Název:
Vliv programu primární protidrogové prevence na rozvoj specifických kompetencí žáků a studentů
Překlad názvu:
The influence of the primary anti-drug prevention program on the development of specific competencies of pupils and students
Autoři:
Nováková, Daniela ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Procházka, Miroslav (oponent) ; Chudý, Štefan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem disertační práce je vliv programu primární protidrogové prevence na rozvoj specifických kompetencí žáků a studentů. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je věnována významu drogové prevence v kontextu protidrogové a vzdělávací politiky EU a ČR, problematice drogové závislosti u dětí a mladých lidí, prevenci užívání návykových látek od historie po současnost, školské a primární prevenci drogových závislostí a rozvoji kompetencí žáků a studentů v kontextu školní primární prevence. K užitým metodám této části patří teoretická analýza a interpretace klíčových konceptů prezentovaných v odborné literatuře. Dále se teoretická část opírá o realizované výzkumy a další zdroje, tak, aby byla získána východiska pro zaměření a design výzkumu. V empirické části je prezentován empirický výzkum se smíšeným designem. Hlavním cílem bylo zjistit, zda programy primární protidrogové prevence efektivně přispívají k rozvoji specifických kompetencí žáků a studentů ZŠ a gymnázií. Šetření je založeno na metodologické triangulaci technik kvalitativního a kvantitativního výzkumu a bylo rozvrženo do tří fází. V počáteční fázi výzkumu bylo realizováno dotazníkové šetření (n = 418), které porovnávalo rozvoj specifických kompetencí u účastníků programu primární prevence s těmi, kteří se...The topic of the dissertation thesis is the influence of the primary drug prevention program on the development of specific competencies of pupils and students. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is devoted to the importance of drug prevention in the context of drug and education policy of the EU and the Czech Republic, drug addiction in children and young people, prevention of substance use from history to the present, school and primary drug prevention and development of pupils and students in the context of school primary prevention. The methods used in this part include theoretical analysis and interpretation of key concepts presented in professional literature. Furthermore, the theoretical part is based on research and other resources, so as to obtain the basis for the focus and design of research. The empirical part presents empirical research with mixed design. The main goal was to find out whether primary drug prevention programs effectively contribute to the development of specific competencies of primary and secondary school pupils and students. The survey is based on methodological triangulation of qualitative and quantitative research techniques and was divided into three phases. In the initial phase of the research, a questionnaire...
Klíčová slova:
Programy primární prevence|Školní protidrogová prevence|Specifické protidrogové kompetence žáků a studentů; Primary prevention programs|School drug prevention|Specific anti-drug competencies of students