Název:
Zavádění formativního hodnocení v primární škole
Překlad názvu:
Embedding formative assesment in elementary school
Autoři:
Laubová, Kristýna ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem zavádění formativního hodnocení. Cílem teoretické části je zmapovat téma školního hodnocení obecně, zmínit jeho funkce, typy, formy a jazyky. Účelem je rovněž popsat proces zavádění formativního hodnocení, kterému se tato práce věnuje, kdy bude na počátku formativní hodnocení charakterizováno a následně bude rozděleno do několika podkapitol, jež popisují vhodné strategie pro jeho zavádění. Dalším záměrem je také shrnout specifika a charakteristiky žáka mladšího školního věku, kde se zaměřím na jeho kognitivní, emocionální a sociální vývoj. Teoretická část je zakončena kapitolou obsahující specifika začínajícího učitele. Kapitola má za cíl vystihnout jeho charakteristiku a také dovednosti, které by měl mít. Všechna zmíněná témata budou vymezena na základě odborné literatury. V empirické části bude vymezena metodologie, která je v práci využita. Cílem empirické části je postupné plynulé zavedení prvků formativního hodnocení, které proběhne ve 4. ročníku primární školy, na které sama prvním rokem působím. Akční učitelský výzkum, kdy jsou zaváděny prvky formativního hodnocení, bude probíhat po dobu půl roku, a to zhruba od začátku září do konce února prezenčně i distančně. Žáci zmíněného ročníku byli do současné doby hodnoceni jen sumativně bez jakéhokoli náznaku...This thesis deals with the topic of formative assessment embedding. The goal of the theoretical part is to map the school assessment in general, mention its functions, types, forms and language. The purpose of this work is also to describe the process of formative assesment embeding, which is the topic of this thesis, where at first the formative assesment will be characterised and then divided into several sub-parts, which characterise suitable strategies for its embedding. Next goal is to summarize the characterstics of a lower age pupil, where the focus will be on his/her cognitive, emotional and social developement. The theoretical part is concluded by a chapter dealing with the specifics of a beggining teacher. The goal of this chapter is to describe his/her features and skills, which he she should have. All the above mentioned topics will be defined on the base of the professional literature. The methodology used in this thesis will be defined in the empirical part. The aim of the empirical part is gradual embedding of the formative assessment elements, which will be led in the 4th year of primary school, where I have been currently working as a teacher for the first year. The active teacher research, where the elements of the formative assessment are being embedded, will run for the period...
Klíčová slova:
akční výzkum; formativní hodnocení; primární škola; proces zavádění; začínající učitel; action research; embedding; evaluation; formative assesment; primary school