Název:
Vliv pracovní paměti na školní výkon u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
Influence of working memory on school achievement in primary school age children
Autoři:
Vojtová, Vendula ; Páchová, Anna (vedoucí práce) ; Vozková, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se primárně zabývá vlivem pracovní paměti na školní výkon u dětí mladšího školního věku. K tomu využívá testy zaměřené na pracovní i krátkodobou paměť a také didaktických testů zaměřených na matematiku a český jazyk. Hlavním cílem práce je zmapovat vztah mezi úrovní pracovní paměti a úspěšností v úlohách školního typu, a to u dětí mladšího školního věku navštěvujících běžnou základní školu. Dále se v práci snažíme otestovat výsledky jednotlivých testů, jak didaktických, tak paměťových. Také je cílem otestovat platnost teorie pracovní paměti podle autorů Baddeleyho a Hitche. Teoretická část práce se zabývá proměnnými, které se vztahují ke zkoumanému tématu. Je zde kapitola zabývající se pamětí jako celku, pracovní pamětí, inteligencí, školní úspěšností a exekutivními funkcemi. Praktická část se zabývá metodologií výzkumu, ke které byl použit kvantitativní design. K testování dětí jsme použili sadu testů na pracovní a krátkodobou paměť. Patří mezi ně Rey-Osterriethova komplexní figura, subtest Kódování a subtest Opakování čísel z WISC-III, subtest Paměť na věty a Paměť na korálky ze Stanford-Binetova inteligenčního testu a Ravenovy progresivní matice. Také jsme použili výsledky v didaktických testech z matematiky a českého jazyka. Ke statistickému testování jsme použili korelační...This final thesis primarily focuses on the influence of working memory to school achievement of younger school age children, using tests for working and short-term memory and also didactic tests focusing on mathematics and czech language. Main goal of the study is to analyze the relationship between working memory level and school achievement of younger school age children who visit regular primary school. Another goal of the study is to analyze the outcome of the tests (didactic and memory). Last but not least of goals is to analyze theory of working memory from authors Baddeley and Hitch. Theoretical part includes information about variables which are related to subject of matter. There is a chapter about memory, working memory, intelligence, school achievement and executive functions. Analytical part includes methodology of research, which has been done like quantitative type of research. We used working and short-term memory tests, which included the Rey-Osterrieth complex figure, Coding and Repeating numbers from WISC-III, Memory for sentences and Memory for beads from Stanford-Binet intelligence scale and Raven progressive matrices. We also used outcomes from mathematics and czech language didactic tests. We used IBM SPSS programme for statistical analysis, specifically correlation analysis,...
Klíčová slova:
mladší školní věk; pracovní paměť; školní výkon; school performance; working memory