaphor; Erotic; Glitch Feminism; Inhuman; Non-Philosophy; Nonhuman; Other; Pornographic; Survivor; Synthetic Photography; Tabu; Trophy girl
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/214432