Název:
Formativní hodnocení
Překlad názvu:
Formative Assessment
Autoři:
Laufková, Veronika ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Šalamounová, Zuzana (oponent) ; Kratochvílová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá tématem formativního hodnocení na sekundárním stupni vzdělávání v širším kontextu. Cílem práce bylo vymezit pojem formativní hodnocení a objasnit, jakými způsoby je implementováno do výuky v českém jazyce a literatuře (ČJL) na sekundárním stupni vzdělávání. V teoretické části bylo vycházeno z významných zahraničních a domácích zdrojů. Formativní hodnocení bylo vymezeno jako hodnocení, které přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka v procesu učení. Dále byla představena jeho typologie, funkce, otázky vztahující se k jeho úspěšné implementaci a využívané metody: cíle, kritéria, zpětná vazba, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Cílem empirické části bylo popsat reálnou podobu implementace formativního hodnocení do výuky na šesti záměrně vybraných českých školách ve vzdělávacím oboru ČJL na sekundárním stupni vzdělávání a zjistit postoje žáků k této podobě implementace. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu a jako výzkumná strategie vícepřípadová studie. Sběr dat sestával z pozorování, rozhovorů s učiteli i žáky a analýzy dokumentů. Nejlépe bylo formativní hodnocení implementováno pod vedením zkušeného mentora. Na druhou stranu ho dobře využívali i učitelé, kteří pojem neznali. Z pohledu žáků se jevily jako nejužitečnější metody...This dissertation thesis is focused on the theme of formative assessment on a secondary level of education. The aim of this thesis is to define formative assessment and to show how it is implemented to the teaching process of the Czech language and literature on a secondary level of education. The theoretical part presents a review based on major international and national sources. Formative assessment is defined as an evaluation which brings valuable information concerning the knowledge and skills of the given pupil during the process of education. The typology and function of formative assessment, questions linked to its successful implementation are elaborated together with this methods: goals, criteria, feedback, self-assessment and peer assessment. The aim of the empirical part is to define the real form of the implementation of formative assessment in six targeted Czech schools. This thesis also presents the attitude of students towards the implementation of this method. A qualitative research method was chosen and a multiple case study was used as a form of research strategy. The data collection consisted of observation, document analysis and interviews with teachers and pupils. The formative assessment methods were best implemented under the supervision of a skilled mentor. Contrary to...
Klíčová slova:
formativní hodnocení; hodnocení jako učení; hodnocení pro učení; kritéria hodnocení; sebehodnocení; spravedlivost hodnocení; vrstevnické hodnocení; vícepřípadová studie; výchovně-vzdělávací cíle; zpětná vazba; assessment as learning; assessment for learning; criteria; equity in education; feedback; formative assessment; learning goals; multiple-case study; peer assessment; self-assessment