Název:
Kognitivní strategie v genderově netradičních úlohách
Překlad názvu:
Cognitiv strategies in gender non-traditional tasks
Autoři:
Malá, Petra ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Pohádka je jedním ze socializačních faktorů, který může v dítěti podporovat genderově stereotypní vnímání světa. Dívkám a chlapcům jsou v ní prezentovány ženské a mužské postavy v genderových rolích. Čímž umožňují dětem budovat svojí identitu, kde jedna ze součástí je také identita genderová. U předškolních dětí vyvolává pohádka pochybnosti, když neodpovídá schématům, které si v minulosti osvojili. V tu chvíli používají individuální strategie, díky kterým příběh poznávají a mohou tak pohádku asimilovat do své představy světa a řádu, na základě kterého funguje. Obvykle předškolní děti nepřijímají postavy, které nevykazují znaky příslušné jejich genderové roli. Upřednostňují postavy, které jsou typicky mužské - aktivní a statečné, nebo typicky ženské - pasivní a krásné. Tradiční pohádky tedy nenabízí stejné možnosti prožívání příběhu pro všechny pohlaví. Cílem mého kvalitativního výzkumu bylo zkoumat rozdíly ve vnímání dívek a chlapců u genderově standardní a gendrově nestandardní pohádky. S dětmi jsem vedla strukturovaný rozhovor o tom jak pohádku vnímají a co jim říká. Tato data jsem následně analyzovala a porovnala s poznatky z teoretické části. Genderově netradiční pohádky se u dětí nesetkávají s úspěchem, protože zobrazují alternativní a nové možnosti prožívání příběhu. Pokud mají být genderově...A fairy tale is one of the socialization factors which can support gender stereotypes in children's perception of the world around them. Fairy tale presents male and female characters in their gender roles to both boys and girls. This enables children to develop their own identity, gender identity being one of its parts. Pre-school children are confused by a fairy tale that does not follow gender schemes which they aquired in the past. In this kind of situation chidren employ their individual strategies which help them to get a better understanding of the tale and thanks to that assimilate the tale to their image of the world and the order that rules it. Typically, pre-school children don't accept characters that do not show attributes belonging to their gender role. They prefer characters which are typically masculine - active and brave, or typically feminine - passive and beautiful. Thus, traditional fairy tales don't offer the same opportunities of experiencing the story for both sexes. The goal of my qualitative research was an observation of differences between the way boys and girls perceive a fairy tale following gender stereotypes and another fairy tale that violates them. I based the research on structured interviews with children focused on how they perceive the tale. Afterwards, I analyzed this...
Klíčová slova:
gender; kognitivní strategie; předškolní věk; cognitive strategy; gender; preschool children