Název:
Kompetence vedoucího pracovníka vzdělávací organizace
Překlad názvu:
Headteacher Competences within an Educational Institution
Autoři:
Círal, Gabriela Sarah ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Liška, Roman (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve většině mateřských škol je ředitel/ředitelka a jejich zástupci (záleží na velikosti mateřské školy). Jsou i mateřské školy, které spadají pod základní školy nebo i střední školy v dané obci a funkci vedení vykonává ředitel/ředitelka základní školy nebo střední školy. V mateřské škole je potom zřízena pozice vedoucí učitelky, která není zástupcem ředitele/ředitelky, ale má na starost chod mateřské školy a zodpovídá se řediteli/ředitelce dané organizace. V této práci se zabývám kompetencemi vedoucí učitelky, jakožto vedoucího pracovníka vzdělávací organizace. V teoretické části se zabývám funkcí vedoucí učitelky, co v této pozici znamená řízení a kontrola kolektivu, dokumentace a materiální zabezpečení. Podle čeho se řídí její pracovní doba a jak se podílí na řízení organizace. Dále jsou popsány klíčové kompetence a podrobně rozepsány profesní kompetence vedoucí učitelky. Čím se vedení mateřské školy zabývá, co si představit pod termínem výchovně vzdělávací proces a jaká je odpovědnost. U všech lidí by měla být důležitá sebereflexe, u pedagogických pracovníků je obzvlášť důležitá a u vedoucí učitelky nezbytná. V empirické části provádím dotazníkové šetření, ve kterém zjišťuji, jaké jsou profesní kompetence vedoucích učitelek mateřských škol a obsah práce, který vykonávají. Součástí zjišťování je...Most kindergartens are managed by a headmaster/ headmistress and their deputies (depending on the size of the kindergarten). There are some kindergartens which fall within the management of a primary, or even secondary school in the particular municipality, and the function of the headmaster/headmistress is taken over by the primary/secondary school principal. If that is the case, the kindergarten headteacher position is introduced, who is not a deputy but is in charge of the kindergarten and responsible to the principal. In this thesis, my concern are the competencies of a kindergarten headteacher as an educational institution leader. In the theoretical section, I focus on the headteacher position, what group management and control, documentation and material sourcing concerns in such a position; what determines the working hours, and the measure of participation in the organisation management. Furthermore, key competencies are described, and headteacher professional competencies are identified in detail: what kindergarten management deals with, what to imagine under the term educational process, and what the responsibilities are. Self-reflection should be important with everyone, it is very important in educators, and absolutely essential in headteachers. In the empirical section, I perform a...
Klíčová slova:
Klíčové kompetence; mateřská škola; profesní kompetence; sebereflexe; vedoucí učitelka; výchovně vzdělávací proces; Educational process; headteacher; key competencies; kindergarten; professional competencies; self-reflection