Název:
Souvislost čtení a psaní jako základních gramotnostních dovedností ve 2. a 3. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Connection between reading and writing as basic literacy skills in the 2nd and 3rd grade of elementary school
Autoři:
Jindrová, Barbora ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ABSTARKT Tato bakalářská práce se zabývá problematikou souvislosti čtení a psaní u žáků 2. a 3. ročníků základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou představeny některé koncepty čtení a psaní, kontext tichého a hlasitého čtení, rozdíl mezi vázaným vzorem písma a vzorem Comenia Script. Dále uvádíme zejména zahraniční výzkumy zabývající se právě souvislosti mezi čtením a psaním. Poslední kapitola teoretické části je didaktická, vymezujeme v ní obsah učiva ve 2. a 3. ročníku základní školy. V praktické části je popsán výzkum, jehož primárním cílem bylo popsat souvislost těchto dovedností čtení a psaní a dále a dále odhalit, nakolik faktory vzoru písma, jímž čtenář píše, a pohlaví čtenáře ovlivňují jeho výkon ve čtení s porozuměním. Výzkumný vzorek tvořilo 271 žáků 2. a 3. tříd z celkem 9 základních škol v České republice. Žákům byl zadáván test tichého čtení s porozuměním Velcí kamarádi nebo Jedeme na výlet a test psaní Pravopisný test I. Empirická část je rozdělena na část deskriptivní a analytickou. Popisná část se zaměřuje na popis vývojového obrazu žáků 2. a 3. ročníku v psaní a ve čtení s porozuměním. V analytické části je použita korelační analýza k zjištění souvislosti mezi výkonem žáků v testu čtení a psaní. Dále byly pomocí t-testu pro...This bachelor thesis is concerned with connections of reading and writing skills with pupils of 2nd and 3rd grades at primary school. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on introduction of several concepts of reading and writing, the context of the silent and the loud reading, the difference between the cursive writing and the Comenia Script writing type. Several foreign reasearchers, which are presented in this thesis, are related to the connection between reading and writing. Last chapter of the theoretical part is methodological focusing on the definition of the content of curriculum of 2nd and 3rd grade at primary school. The practical part consists of a research which main focus is to describe the connection between reading and writing skills and to discover the influence of writing types and gender on the performance in reading comprehension. The reasearch sample was conprised of 271 pupils of 2nd and 3rd grades attending 9 primary schools in the Czech Republic. The pupils were assigned a test of silent reading with comprehension Velcí kamarádi or Jedeme na výlet and a writing test Pravopisný test I. The empirical part is composed of the descriptive and the analytical part. The descriptive part is focused on the description of...
Klíčová slova:
nevázaný vzor písma; porozumění čtenému; Psaný projev; tiché čtení; vázaný; cursive writing; manuscript writing; reading comprehension; silent reading; writing performance