Název:
Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
Překlad názvu:
The New Approaches to Teaching of Rudimentes of Quantum Physics
Autoři:
Králík, Jiří ; Skála, Lubomír (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent) ; Kapsa, Vojtěch (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled o jeho didaktických výhodách a nevýhodách a o některých pedagogických projektech, které na něj navazují. Další kapitola je věnována návrhu na užití terminologie teorie kvantových polí v u ́vodních výkladech fyziky mikrosvěta. Poslední kapitola pojednává o mém konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro neodborníky. Práce obsahuje rovněž přílohu s ukázkou mého článku o historii počátků poznávání mikrosvěta. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This thesis is dealing with didactics of quantum theory and its modern trends. It contains a brief overview of problems in quantum physics education and many references to important sources in the field. Part of the thesis is focused on identification of some sources potential misunderstandings in the process of teaching and learning of quantum theory (misconceptions). The next part is devoted to a problem with visualization in microworld and after that I dealing with Feynman's approach to quantum theory, its advantages and disadvantages and I enumerate some pedagogical projets that continues in that direction. In another part I treat to my proposal for using quantum field theory terminology in introductory modern physics courses. The last chapter of the thesis is dealing with my project "The Road under Perception", which is intended as a teaching text about (modern) physics for non-experts. The thesis also contains appendix with excerpt of my article about history of microworld's origins cognition. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)