Název:
Učitelovo pojetí rolových očekávání
Překlad názvu:
Teacher's concept of his Role Expectations
Autoři:
Potoček, Petr ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na učitele jsou v jeho profesní roli kladena různá očekávání. Kladou je žáci, rodiče žáků, nadřízení, kolegové, odborná veřejnost, představitelé školského systému i společnost v obecné rovině. Učitel utváří svou profesní identitu na základě svého osobního přesvědčení a pedagogických ideálů, vlivem praktických zkušeností, a velkou měrou je přitom ovlivněn profesními vztahy s uvedenými subjekty a jimi kladenými rolovými očekáváními. Jeho profesní identita se velkou měrou prolíná s jeho identitou osobní, přínos profese i její nároky učitel prožívá také v osobní rovině. Jeho vlastní pojetí role je z velké části v souladu se společenskými očekáváními, sám se cítí být reprezentantem společenského ideálu a společenským činitelem. Jeho role je však vymezena natolik obecně a široce, že může být pojímána poměrně individuálně, ale zároveň se její pojetí mohou u různých subjektů lišit a to se může stát příčinou konfliktů. Těm se učitel snaží předcházet kvalitou své práce i osobními postoji. Se žáky učitel rozvíjí výchovný vztah, ale velmi přitom záleží na porozumění žákům v jejich vlastní skutečnosti. Ve vztazích s rodiči je důležitým prvkem komunikace a učitelova profesní zdatnost. Rolová očekávání učitel musí zvládat vlastními silami, k tomu však potřebuje podporu nadřízených a porozumění své práci z...Different expectations are placed towards teacher in his professional role. Pupils, their parents, superiors, colleagues, experts, representatives of the school system and society in general are those who place them. Teacher shapes his professional identity based on his personal beliefs and pedagogical ideals, influenced by practical experience, and also is largely influenced by professional relationships with these entities and their role-imposed expectations. His professional identity is largely intertwined with his personal identity, both demands and benefits of the profession are experienced by teacher also on a his personal level. His own conception of the role is largely in line with societal expectations, he feels to be representative of the societal ideals. His role is defined so broadly and universally, so it can be viewed relatively individually, but its conceptions may vary among different entities and it may become the cause of conflicts. Teacher tries to prevent them by the quality of his work and his personal attitudes. Teacher develops educational relationship with pupils, but in the same time it depends very much on the understanding of the pupils in their own reality. Important elements in relationships with parents are communication and teacher's professional skills. Teacher has...
Klíčová slova:
profesní identita učitele; profesní role učitele; rolová očekávání; učitelovo pojetí role; učitelovy profesní vztahy; výchovný vztah; educational relationship; role expectations; teacher's concept of his role; teacher's professional identity; teacher's professional relationships; teacher's professional role